Kundservice för Mitt spar

Har du öppnat sparkontot Mitt spar eller är nyfiken på hur det fungerar att spara hos oss? Då hittar du all information här.

Insättning och uttag

Så sätter du in pengar

Du sätter in pengar genom att göra en betalning från ett konto hos din vanliga bank. Du sätter in pengarna på vårt bankgiro, som du hittar när du loggar in, och anger ditt kontonummer hos Santander som OCR-nummer. Om du slutför betalningen före klockan 13 en bankdag har du pengarna på ditt konto nästa dag.

Du sätter in pengar genom att göra en betalning från ett konto hos din vanliga bank. Du sätter in pengarna på vårt bankgiro 156-2461 och anger ditt kontonummer hos Santander som OCR-nummer. Om du slutför betalningen före klockan 13 en bankdag har du pengarna på ditt konto nästa dag.

Så tar du ut pengar

Du tar ut pengar från kontot genom att logga in på Mitt spar, legitimera dig med BankID och sedan föra över pengarna till det konto som du angivit som uttagskonto.

Om du gör överföringen före klockan 13 en bankdag kommer pengarna fram senast klockan 17 nästa bankdag.

Vanliga frågor och svar

Kan jag öppna konto om jag inte är folkbokförd i Sverige?

Kan jag öppna konto om jag inte är folkbokförd i Sverige?
Ja, om du är folkbokförd i ett EES-land, har BankID och ett svenskt bankkonto i ditt namn går det bra att öppna konto hos Santander. Om du inte är folkbokförd i Sverige så behöver du kontakta vår kundservice på telefon 08- 470 79 80, så hjälper de dig.
Ja, om du är folkbokförd i ett EES-land, har BankID och ett svenskt bankkonto i ditt namn går det bra att öppna konto hos Santander. Om du inte är folkbokförd i Sverige så behöver du kontakta vår kundservice på telefon 08- 470 79 80, så hjälper de dig.

Varför fungerar inte min e-legitimation/mitt BankID?

Det kan bero på att vi inte stödjer den e-legitimation du har, att din e-legitimation inte är korrekt installerad eller att din e-legitimation inte är giltig, det vill säga att den är spärrad. 

Santander tar hjälp av kundserviceföretaget H1 Communication när det gäller BankID-support. Öppettider är måndag-fredag 9-22 på telefon: 0771-400414.

Läs mer om systemkrav (till BankID:s supportsajt)

Hur beställer jag e-legitimation/BankID?

Hur beställer jag e-legitimation/BankID?
Du beställer e-legitimation/BankID hos din bank. För att beställa e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. Det finns även en åldersgräns som varierar beroende på bank. Hur du beställer e-legitimation/BankID skiljer sig åt mellan olika banker. Läs mer på din banks webbplats. Tänk på att du behöver installera BankID säkerhetsprogram innan du kan beställa ett BankID.
Du beställer e-legitimation/BankID hos din bank. För att beställa e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. Det finns även en åldersgräns som varierar beroende på bank. Hur du beställer e-legitimation/BankID skiljer sig åt mellan olika banker. Läs mer på din banks webbplats. Tänk på att du behöver installera BankID säkerhetsprogram innan du kan beställa ett BankID.

Vad är mobilt BankID?

Vad är mobilt BankID?
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor.
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor.

Vad är BankID?

Vad är BankID?
BankID är en typ av e-legitimation. Det finns olika typer av BankID, till exempel BankID på fil och BankID på kort. Du beställer BankID hos din internetbank. Du behöver också installera ett BankID säkerhetsprogram. Ditt BankID är personligt, men om ni är flera som använder datorn går det bra att ha var sitt BankID installerat.
BankID är en typ av e-legitimation. Det finns olika typer av BankID, till exempel BankID på fil och BankID på kort. Du beställer BankID hos din internetbank. Du behöver också installera ett BankID säkerhetsprogram. Ditt BankID är personligt, men om ni är flera som använder datorn går det bra att ha var sitt BankID installerat.

Vad är e-legitimation?

Vad är e-legitimation?
En e-legitimation är en personlig elektronisk ID som kan jämföras med en vanlig ID-handling, till exempel ett körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet, för att logga in och skriva under på webbplatser. BankID är en typ av e-legitimation.
En e-legitimation är en personlig elektronisk ID som kan jämföras med en vanlig ID-handling, till exempel ett körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet, för att logga in och skriva under på webbplatser. BankID är en typ av e-legitimation.

Kan man öppna ett konto om man har skyddad identitet eller har en förmyndare?

