Kundservice för dig med lån som börjar på 4-4

Om du har ett lånenummer (finns på dina lånehandlingar och ditt kontoutdrag) som börjar på 4-4 har du kommit rätt! Välkommen att kontakta oss vid frågor.

Vanliga frågor och svar

Hur lång tid tar det tills jag får lånet utbetalat?

Om du ansökt med BankID och beviljats lån får du pengarna inom tre bankdagar.

 

Om du ansökt utan BankID och beviljats lån betalar vi ut pengarna inom tre bankdagar när vi fått låneavtalet i retur.

Behöver jag fylla i lösenfullmakten som jag fick tillsammans med mitt avtal?

Nej lösenfullmakten är frivillig att fylla i (om inget annat specifikt har avtalats i kontakt med oss).

 

Om du vill att vi hjälper dig att lösa andra lån och krediter med ditt nya lån från oss, kan du fylla i uppgifterna på fullmakten.

 

Annars betalar vi ut hela lånet till ditt konto och du kan själv betala av andra lån och krediter om du vill.

Vad har ni för ränta?

Våra räntor är rörliga och sätts individuellt i samband med kreditbedömningen. 

Räntan för Mitt lån är för närvarande 3,95-12,95%

Hur fungerar ångerrätten?

Ångerrätten innebär att du har möjlighet att ångra dig och betala tillbaka lånet inom 14 dagar utan ränta eller andra avgifter.  

Kontakta kundservice för att meddela att du önskar använda ångerrätten, vi hjälper dig då med uppgifter för inbetalning.

Hur mycket kan jag låna?

Vi gör alltid en individuell kreditbedömning för att se om vi kan bevilja ett lån och i bedömningen ser vi även hur mycket vi kan bevilja. 

För Mitt lån kan du ansöka om belopp från 20 000-350 000 kronor.

Maximalt lånebelopp är 350 000 kronor.

Kan jag lösa mitt lån i förtid?

Du kan alltid lösa ditt lån eller din kredit i förtid utan extra kostnad. Du betalar endast ränta fram till den dagen skulden löses i sin helhet. Om du vill lösa ditt lån är det viktigt att du ringer kundservice för att meddela detta (08-559 514 00, vardagar 9-18). Vi hjälper dig då med korrekt lösensumma beräknad på det datum när du gör din slutgiltiga inbetalning.

Kan jag göra extra inbetalningar?

Ja du har alltid möjlighet att göra extra inbetalningar.

Om du vill göra en extra inbetalning och behöver ett OCR-nummer kan du lägga 900 framför ditt lånenummer och 68 efter (utan bindestreck).

Detta 16 siffriga OCR-nummer kan du alltid använda när du gör inbetalningar till ditt lån.

Kan jag höja mitt lån?

För att se om du har möjlighet att höja ditt lån är du välkommen att kontakta vår kundservice per telefon. Vi hjälper dig då att se över möjligheten. 

Kan jag ändra min månadskostnad och återbetalningstid i efterhand?

Du har alltid möjlighet att kontakta oss för att meddela att du önskar betala mer per månad och därmed förkorta din återbetalningstid.

Om du vill betala mindre per månad och därmed förlänga din återbetalningstid är du välkommen att kontakta oss, vi hjälper dig då att se över din önskade månadskostnad. 

Kan jag hoppa över att betala en månad?

Om du har ett erbjudande om betalningsfri månad går det bra att hoppa över månadsbetalningen.

På ditt kontoutdrag och på internetbanken kan du se om du har möjlighet att använda en betalningsfri månad. Du kan även kontakta kundtjänst på 08-559 514 00, vardagar 9-18.

Om du har autogiro behöver du kontakta kundservice i god tid för att meddela att du önskar stoppa autogirodragningen tillfälligt.

Hur ansöker jag om betalningsfri månad om jag har autogiro?

Om du har ett erbjudande om betalningsfri månad och har autogiro behöver du kontakta kundservice för att meddela att du önskar stoppa autogirodragningen tillfälligt. 

För att vi ska hinna stoppa dragningen behöver du kontakta oss ungefär en vecka innan autogirodragningen.

