Juridik & säkerhet

Behandling av personuppgifter

Vi har vi lång erfarenhet av att hantera kunders data på ett varsamt och ansvarsfullt sätt.

Därför ställer vi frågor till dig

Enligt svensk penningtvättlag ska vi ha dokumenterad kännedom om dig som kund.

PSD2 – Ny betaltjänstlag

Du som konsument och kund är skyddad av betaltjänstlagen vid betalningar.

Skydda dig mot bedrägerier

Så känner du igen olika försök till bedrägeri, skyddar dig samt agerar om du blir utsatt.

Cookies

När du går in på vår webbplats godkänner du att vi använder s.k. cookies, läs mer om vad det innebär.

För din säkerhet

Skydda din personliga information

  • Om du blir kontaktad, lämna aldrig ut personliga uppgifter via e-post, telefon, sms, på Facebook eller på annat sätt, även om personen ifråga påstår sig vara från banken, polisen, eller en god vän.
  • Santander Consumer Bank efterfrågar aldrig kortnummer, PIN-kod eller lösenord.
  • I de fall där du kontaktar, kan vi be om vissa uppgifter för att kunna hjälpa dig med personliga ärenden.
  • Om du vill mejla oss en fråga som innehåller personliga uppgifter behöver du vara inloggad på internetbanken för att skicka ett meddelande till oss.
  • Du har ansvaret att skydda din dator med virusskydd och brandvägg.
  • Använd alltid program och utrustning från pålitliga leverantörer.
  • När du är inloggad och gör dina bankärenden, kontrollera att du verkligen är på https://internetbank.santanderconsumer.se/ eller https://sparkonto.santanderconsumer.se/.
  • Logga ut och stäng webbläsaren när du är färdig med dina ärenden.

Skydd av personuppgifter

Våra säkerhetsrutiner säkerställer att den information vi har om dig förblir oåtkomlig för obehöriga. Vi skyddar alltid dina personuppgifter och arbetar kontinuerligt med att förutse risker och förbättra säkerheten och tryggheten i våra internettjänster.
Läs mer om vår dataskyddspolicy och behandling av personuppgifter

Säker anslutning

Att använda internet för bankärenden och för att handla är både enkelt, smidigt och går snabbt. Men det är också viktigt att vara medveten om att det kan finnas risker med att lämna ut personliga uppgifter och göra ärenden på nätet.

Innan du lämnar personuppgifter eller annan information på nätet, kontrollera att anslutningen är säker och krypterad. Det kan man se på flera sätt, till exempel att det finns ett hänglås i det nedre högra hörnet på din datorskärm eller att webbadressen börjar på https.

Ett låst hänglås indikerar att den aktuella webbplatsen har en krypterad anslutning. Du kan klicka på hänglåset för att kontrollera äktheten i certifikatet. Lämna bara ifrån dig personuppgifter om din webbläsare visar att det är en krypterad anslutning. Om hänglås saknas eller är öppet, saknas kryptering.

Om du är medveten om hur du ska hantera lösenord, post och e-post samt vet hur du skyddar dina personliga uppgifter, din dator, surfplatta och mobil har du en bra grund i säker informationshantering.

Relaterad information

Behandling av personuppgifter

Vi har vi lång erfarenhet av att hantera kunders data på ett varsamt och ansvarsfullt sätt.

Därför ställer vi frågor till dig

Enligt svensk penningtvättlag ska vi ha dokumenterad kännedom om dig som kund.

PSD2 – Ny betaltjänstlag

Du som konsument och kund är skyddad av betaltjänstlagen vid betalningar.

Skydda dig mot bedrägerier

Så känner du igen olika försök till bedrägeri, skyddar dig samt agerar om du blir utsatt.

Cookies

När du går in på vår webbplats godkänner du att vi använder s.k. cookies, läs mer om vad det innebär.