Kundservice för dig med lån som börjar på 3

Om du har ett lånenummer (finns på dina lånehandlingar och ditt kontoutdrag) som börjar på 3 har du kommit rätt! Välkommen att kontakta oss vid frågor.

Vanliga frågor och svar

Hur ansöker jag om lån?

Du kan ringa till oss på 08 470 79 40 för ansökan eller skicka e-post till privatlan@santander.se

Frågor om låneskydd

Vad är låneskydd för något?

Låneskyddet är en försäkring som betalar din månadskostnad för lånet vid arbetslöshet, heltidssjukskrivning på grund av sjukdom eller olycksfall, sjukhusvistelse för egenföretagare samt löser lånet vid dödsfall (upp till ett maxbelopp). Låneskydd ingår alltid i upp till fyra månader när du tecknar ett fordonslån hos oss, förutsatt att du uppfyller grundkraven.

Vem kan teckna låneskydd?

Låneskydd kan tecknas av dig som är mellan 18 och 59 år, och har en tillsvidareanställning om minst 22 timmar per vecka eller är egenföretagare. Du ska också vara fullt frisk och fullt arbetsför, och inte ha kännedom om någon existerande sjukdom eller skada.

Vad kostar det att ha låneskydd?

Priset för låneskyddet baseras på månadskostnaden för ditt lån. Du betalar 6,5 procent av vad ditt lån kostar i månaden. Eller enklare uttryckt: om din månadskostnad för lånet är 1 000 kr så får du låneskydd för bara 65 kronor extra.

Hur gör jag för att teckna låneskydd?

Hur gör jag för att teckna låneskydd för mitt fordonslån?Du är välkommen att ringa oss på 08-470 79 80 så hjälper vi dig.
Du är välkommen att ringa oss på 08-470 79 80 så hjälper vi dig.
Du är välkommen att ringa oss på 08-470 79 80 så hjälper vi dig.

Vi är två som står på lånet, kan båda teckna låneskydd?

Vi är två som står på lånet, kan båda teckna låneskydd?
Nej, låneskyddet gäller endast huvudlåntagaren.
Nej, låneskyddet gäller endast huvudlåntagaren.

Hur gör jag en skadeanmälan?

Om du råkat ut för en skada och vill söka ersättning gör du det enklast genom att göra en skadeanmälan online. Du kan också kontakta försäkringsbolaget per telefon. Har du en försäkring som startat före den 1 maj 2015 ringer du 08-502 520 70. Startade din försäkring efter 1 maj 2015 ringer du 08- 593 665 83. 

Hur säger jag upp mitt låneskydd?

För att säga upp ditt låneskydd kan du logga in på Internetbanken och skicka oss ett säkrat meddelande. Du kan även skicka ett skriftlig brev till oss med din uppsägning:  Santander Consumer Bank, FE 302, 171 75 Stockholm. Du kan även säga upp försäkringen muntligen genom att ringa oss på 08-470 79 80

Frågor om fakturan

Varför har jag fått dröjsmålsränta på min faktura?

Varför har jag fått dröjsmålsränta på min faktura?
När du betalar en faktura för sent debiterar vi dröjsmålsränta på en kommande faktura. Dröjsmålsräntan är 24 procent per år och minimibeloppet är 45 kr.
När du betalar en faktura för sent debiterar vi dröjsmålsränta på en kommande faktura. Dröjsmålsräntan är 24 procent per år och minimibeloppet är 45 kr.

Varför har jag fått en förseningsavgift på min faktura?

Varför har jag fått en förseningsavgift på min faktura?
Det beror på att du har betalat förra månadens faktura för sent.
Det beror på att du har betalat förra månadens faktura för sent.

Jag har fått en påminnelse från Lindorff eller Intrum Justitia. Hur gör jag betalningen?

Om du har glömt att betala en faktura till oss så skickar vi i samarbete med Lindorff eller Intrum Justitia en påminnelse till dig. Betalar du påminnelsen omgående så händer inget mer än att du får en förseningsavgift och dröjsmålsränta debiterad på en kommande faktura.

Kan jag ha e-faktura?

Kan jag ha e-faktura?
Nej, idag kan vi tyvärr inte erbjuda den tjänsten. Du kan däremot ha autogiro, och på det sättet sänka aviavgiften/fakturaavgiften med 10 kronor.
Nej, idag kan vi tyvärr inte erbjuda den tjänsten. Du kan däremot ha autogiro, och på det sättet sänka aviavgiften/fakturaavgiften med 10 kronor.