Vad händer om jag betalar försent?

Om du missar eller blir sen med en inbetalning tillkommer en förseningavgift och eventuell påminnelseavgift som läggs på ditt nästa kontoutdrag. 

Vi är två som står på lånet men jag/min medsökande vill stå som ensam låntagare, går det?

Nej, det går inte att i efterhand ta bort huvudsökande eller medsökande från lånet. 

Den som vill stå som ensam låntagare kan däremot ansöka om ett nytt eget lån och om det blir beviljat kan vi hjälpa er att lösa det gemensamma lånet.

Vi är två som står på lånet, kan vi ändra räntefördelningen mellan oss?

Ja, kontakta vår kundservice så hjälper vi er att ändra räntefördelningen.

Per automatik är fördelningen av ränteavdrag 50/50 mellan huvudsökande och medsökande. 

Frågor och svar om inbetalning

Vad har ni för inbetalningsalternativ?

Du kan välja att betala via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura.

Hur ansluter jag mig till autogiro?

Lån ansluts till autogiro automatiskt i samband med låneutbetalningen. 

Om du har sagt upp ditt autogiro men ångrat dig, eller om du inte har autogiro av någon annan anledning, så behöver du fylla i och skicka in en blankett till oss. 

Du kan ladda ned och skriva ut blanketten för autogiromedgivande här på vår webbplats under blanketter och villkor på denna sida. Fyll i den och posta den till oss portofritt. Du kan även kontakta vår Kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9.00-18, för att få en blankett hemskickad till dig.

När autogirot är aktivt kan du se detta på ditt kontoutdrag som du får hemskickat varje månad. Du kan också se ditt kontoutdrag på internetbanken.

Kan jag betala av mitt lån när jag vill?

Du kan alltid betala av ditt lån när du vill. Du betalar endast ränta fram till den dagen skulden löses i sin helhet. Om du vill slutbetala din kredit är det viktigt att du ringer kundservice för att meddela detta (08-559 514 00, vardagar 9-18. Vi hjälper dig då med korrekt lösensumma beräknad på det datum när du gör din slutgiltiga inbetalning.

Hur behåller jag mitt autogiro om jag byter bank?

Kontakta din nya bank och meddela att de ska överta autogiromedgivandet från den bank som autogirot tidigare dragits från.

Det är alltså din nya bank som ska hantera flytten av autogiromedgivandet och du behöver inte kontakta oss eller fylla i ett nytt autogiromedgivande. 

Kan jag välja e-faktura?

Ja, du kan välja e-faktura för inbetalningar till lån som börjar med 4-4 eller 5-5.

Du ansluter dig till e-faktura genom din internetbank. Sök på oss, Santander Consumer Bank AS, i listan över företag som erbjuder e-faktura. 

Hur gör jag en inbetalning om jag inte har e-faktura eller autogiro?

Varje månad får du ett kontoutdrag med ett bifogat inbetalningskort där du hittar uppgifter för inbetalning. Du kan när du vill välja att göra en extra inbetalning genom att ange vårt PG 832902-1 eller BG 191-98 51 samt OCR-nummer.

Du kan enkelt själv skapa ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför ditt lånenummer och 68 efter (utan bindestreck).

Detta 16 siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt lån.

Har du autogiro och vill betala mer än det aviserade beloppet, vänligen kontakta Kundservice per telefon minst en vecka innan dragning så hjälper vi dig att ändra det kommande dragningsbeloppet. Du kan även skicka oss ett meddelande när du är inloggad på internetbanken.

Jag har inte fått mitt kontoutdrag, vad gör jag?

internetbanken finns månadens kontoutdrag att ladda ned som PDF-fil. Logga in med ditt BankID eller Mobila BankID.

Om du inte har möjlighet att logga in på internetbanken är du välkommen att kontakta kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar kl. 9.00-18.00. Vi kan då hjälpa dig med uppgifter för inbetalning, alternativt skicka en kopia till dig.

Frågor och svar om försäkringar

Vad är Låneskydd?

Vi erbjuder Låneskydd i samarbete med CNP Santander Insurance. Låneskydd är en försäkring som kan hjälpa dig med avbetalningen av ditt lån vid arbetslöshet, sjukskrivning eller kritisk sjukdom. Läs mer om  här.