Kan man öppna ett konto om man har skyddad identitet eller har en förmyndare?
Du som har skyddad identitet kan öppna ett konto om du har ett bankID, men du kommer troligtvis stöta på problem vid signering på grund av att du inte finns i något register. Tyvärr kan vi inte hjälpa till manuellt i dessa situationer då det är du som kontohavare som sköter inloggning, uttag och överföring med hjälp av ditt bankID. Det går bra att en förmyndare hjälper till att öppna ett konto.
Du som har skyddad identitet kan öppna ett konto om du har ett bankID, men du kommer troligtvis stöta på problem vid signering på grund av att du inte finns i något register. Tyvärr kan vi inte hjälpa till manuellt i dessa situationer då det är du som kontohavare som sköter inloggning, uttag och överföring med hjälp av ditt bankID. Det går bra att en förmyndare hjälper till att öppna ett konto.

Täcks mina insatta pengar av insättningsgarantin?

Ja, de omfattas av den norska insättningsgarantin då Santander Consumer Bank i Sverige är en filial till Santander Consumer Bank AS Norge. Norsk insättningsgaranti fungerar på samma sätt som svensk bankgaranti där Bankenes sikringsfond i Norge garanterar kontohavarens insättningar i banken upp till ett belopp motsvarande 950 000 SEK.

Kan jag använda samma bankgironummer för att sätta in pengar på mitt sparkonto som jag betalar mitt billån med?

Kan jag använda samma bankgironummer för att sätta in pengar på mitt sparkonto som jag betalar mitt billån med?
Nej, det är två skilda bankgironummer. När du ska sätta in pengar på ditt buffertkonto är det bankgiro 156-2461 som du ska använda
Nej, det är två skilda bankgironummer. När du ska sätta in pengar på ditt buffertkonto är det bankgiro 156-2461 som du ska använda.

Hur registrerar jag ett uttagskonto?

Hur registrerar jag ett uttagskonto?
När du öppnar ett konto hos Santander ska du registrera ett uttagskonto. Du anger clearingnummer följt av kontonummer med endast siffror, utan bindestreck, punkt, komma eller blanktecken. För Swedbank- och sparbankskonton med 5-siffriga clearingnummer utelämnas den sista siffran. Ex: clearingnr 8103-4 skrivs 8103, åtföljt av kontonumret. Nordea personkonto har clearingnr 3300.
När du öppnar ett konto hos Santander ska du registrera ett uttagskonto. Du anger clearingnummer följt av kontonummer med endast siffror, utan bindestreck, punkt, komma eller blanktecken. För Swedbank- och sparbankskonton med 5-siffriga clearingnummer utelämnas den sista siffran. Ex: clearingnr 8103-4 skrivs 8103, åtföljt av kontonumret. Nordea personkonto har clearingnr 3300.

Vad är ett uttagskonto?

Vad är ett uttagskonto?
Uttagskonto är det svenska bankkonto dit du för dina pengar den dagen du väljer att ta ut dem. När du öppnar ett konto hos Santander uppmanas du att registrera ett uttagskonto. Du kan när som helst därefter logga in på ”Mina sidor” och ändra till ett annat. Det enda kravet är att uttagskontot måste vara ditt eget i en annan svensk bank.
Uttagskonto är det svenska bankkonto dit du för dina pengar den dagen du väljer att ta ut dem. När du öppnar ett konto hos Santander uppmanas du att registrera ett uttagskonto. Du kan när som helst därefter logga in på ”Mina sidor” och ändra till ett annat. Det enda kravet är att uttagskontot måste vara ditt eget i en annan svensk bank.

När får jag ränta på mina pengar?

När får jag ränta på mina pengar?
Räntan kapitaliseras vid årets slut eller när kontot avslutas. Om räntan har överstigit 100 kr så dras 30 % skatt automatiskt. Den ränta som visas under transaktioner när du är inloggad är räntan efter att skatten har dragits. Det kommer att skickas ut ett kontrollbesked till alla sparkunder i början av året.
Räntan kapitaliseras vid årets slut eller när kontot avslutas. Om räntan har överstigit 100 kr så dras 30 % skatt automatiskt. Den ränta som visas under transaktioner när du är inloggad är räntan efter att skatten har dragits. Det kommer att skickas ut ett kontrollbesked till alla sparkunder i början av året.

Kan man sätta in pengar i Euro?

Kan man sätta in pengar i Euro?
Nej det kan man inte. Pengarna sätts in via ditt bankonto och måste vara i svenska kronor
Nej det kan man inte. Pengarna sätts in via ditt bankonto och måste vara i svenska kronor

Hur sätter jag in pengar?