Är det samma OCR-nummer på alla fakturor?

Nej, det är ett nytt nummer på varje faktura. Saknar du uppgiften är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur gör jag för att extra-amortera på mitt lån?

Hur gör jag för att extra-amortera på mitt lån?
Det gör du genom att betala ett högre belopp än det som står på fakturan. På nästa faktura redovisar vi din extraamortering och fortsättningsvis får du ett lägre månadsbelopp. Om du istället vill förkorta lånetiden gör du den extra inbetalningen till bankgiro 5595-2030. Skriv "Förkorta lånetiden” samt ditt kund- och kontraktsnr som meddelande till oss.
Det gör du genom att betala ett högre belopp än det som står på fakturan. På nästa faktura redovisar vi din extraamortering och fortsättningsvis får du ett lägre månadsbelopp. Om du istället vill förkorta lånetiden gör du den extra inbetalningen till bankgiro 5595-2030. Skriv "Förkorta lånetiden” samt ditt kund- och kontraktsnr som meddelande till oss.

Varför har jag fått en faktura med förfallodatum mitt i månaden?

Varför har jag fått en faktura med förfallodatum mitt i månaden?
Den första fakturan skickas så snart kontraktet har startat, och kan därför ha förfallodag mitt i månaden. På den fakturan betalar du uppläggningsavgiften samt ränta för dagarna mellan fordonets leveransdag och månadens sista dag. Framöver kommer fakturorna ha förfallodag den sista dagen i månaden.
Den första fakturan skickas så snart kontraktet har startat, och kan därför ha förfallodag mitt i månaden. På den fakturan betalar du uppläggningsavgiften samt ränta för dagarna mellan fordonets leveransdag och månadens sista dag. Framöver kommer fakturorna ha förfallodag den sista dagen i månaden.

Varför är beloppet på min första faktura lägre?

Varför är beloppet på min första faktura lägre?
Med din första faktura för ditt fordonslån betalar du uppläggningsavgiften samt ränta för tiden från leveransdagen till den sista i månaden. Förfallodatumet på den fakturan blir 16 dagar efter att fakturan skapas hos oss. I mitten på månaden efter leverans får du din första ordinarie faktura med det vanliga månadsbeloppet.
Med din första faktura för ditt fordonslån betalar du uppläggningsavgiften samt ränta för tiden från leveransdagen till den sista i månaden. Förfallodatumet på den fakturan blir 16 dagar efter att fakturan skapas hos oss. I mitten på månaden efter leverans får du din första ordinarie faktura med det vanliga månadsbeloppet.

Jag har tappat bort min faktura. Vad ska jag göra?

Jag har tappat bort min faktura. Vad ska jag göra?
Kontakta kundservice så får du de uppgifter du behöver för att betala fakturan. Du kan också mot en kostnad beställa en kopia.
Kontakta kundservice så får du de uppgifter du behöver för att betala fakturan. Du kan också mot en kostnad beställa en kopia.

Hur betalar jag min faktura?

Hur betalar jag min faktura?
Betala enligt instruktionerna på fakturan. Bankgironumret är 5562-1734. Betalar du via internetbank så behöver du också fylla i OCR-numret. För att betalningen ska registreras rätt är det viktigt att du använder OCR-numret från den aktuella fakturan och inte en tidigare. Se till att fakturan betalas i tid för att undvika dröjsmålsränta (24 % årligen).
Betala enligt instruktionerna på fakturan. Bankgironumret är 5562-1734. Betalar du via internetbank så behöver du också fylla i OCR-numret. För att betalningen ska registreras rätt är det viktigt att du använder OCR-numret från den aktuella fakturan och inte en tidigare. Se till att fakturan betalas i tid för att undvika dröjsmålsränta (24 % årligen).

Frågor om autogiro

Hur vet jag att mitt autogiro är aktivt?

Hur vet jag att mitt autogiro är aktivt?
När ansökan är godkänd står det tydligt på fakturan att beloppet kommer att dras via autogiro. Till dess betalar du dina fakturor som vanligt.
När ansökan är godkänd står det tydligt på fakturan att beloppet kommer att dras via autogiro. Till dess betalar du dina fakturor som vanligt.

Jag har autogiro och vill inte ha någon faktura hemskickad. Kan jag avbeställa den?

