Information om hur våra tjänster påverkas av coronaviruset

Har du frågor om hur ditt lån, sparande eller delbetalning påverkas av corona? På den här sidan håller vi dig uppdaterad om hur våra produkter och tjänster påverkar din ekonomi och vår verksamhet till följd av covid-19.

Har du andra frågor som inte rör Coronaviruset hittar du dem på sidan 
Kundservice.

Kvinna i röd jacka och hennes hund på klippa vid en skogssjö
Hur kan ni hjälpa mig då min situation förändrats på grund av COVID-19?

Vår kundservice finns på plats för dig. När du kontaktar oss kan vi se över ditt ärende för att göra en bedömning över hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Vi finns tillgängliga på telefon 08-559 514 00, vardagar 9.00–17.00.

Publicerad 20 mars, 2020

Kan jag använda mig av en betalningsfri månad och vad innebär det?

Det är endast möjligt att få en betalningsfri månad på våra privatlån som har ett kontonummer som börjar på 4-********** eller en kredit som börjar på 2- eller 3-*********.  Kontonumret ska ha 11 siffror.

Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år, dock kan inte dessa användas i följd.  Du behöver ha betalat in minst sex månaders aviseringar innan erbjudandet finns tillgängligt, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor. 

Om du har möjlighet till en betalningsfri månad får du ett erbjudande om detta på internetbanken.

Observera att betalningsfritt inte är möjligt om du har en räntefri avbetalning.

En betalningsfri månad innebär att du skjuter upp din betalning till nästkommande månad. 

Tänk på att en betalningsfri månad innebär att du skjuter fram betalningen, inte att den inte behöver betalas alls. Observera att om du tackat ja till betalningsfritt och sedan höjer ditt lån så försvinner den betalningsfria månaden och kan användas vid ett annat tillfälle.

Har du ett fordonslån eller en leasing kan du inte ha betalningsfritt.  Det beror på att betalplanen är baserad på fordonets värdeminskning.

Publicerad 08 maj, 2020

Jag behöver använda reseförsäkringen som är kopplad till mitt kort. Hur gör jag?

Om coronaviruset och vår kortförsäkring

Det här gäller för kortförsäkring via Europeiska ERV:

  • Kortförsäkringarnas avbeställningskydd gäller inte för avbokning på grund av UD:s avrådan (eftersom ”annan plötslig oförutsedd händelse” inte omfattas av försäkringen).
  • USA:s resestopp för resenärer från Sverige och övriga Schengenländer - som gäller från 13 mars och 30 dagar framåt - är inte ett giltigt skäl för avbokning. Kontakta ditt rese- eller flygbolag för att undersöka eventuell möjlighet att avboka eller omboka din resa till USA.

Läs mer på Europeiska ERVs sida

 

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla resor köpta från och med den 1 november 2016 samarbetar vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERV:s hemsida och gör din anmälan online.

Följande kort innehåller en kompletterande reseförsäkring i samarbete med Europeiska ERV:

  • Mitt kort
  • Mitt kort+
  • MasterCard i samarbete med MediaMarkt

Om du behöver göra en skadeanmälan som gäller en resa köpt till och med den 31 oktober 2016 ber vi dig istället kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Publicerad 23 mars, 2020

Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda mitt Kreditskydd. Hur gör jag?

Vi ber dig kontakta ditt försäkringsbolag så att du kan göra en skadeanmälan. Om du är osäker på vilket försäkringsbolag du har, kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande på internetbanken under "Mina meddelanden".

Här hittar du kontaktuppgifter till de försäkringsbolag som vi samarbetar med.

Om du tecknat Kreditskydd 23 november 2016 eller senare

Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget CNP Santander Insurance. Du anmäler via CNP Santander Onlinetjänst. Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com.

Kreditskydd tecknat till och med den 22 november 2016

Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget Lighthouse eller AXA genom att gå in på AXAs Onlinetjänst. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa

Tips! På försäkringsbolagens Onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.