För att undersöka möjligheten att teckna en försäkring till ditt lån ber vi dig kontakta kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 10-17.
När du tecknar ett nytt lån kan du ansöka om Låneskydd i samband med din ansökan.

För att undersöka möjligheten att teckna en försäkring till ditt lån ber vi dig kontakta kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 10-17.

När du tecknar ett nytt lån kan du ansöka om Låneskydd i samband med din ansökan.

Jag har blivit arbetslös/sjukskriven. Hur gör jag anspråk på min försäkring?

Om ditt lån är tecknat före den 23 november 2016 gör du en skadeanmälan online

Du kan även kontakta AXA via telefon 08-502 520 88 om du vill ha skadeblanketter hemskickade till dig.
Om ditt lån är tecknat efter den 23 november 2016 mailar du till kundservice@se.cnpsantander.com och ber att få en skadeblankett som du fyller i. Du kan även kontakta CNP Santander Insurance via telefon 08-593 665 83.
Observera att innan du fått ett beslut om ersättning från försäkringsbolaget ska du fortsätta betala av på din skuld som vanligt.

Du kan även kontakta AXA via telefon 08-502 520 88 om du vill ha skadeblanketter hemskickade till dig.

Om ditt lån är tecknat efter den 23 november 2016 mailar du till kundservice@se.cnpsantander.com och ber att få en skadeblankett som du fyller i. Du kan även kontakta CNP Santander Insurance via telefon 08-593 665 83.

Observera att innan du fått ett beslut om ersättning från försäkringsbolaget ska du fortsätta betala av på din skuld som vanligt.

Övriga frågor och svar

När får jag mitt årsbesked med posten?

Från och med i år finns årsbeskedet tillgängligt på internetbanken istället för att skickas ut med post. Årsbeskedet finns tillgängligt i slutet av januari.

Var på internetbanken hittar jag årsbeskedet?

Du hittar ditt årsräntebesked under Kundservice och Mina kontaktuppgifter.

Jag har inte något BankID/Jag kan inte logga in på Kundservice på internet, hur kan jag komma åt mitt årsbesked?

Då är du välkommen att kontakta oss per telefon, vi kan då skriva ut årsbeskedet härifrån och skicka hem till dig med post. Du når oss på 08-559 507 64 vardagar 9-18.

Varför får jag inte årsbeskedet hemskickat längre?

Vi ser det som en bra service att kunna erbjuda elektroniska årsbesked och det är även ett miljövänligt alternativ. Du som kund får tillgång till alla dina årsbesked på ett tryggt och säkert ställe och du har möjlighet att skriva ut beskeden om du önskar.

Hur gör jag adressändring?

När du vill göra en adressändring behöver du kontakta kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-18. Du kan också skicka ett skyddat meddelande till oss när du är inloggad med e-legitimation på Kundservice på internet.

Detsamma gäller om du vill att ditt kontoutdrag ska skickas till en adress där du inte är folkbokförd.

Hur ansluter jag mig till autogiro?

För att ansluta dig till autogiro behöver du fylla i och skicka in en blankett till oss. Du kan ladda ned och skriva ut blanketten för autogiromedgivande från vår webbplats under blanketter och villkor på denna sida. Fyll i den och posta den till oss portofritt. Du kan även kontakta vår Kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar kl. 9.00-18.00, för att få en blankett hemskickad till dig.

När autogirot är aktivt kan du se detta på ditt kontoutdrag som du får varje månad. Du kan också se ditt kontoutdrag på internetbanken.

Vad händer om jag betalar försent?

Om du missar eller blir sen med en inbetalning tillkommer en förseningavgift och påminnelseavgift som läggs på ditt nästa kontoutdrag. 

Hur behåller jag mitt autogiro om jag byter bank?

Kontakta din nya bank om vilket konto autogirot ska dras ifrån det vill säga vilket konto medgivandet till oss ska vara kopplat mot.

Hur gör jag en manuell inbetalning?

