För din säkerhet

Spärra kort

Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon kommit över dina kortuppgifter behöver du spärra ditt kort omgående. För att spärra dina kort hos Santander Consumer Bank finns flera alternativ:

• Logga in på Internetbanken, klicka på det konto som kortet är kopplat till och följ instruktionerna

• Ring vårt kortspärrnummer 08 559 511 20, alla dagar dygnet runt

• Ring vår kundservice på 08 559 514 00, vardagar 9-17

Informationssäkerhet

Denna sida innehåller viktig information om din och vår säkerhet. Vi rekommenderar att du tar del av all information samt läser våra tips för hur du undviker att dina personliga uppgifter hamnar i fel händer:

• Om du blir kontaktad, lämna aldrig ut personliga uppgifter via e-post, telefon, sms, Facebook eller på annat sätt, även om personen ifråga påstår sig vara från banken, polisen, eller en god vän.

• Observera att Santander Consumer Bank aldrig kontaktar dig och efterfrågar kortnummer, pin-kod eller lösenord.

• I de fall där du kontaktar oss behöver vi vissa uppgifter för att kunna hjälpa dig med personliga ärenden, vi efterfrågar dock aldrig pin-koder eller lösenord.

• Om du vill maila oss en fråga som innehåller personliga uppgifter, ber vi dig skicka oss ett säkert meddelande när du är inloggad på Kundservice på internet.

• Du har ansvaret att skydda din dator med virusskydd och brandvägg.

• Använd program och utrustning från pålitliga leverantörer.

• När du är inloggad och gör dina bankärenden, kontrollera att du verkligen är på https://www.kundservice.santanderconsumer.se/eller https://sparkonto.santanderconsumer.se/. Logga ut och stäng webbläsaren när du är färdig med dina ärenden.

Vår och din informationssäkerhet

Santander Consumer Banks säkerhetsrutiner säkerställer att den information vi har om dig förblir oåtkomlig för obehöriga. Vi skyddar alltid dina personuppgifter och arbetar kontinuerligt med att förutse risker och förbättra säkerheten och tryggheten i våra internettjänster.

Hur du skyddar din personliga information

Att använda internet för bankärenden och för att handla är både enkelt, smidigt och går snabbt. Men det är också viktigt att vara medveten om att det kan finnas risker med att lämna ut personliga uppgifter och göra ärenden på nätet.

Kontrollera anslutningen

Innan du lämnar personuppgifter eller annan information på nätet, kontrollera att det är en säker och krypterad anslutning. Det kan man se på flera sätt, till exempel att det finns ett hänglås i det nedre högra hörnet på din datorskärm eller att webbadressen börjar på HTTPS.

Ett låst hänglås indikerar att den aktuella webbplatsen har en krypterad anslutning. Du kan klicka på hänglåset för att kontrollera äktheten i certifikatet. Lämna bara ifrån dig personuppgifter om din webbläsare visar att det är en krypterad anslutning. Om hänglås saknas eller är öppet, saknas kryptering.

Om du är medveten om hur du ska hantera lösenord, post och e-post samt vet hur du skyddar dina personliga uppgifter, din dator, surfplatta och mobil har du en bra grund i säker informationshantering.

Olika typer av bedrägerier

För att känna igen olika försök till bedrägeri, kunna skydda dig samt vet hur du ska agera om du blir utsatt, vill vi att du tar del av informationen nedan och länkarna för tips och råd här brevid.

Vad är phishing?

Phishing, eller nätfiske som det ibland kallas, innebär att bedragare via e-post (men även via telefon och sociala medier) försöker komma över känslig information om dig, ditt konto eller kort.

För att skapa trovärdighet utnyttjar bedragarna kända företagsnamn och skapar falska avsändaradresser och länkar med det kända företagets logotyp och namn. Oftast blir du i dessa fall ombedd att klicka på en länk och/eller lämna ut kort- och kontoinformation. Genom att klicka på länken kan din dator, mobil eller surfplatta smittas med program som lyssnar av och samlar in personlig information om dig.

Våra tjänster bygger på säkra system som innehåller och håller reda på nödvändiga uppgifter vi behöver om dig som kund. Därför har vi ingen anledning att kontakta dig och efterfråga personliga uppgifter som till exempel lösenord, pin-koder och kortnummer.