AXA har tagit över som försäkringsgivare för dig som har ett Kreditskydd och varit försäkrad via Lighthouse. För dig som försäkringstagare innebär det ingen förändring vad gäller försäkringens premie, innehåll eller skadeservice. Överföringen skedde den 29 november 2019. Lighthouse har upphört med sin verksamhet.

Publicerad 09 januari, 2020

Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda Låneskydd som är kopplat till mitt fordonslån. Hur gör jag?

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera lån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan både till AXA och till CNP Santander Insurance.

Är du tveksam vilket eller vilka försäkringsbolag du har kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.

CNP Santander Insurance är försäkringsgivare för alla nya Låneskydd kopplat till fordonslån som är tecknade från och med 2 maj 2014.

Kontaktuppgifter CNP Santander Insurance:
Du anmäler ditt ärende direkt till försäkringsbolaget via CNP Santander Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

AXA är försäkringsgivare för Låneskydd tecknade fram till och med 1 maj 2014.

Kontaktuppgifter AXA:
Du anmäler ditt ärende via AXAs Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

Tips! På försäkringsbolagens onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.

Publicerad 09 januari, 2020

Vad innebär insättningsgaranti?

Insättningsgaranti innebär att pengarna du sparar hos oss är skyddade ifall det skulle hända något med banken. Garantin gäller för både Mitt Spar och Mitt Spar+ och är en trygghet för dig som satt in pengarna.

Som filial till en norsk bank så lyder vi under den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) som täcker belopp upp till motsvarande 100 000 euro. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.

Mer information om Bankenes sikringsfond hittar du på www.bankenessikringsfond.no där du också kan hitta Santander Consumer Bank AS under fliken medlemmar.

Även på Riksgäldens webbplats kan du läsa mer om hur insättningsgarantin fungerar för utländska banker med filial i Sverige.

Publicerad 18 januari, 2019

Kan jag fortfarande ansöka om lån?

Ja, det kan du göra, din låneansökan kommer inte att påverkas.

Här kan du läsa mer om våra lån

Publicerad 20 mars, 2020

I vilka fall gäller inte Låneskydd?

Försäkringen gäller inte vid följande:

  • sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada som du kände till inom 12 månader närmast före försäkringens tecknande
  • självförvållad skada eller sjukskrivning på grund av alkohol-, läkemedels-, eller drogmissbruk
  • sjukdom eller skada som inträffar inom kvalificeringstiden som är 30 dagar från det att du anslutits till försäkringen
  • varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid anslutning till försäkringsskyddet
  • arbetslöshet på grund av uppsägning som du har underrättats om inom kvalificeringstiden som är 90 dagar från försäkringens ikraftträdande
  • anställning som har varit tidsbegränsad (t.ex. vikariat, provanställning, projektanställning eller säsongsarbete) som pågått kortare tid än 6 månader
  • arbetslöshet som är frivillig.

Observera att egenföretagare inte omfattas av skyddet för arbetslöshet och att anställda inte omfattas av skyddet för sjukhusvistelse.

Publicerad 08 april, 2020

Kan jag fortfarande ansöka om ett kreditkort?

Ja, det kan du göra, din ansökan om ett kreditkort kommer inte att påverkas. Du kan använda kortet som vanligt.

Läs mer om vårt kreditkort – Mitt kort+

Publicerad 20 mars, 2020

Kan mitt kreditkort användas som vanligt?

Ja, ditt kreditkort kan användas precis som vanligt.

Läs om alla fördelar med ditt kort

Publicerad 20 mars, 2020

Har Santander vidtagit några försiktighetsåtgärder i förhållande till COVID-19?

Merparten av våra medarbetare arbetar hemifrån, vilket Folkhälsomyndigheten har rekommenderat. Vår kundservice hjälper dig med svar till dina frågor.

Läs mer här

Publicerad 20 mars, 2020

Välkommen till banken med lokal närvaro och global styrka

Vi tillhör en av världens största banker, spanska Banco Santander. Det gör att vi står stadigt när det svänger i världsekonomin – så att du kan vara säker på att dina pengar alltid är trygga hos oss.
Läs mer på santander.com