Jag har autogiro och vill inte ha någon faktura hemskickad. Kan jag avbeställa den?
Även när du har autogiro behöver vi skicka en faktura till dig. Det gör vi för att redovisa din betalplan, kapitalskuld och vad du betalar i amortering, samt informera om eventuella ränteändringar.
Även när du har autogiro behöver vi skicka en faktura till dig. Det gör vi för att redovisa din betalplan, kapitalskuld och vad du betalar i amortering, samt informera om eventuella ränteändringar.

Avslutas mitt autogiro automatiskt när kontraktet avslutas?

Avslutas mitt autogiro automatiskt när kontraktet avslutas?
Nej, det sker inte per automatik. Välkommen att höra av dig till vår kundservice så hjälper vi dig. Du kan även prata med den bank dit bankkontot hör.
Nej, det sker inte per automatik. Välkommen att höra av dig till vår kundservice så hjälper vi dig. Du kan även prata med den bank dit bankkontot hör.

Hur gör jag för att extra-amortera när jag har autogiro?

Hur gör jag för att extra-amortera när jag har autogiro?
Det gör du genom att betala valfri summa till bankgiro 5595-2030. Skriv ditt kund- eller kontraktsnummer samt "sänkt månadskostnad" i meddelandefältet. Fortsättningsvis får du ett lägre månadsbelopp. Om du istället vill förkorta lånetiden så ange istället "förkortad lånetid", samt ditt kund- eller kontraktsnummer som meddelande till oss.
Det gör du genom att betala valfri summa till bankgiro 5595-2030. Skriv ditt kund- eller kontraktsnummer samt "sänkt månadskostnad" i meddelandefältet. Fortsättningsvis får du ett lägre månadsbelopp. Om du istället vill förkorta lånetiden så ange istället "förkortad lånetid", samt ditt kund- eller kontraktsnummer som meddelande till oss.

Varför betalar jag aviavgift när jag har autogiro?

Varför betalar jag aviavgift när jag har autogiro?
Även när du har autogiro behöver vi skicka en faktura till dig. Det gör vi för att redovisa din betalplan, kapitalskuld och vad du betalar i amortering, samt informera om eventuella ränteändringar. Aviavgiften/fakturaavgiften täcker våra kostnader för faktureringen.
Även när du har autogiro behöver vi skicka en faktura till dig. Det gör vi för att redovisa din betalplan, kapitalskuld och vad du betalar i amortering, samt informera om eventuella ränteändringar. Aviavgiften/fakturaavgiften täcker våra kostnader för faktureringen.

Mitt autogiro har inte fungerat. Hur betalar jag min faktura?

 

Mitt autogiro har inte fungerat. Hur betalar jag min faktura?
Vi provar alltid att dra pengar från ditt konto under tre dagar i rad. Men saknas täckning på kontot måste du själv betala din faktura, till bankgiro 5562-1734. Ange det faktura/OCR-nummer som står på fakturan vi skickat till dig tidigare som referens.

Vi provar alltid att dra pengar från ditt konto under fyra dagar i rad. Men saknas täckning på kontot måste du själv betala din faktura, till bankgiro 5562-1734. Ange det faktura/OCR-nummer som står på fakturan vi skickat till dig tidigare som referens.

Vilka är fördelarna med autogiro?

Vilka är fördelarna med autogiro?
Autogiro gör det enkelt för dig eftersom du inte behöver tänka på att betala fakturan i tid varje månad. Du slipper fylla i långa OCR-nummer och andra detaljer som krävs för betalningen. Det enda du behöver se till är att det finns tillräckligt med pengar på kontot natten till förfallodagen, då autogirodragningen görs.
Autogiro gör det enkelt för dig eftersom du inte behöver tänka på att betala fakturan i tid varje månad. Du slipper fylla i långa OCR-nummer och andra detaljer som krävs för betalningen. Det enda du behöver se till är att det finns tillräckligt med pengar på kontot natten till förfallodagen, då autogirodragningen görs.

Hur ansöker jag om autogiro?

Fyll i blanketten nedan eller gör din ansökan online, via länken nedan. För att göra ansökan online behöver du en e-legitimation.

När ansökan är godkänd meddelar vi dig på fakturan att beloppet dras via autogiro. För att göra ändringen till nästa faktura vill vi ha ansökan senast den första i månaden.

Öppna autogiroansökan

Autogiroansökan online