Vi uppmanar dig därför att aldrig klicka på misstänkta länkar eller lämna ut känslig information. Tänk på att personliga uppgifter är värdehandlingar som bör hanteras med försiktighet.

Bedragarna använder ofta maskinöversatta texter och deras mail är därför ofta skrivna på dålig svenska. Detta gör att försök till phishing än så länge är relativt enkelt att upptäcka. Bedragarna blir dock mer och mer trovärdiga och därför är det viktigt att du har som huvudregel att aldrig lämna ut uppgifter eller klicka på länkar om du blir kontaktad.

Om du får ett misstänkt mail

Om du misstänker att du har blivit utsatt för phishing och har klickat på en länk och/eller lämnat ut känsliga uppgifter, kontakta oss direkt på 08-559 512 95.

Om du misstänker att du fått ett falskt e-postmeddelande men inte har klickat på någon länk eller lämnat ut några uppgifter ber vi dig att vidarbefodra mailet till phishing@santanderconsumer.se. Radera sedan mailet utan att klicka på något i det.

Säker kontakt med oss

I de fall där du kontaktar oss för att få hjälp med personliga ärenden behöver du uppge vissa personuppgifter för att vi ska kunna hjälpa dig, vi efterfrågar dock aldrig pin-koder eller personliga lösenord.

När du kontaktar oss kan du känna dig trygg med att vi hanterar dina uppgifter på ett säkert sätt.

Om du vill maila oss en fråga som innehåller personliga uppgifter, ber vi dig skicka oss ett säkert meddelande när du är inloggad på Kundservice på internet. Om du inte har tillgång till Kundservice på internet eller vill prata med oss är du naturligtvis även välkommen att ringa vår kundtjänst.

Phishing och andra bedrägerier på Facebook

Bedrägerier på Facebook ökar och sker oftast genom att du via chattfunktionen blir kontaktad av en av dina Facebookvänner. Din vän frågar om du kan hjälpa till med bankärenden (te x behöver din vän låna koder från din bankdosa eller vill att du hjälper till med en banköverföring då vännen befinner sig i en nödsituation).

Din väns Facebook-konto har i detta fall antagligen kapats av en bedragare som efterfrågar känslig information eller ber om pengar i förhoppning om att du vill hjälpa din vän.

Om detta händer bör du vara väldigt misstänksam, ställ personliga frågor och meddela att du hellre vill prata med din vän i telefon istället. Ha samma huvudregel på Facebook som för e-post – lämna aldrig ut några personliga uppgifter.

Virus, trojaner och spionprogram

En trojan är ett virus som kan ge bedragare tillgång till datorn. Utan att du märker det kan alltså någon göra bankärenden, skapa falska sidor och pop-up rutor som efterfrågar information, eller hämta personlig information från din dator som kan användas för att till exempel handla på internet.

Trojaner är svåra att upptäcka och kan orsaka mycket skada innan de uppmärksammas. Därför är det viktigt att vara observant och reagera om man upptäcker nya sidor eller pop-up rutor som man inte känner igen.

Spyware eller spionprogram är program som ofta döljer sig i andra program, som till exempel gratisprogram. Spionprogrammet installeras på din dator och kan sedan kartlägga dina surfvanor och ta reda på känslig information som inloggningsuppgifter och kontonummer.

För att skydda din dator mot virus, trojaner och spionprogram är det viktigt att du:

• Alltid har ett uppdaterat virusskydd och brandvägg

• Är uppmärksam och aldrig ger ut information på misstänksamma sidor eller pop-up rutor

• Aldrig laddar ned filer från opålitliga sidor

Vad är en ID-stöld?

Om en bedragare kommer åt dina personliga uppgifter kan du utsättas för ID-stöld. ID stöld, även kallat Identitetsintrång och ID-kapning, är ett bedrägeri som innebär att den utsattes identitet utnyttjas av bedragare för att handla varor och tjänster i den utsattes namn och personummer.

Ofta upptäcks ID-stölden genom att den drabbade börjar få hem fakturor för tjänster den inte beställt, meddelanden om kreditupplysningar och oväntade blanketter och papper från banken. För att få tips och råd om hur du kan skydda dig, gå in på länkarna nedan.