Kundservice för betal- och kreditkort

Här hittar du som är betalkort- eller kreditkortkund hos oss all information du behöver.

Vanliga frågor och svar

Jag har blivit beviljad ett kort, när kommer kortet?

Efter att vi mottagit ditt underskrivna avtal tar det upp till 10 bankdagar innan du får ditt kort och pin-kod.

Jag har förlorat mitt kort, vad ska jag göra?

Om du har förlorat ditt kort behöver du spärra det direkt. Du kan spärra ditt kort genom att:

• Logga in på internetbanken, klicka på det konto som kortet är kopplat till och följ instruktionerna

• Ringa vårt kortspärrnummer 08 559 511 20, alla dagar dygnet runt

• Ringa vår kundservice på 08 559 514 00, vardagar 9-18

Hur spärrar jag mitt kort?

Du kan spärra ditt kort genom att:

• Logga in på internetbanken, klicka på det konto som kortet är kopplat till och följ instruktionerna

• Ringa vårt kortspärrnummer 08 559 511 20, alla dagar dygnet runt

• Ringa vår kundservice på 08 559 514 00, vardagar 9-18

Hur beställer jag nytt kort?

Du kan beställa ett nytt kort när du är inloggad på internetbanken.

Du kan också kontakta kundservice för att meddela att du behöver nytt kort.

Tillsammans med det nya kortet får du även en ny pin-kod.

Det är inte möjligt att enbart beställa nytt kort eller ny pin-kod.

Ditt nya kort och kod kommer inom 10 bankdagar. Om du behöver använda din kredit innan du får ditt nya kort och kod kan du kontakta kundtjänst per telefon för att få hjälp med en banköverföring. Du kan även göra banköverföringar själv på internetbanken.

Hur beställer jag en ny pinkod?

 

Det är inte möjligt att enbart beställa en ny pinkod utan att beställa ett nytt kort.
Du kan beställa ett nytt kort när du är inloggad på Kundservice på internet. Du kan också göra beställningen genom att kontakta Kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-18.
Ditt nya kort och kod kommer inom 10 dagar.  Om du behöver använda din kredit innan du får ditt nya kort och kod kan du kontakta kundtjänst per telefon för att få hjälp med en banköverföring. Du kan även göra banköverföringar själv på Kundservice på internet.

Det är inte möjligt att enbart beställa en ny pinkod utan att beställa ett nytt kort.

Du kan beställa ett nytt kort när du är inloggad på internetbanken. Du kan också göra beställningen genom att kontakta kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-18.

Ditt nya kort och kod kommer inom 10 dagar.  Om du behöver använda din kredit innan du får ditt nya kort och kod kan du kontakta kundtjänst per telefon för att få hjälp med en banköverföring. Du kan även göra banköverföringar själv på internetbanken.

Hur aktiverar jag mitt kort?

Du kan aktivera ditt kort när du är inloggad på internetbanken.

Du kan även ringa kundservice på telefon 08-559 513 24 vardagar 9-18, så hjälper vi dig att aktivera kortet.

Kan jag välja en pinkod själv?

Nej, det är inte möjligt att välja kod själv. 

Jag ser att jag har ett köp/uttag på mitt kort som jag ej har genomfört. Vad ska jag göra?

Om du upptäcker köp eller uttag på ditt kort som du inte själv har genomfört behöver du kontakta vår kundservice och meddela detta. Vi hjälper dig då vidare med ditt ärende.

Vad är SecureCode?

Ditt kort är anslutet till MasterCard SecureCode vilket gör det säkert och tryggt att betala med kortet när du handlar online.

Du behöver registrera en SecureCode på ditt kort innan du kan börja använda kortet för köp på internet.

Läs gärna mer om SecureCode på MasterCards webbplats. 

Hur ansluter jag mig till SecureCode?

Du registrerar din SecureCode när du är inloggad med BankID/Mobilt BankID på internetbanken.

Av säkerhetsskäl är det bara du som kan registrera din SecureCode − vår kundservice kan inte hjälpa dig med det i telefon.

Vad får jag för växelkurs om jag handlar utomlands?

Vi kan inte på förhand veta vilken växelkurs du får på transaktioner i utländsk valuta. Kursen baseras på marknadens prissättning av valutan och sätts när MasterCard hanterar din transaktion. Den växelkurs du får redovisas på ditt kontoutdrag.

Vill du veta din växelkurs för en genomförd transaktion innan du får ditt kontoutdrag är du välkommen att ringa kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-18.

Kan jag höja kreditgränsen på mitt kort?

För att se om du har möjlighet att höja din kreditgräns är du välkommen att kontakta vår kundservice. Vi hjälper dig då att se över möjligheten. 

Kan jag skaffa ett extra kort?

Nej, om du är ensam kontohavare kan du bara ha ett kort kopplat till krediten.

Om ni är två kontohavare som står för krediten får ni varsitt kort kopplat till samma kredit.  

Kan jag sätta in egna pengar på mitt kreditkort?

Nej, våra kreditkort är just kreditkort och de är inte anpassade för insättning av egna pengar.

Varför ska jag aktivera mitt kort?

Aktiveringen är viktig för att säkerställa att kortet har hamnat i rätta händer. Ditt kort är en värdehandling som vi på det här sättet skyddar från obehöriga.

Frågor och svar om inbetalning

Kan jag välja e-faktura?

Ja du kan välja att betala med e-faktura.