Varje månad får du ett kontoutdrag med bifogat inbetalningskort där du hittar uppgifter för inbetalning. Du kan när du vill välja att göra en extra inbetalning genom att ange vårt PG 832902-1 eller BG 191-98 51 samt OCR-nummer.

Du kan enkelt själv skapa ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför och 68 efter det låne-/kontonummer du avser göra inbetalningen på. Det 16 siffriga OCR-nr du då skapat fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt lån/kredit.

Låne-/kontonummer OCR-nummer

X-XXX XXX XXXX 900XXXXXXXXXXX68

Om du har ett kontonummer som har färre än 11 siffror, vänligen kontakta kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar kl. 9.00-18.00, så hjälper vi dig. 

Har du autogiro och vill betala mer än det aviserade beloppet, vänligen kontakta Kundservice minst en vecka innan dragning (telefon 08-559 514 00). Du kan även meddela oss via inloggning med e-legitimation på internetbanken.

Kan jag lösa mitt lån eller min kredit i förtid?

Om du vill lösa din skuld är det viktigt att du ringer vår kundservice som hjälper dig att beräkna den totala skulden till dagens datum. 

Vad kan jag göra när jag är inloggad på internetbanken?

internetbanken kan du se dina transaktioner, se dina kontoutdrag, skicka och ta emot meddelanden till vår kundservice, se aktuella erbjudanden. Om du har en kredit kan du även: se belopp kvar att utnyttja på din kredit, aktivera och spärra kort samt göra banköverföringar. 

Vad är e-legitimation och hur skaffar jag en sådan?

En e-legitimation är en personlig elektronisk ID som kan jämföras med en vanlig ID-handling, till exempel ett körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet, för att logga in och skriva under på webbplatser. BankID är en typ av e-legitimation.

Hur aktiverar jag mitt kort?

För att aktivera ditt MasterCard  loggar du in på internetbanken med din e-legitimation. Klicka på ditt konto och välj rubriken kort så kan du aktivera ditt kort där. Om du inte har någon e-legitimation går det bra att ringa Kundservice på telefon 08-559 513 24, så hjälper vi dig att aktivera kortet.

Hur spärrar jag mitt kort?

Du kan spärra ditt kort genom att logga in på internetbanken. Det går också bra att prata med kundservice, så hjälper vi dig att spärra kortet och beställa ett nytt. Om du önskar använda din kredit kan du be om en banköverföring. Aktuella uttagsavgifter framgår på ditt kontoutdrag.

Hur beställer jag nytt kort eller pinkod?

Du kan beställa ett nytt kort när du är inloggad med e-legitimation på internetbanken. Du kan också göra beställningen genom att kontakta kundservice på telefon 08-559 514 00.

Tillsammans med det nya kortet får du även en ny pinkod. Det är inte möjligt att enbart beställa en ny pinkod utan att beställa ett nytt kort.

Behöver du använda din kredit innan du får ditt nya kort kan du kontakta kundtjänst per telefon för att få hjälp med en banköverföring. Du kan enkelt själv göra banköverföringar på internetbanken efter att du loggat in med e-legitimation.

Kan jag välja e-faktura?

Ja, du erbjuds och kan välja e-faktura för dina betalningar till oss, när du är inloggad på din internetbank som du betalar dina räkningar från.

Jag har inte fått mitt kontoutdrag, vad gör jag?

Om du har en e-legitimation kan du logga in på Kundservice på internet och  ladda ned månadens kontoutdrag som PDF-fil.

Om du inte har möjlighet att logga in på Kundservice på internet är du välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar kl. 9.00-18.00. Vi kan då hjälpa dig med uppgifter för inbetalning, alternativt skicka en kopia till dig.

Vad får jag för växelkurs om jag handlar utomlands?

Du kan inte på förhand veta vilken växelkurs du får på transaktioner i utländsk valuta. Kursen baseras på marknadens prissättning av valutan och sätts när MasterCard hanterar din transaktion. Den växelkurs du får redovisas på ditt kontoutdrag.

Vill du veta din växelkurs för en genomförd transaktion innan du får ditt kontoutdrag är du välkommen att ringa Kundservice på telefon 08-559 514 00.