Du ansluter dig till e-faktura genom din internetbank. Sök på oss, Santander Consumer Bank AS, i listan över företag som erbjuder e-faktura. 

Kan jag betala av min kredit när jag vill?

Du kan alltid betala av din kredit när du vill. Du betalar endast ränta fram till den dagen skulden löses i sin helhet. Om du vill slutbetala din kredit är det viktigt att du ringer vår Kundservice för att meddela detta (08-559 514 00, vardagar 9-18. Vi hjälper dig då med korrekt lösensumma beräknad på det datum när du gör din slutgiltiga inbetalning.

Vad händer om jag betalar försent?

Om du missar eller blir sen med en inbetalning tillkommer en förseningavgift och påminnelseavgift som läggs på ditt nästa kontoutdrag. 

Jag har inte fått mitt kontoutdrag, vad gör jag?

internetbanken finns månadens kontoutdrag att ladda ned som PDF-fil. Logga in med ditt BankID eller Mobila BankID.

Om du inte har möjlighet att logga in på internetbanken är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-18. Vi kan då hjälpa dig med uppgifter för inbetalning, alternativt skicka en kopia till dig.

Hur gör jag en inbetalning?

Varje månad får du ett kontoutdrag med ett bifogat inbetalningskort där du hittar uppgifter för inbetalning. Du kan när du vill välja att göra en extra inbetalning genom att ange vårt PG 832902-1 eller BG 191-98 51 samt OCR-nummer.

Du kan enkelt själv skapa ett OCR nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer och 68 efter (utan bindestreck).

Detta 16 siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till din kredit.

Frågor och svar om försäkringar

Vad är Kreditskydd?

Vi erbjuder Kreditskydd i samarbete med CNP Santander Insurance. Kreditskydd  är en försäkring som kan hjälpa dig med avbetalningen av din kredit vid sjukskrivning eller arbetslöshet.  Läs mer om Kreditskydd här.

För att undersöka möjligheten att teckna en försäkring till din kredit ber vi dig kontakta vår kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-17.
När du tecknar en ny kredit kan du ansöka om Kreditskydd i samband med din ansökan.

För att undersöka möjligheten att teckna en försäkring till din kredit ber vi dig kontakta vår kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-17.När du tecknar en ny kredit kan du ansöka om Kreditskydd i samband med din ansökan.

Jag har blivit arbetslös/sjukskriven. Hur gör jag anspråk på min försäkring?

 

Du kan även kontakta AXA via telefon 08-502 520 88 om du vill ha skadeblanketter hemskickade till dig.
Om din kredit är tecknad efter den 23 november 2016 mailar du till kundservice@se.cnpsantander.com och ber att få en skadeblankett som du fyller i. Du kan även kontakta CNP Santander Insurance via telefon 08-593 665 83.
Observera att innan du fått ett beslut om ersättning från försäkringsbolaget ska du fortsätta betala av på din kredit som vanligt.

Om din kredit är tecknad före den 23 november 2016 gör du en skadeanmälan online

Du kan även kontakta AXA via telefon 08-502 520 88 om du vill ha skadeblanketter hemskickade till dig.

Om din kredit är tecknad efter den 23 november 2016 mailar du till kundservice@se.cnpsantander.com och ber att få en skadeblankett som du fyller i. Du kan även kontakta CNP Santander Insurance via telefon 08-593 665 83.

Observera att innan du fått ett beslut om ersättning från försäkringsbolaget ska du fortsätta betala av på din skuld som vanligt.

Övriga frågor och svar

När får jag mitt årsbesked med posten?

Från och med i år finns årsbeskedet tillgängligt på internetbanken istället för att skickas med post. Logga in med ditt BankID/Mobila BankID och gå till Kundservice, Mina kontaktuppgifter för att se ditt årsbesked.

Var på internetbanken hittar jag årsbeskedet?

Du hittar ditt årsbesked under Kundservice och Mina kontaktuppgifter.

Jag har inte något BankID/Jag kan inte logga in på internetbanken, hur kan jag komma åt mitt årsbesked?

Då är du välkommen att kontakta oss per telefon, vi kan då skriva ut årsbeskedet och skicka hem till dig med post. Du når oss på 08-559 507 64 vardagar 9-18.

Varför får jag inte årsbeskedet hemskickat längre?

Vi ser det som en bra service att kunna erbjuda elektroniska årsbesked och det är ett miljövänligt alternativ. Du som kund får tillgång till alla dina årsbesked på ett tryggt och säkert ställe och du har möjlighet att skriva ut beskeden om du önskar.

Hur gör jag adressändring?

När du vill göra en adressändring behöver du kontakta kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-18.

Du kan också skicka ett skyddat meddelande till oss när du är inloggad på internetbanken.

Detsamma gäller om du vill att ditt kontoutdrag ska skickas till en adress där du inte är folkbokförd.

Vad kan jag göra när jag är inloggad på internetbanken?

På internetbanken kan du bland annat se dina transaktioner, kontoutdrag och årsbesked. Du kan även skicka och ta emot meddelanden till vår kundservice samt se aktuella erbjudanden. 

Du kan även se ditt saldo, aktivera och spärra ditt kort samt göra banköverföringar.  

Du loggar in på internetbanken med BankID eller Mobilt BankID.

Vad är ett BankID?

BankID är en e-legitimation som du använder när du loggar in och skriver under på webbplatser. Det finns olika typer av BankID, till exempel BankID på fil, BankID på kort och Mobilt BankID.

Här hittar du fler frågor och svar om BankID