Hur sätter jag in pengar?
Du sätter in pengar genom att göra en betalning till bankgiro 156-2461, från ett konto i din vanliga bank. Kontot måste stå i ditt namn. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. Pengarna kommer in på ditt Buffertkonto nästa bankdag, om du gör överföringen före kl 13.
Du sätter in pengar genom att göra en betalning till bankgiro 156-2461, från ett konto i din vanliga bank. Kontot måste stå i ditt namn. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. Pengarna kommer in på ditt Buffertkonto nästa bankdag, om du gör överföringen före kl 13.

Frågor och svar om FATCA

Vad är FATCA?

FATCA står för Foreign Account Tax Compliance Act. Det är en amerikansk lag som ska förhindra skatteflykt. Samtliga nordiska länder har slutit FATCA-avtal med USA. Det innebär att de nordiska bankerna måste fastställa vilka av deras kunder som berörs av FATCA. Många andra länder runtom i världen har också tecknat FATCA-avtal med USA.

Vad innebär FATCA?

FATCA innebär att bankerna måste fastställa vilka av deras kunder som är skattskyldiga i USA och därefter lämna ut uppgifter om deras kontosaldon en gång om året. Bankerna skickar uppgifterna till skattemyndigheten i sitt land eller i undantagsfall direkt till den amerikanska skattemyndigheten.
Eftersom FATCA har blivit lag i Sverige, måste Santander Consumer Bank följa FATCA. Det innebär att samtliga kunder, både befintliga och nya, måste bekräfta om de berörs av FATCA eller inte. Om så krävs kommer Santander Consumer Bank att kontakta kunderna och be om ytterligare information.

Är Santander Consumer Bank den enda banken som gör det här?

Nej, alla banker i Sverige måste följa FATCA, det kan dock skilja något i hur varje enskild bank väljer att gå till väga.
Jag kontaktades av en annan bank. Varför vile de ha andra papper än de Santander Consumer Bank vill ha?
Svar:
Bankerna kan gå till väga på olika sätt när de samlar in uppgifter från sina kunder för att kontrollera om de berörs av FATCA. Därför kan formulären skilja sig åt mellan bankerna. Santander Consumer Bank har tyvärr ingen möjlighet att avgöra vilken FATCA-kategori du tillhör eller vilken skattestatus du har i USA. Om du behöver hjälp med dessa eller andra skattefrågor bör du vända dig till en skatterådgivare

Vad måste Santander Consumer Bank göra för att följa FATCA?

Santander Consumer Bank måste:
•    Fråga alla befintliga och nya kunder om de berörs av FATCA.
•    Lämna uppgifter till skattemyndigheten om alla konton som ägs direkt eller indirekt av personer som är skattskyldiga i USA. Santander Consumer Bank måste också lämna uppgifter om konton som ägs av kunder som inte besvarar frågorna huruvida de är skattskyldiga i USA eller ej.

Ersätter FATCA andra amerikanska skattelagar?

Nej. FATCA handlar bara om vad som krävs av bankerna i de länder som slutit FATCA-avtal med USA. FATCA påverkar inte de skattelagar som du måste följa som privatperson.
Vi rekommenderar att du vänder dig till en skatterådgivare om du behöver hjälp med frågor som rör skattelagstiftning.
Vilka uppgifter lämnar Santander Consumer Bank till Skattemyndigheten?
Svar:
Vi lämnar ut kundens namn, adress och skatteregistreringsnummer samt kontonummer och kontosaldon

Påverkas jag endast om jag är amerikansk medborgare?

Nej. Det finns flera villkor för att en person ska anses vara skattskyldig i USA än amerikanskt medborgarskap och bankerna måste undersöka dem alla. Kunder som har konton och uppfyller något av dessa villkor kan kontaktas av Santander Consumer Bank och uppmanas att lämna ytterligare information:
•    Amerikanskt medborgarskap eller bosatt i USA

•   Om du har anknytning till Amerikanska Samoa, Samväldet Nordmarianerna, Terriroriet Guam, Samväldet Puerto Rico eller Amerikanaska jungfruöarna, ska du ange USA under frågan

•    Född i USA

•    Amerikanskt uppehållstillstånd (så kallat green card)

•    Längre vistelser i USA varje år

•    Amerikansk adress i vårt kundregister

•    Amerikanskt telefonnummer i vårt kundregister

•    Har lämnat fullmakt till en person med amerikansk adress

Observera att bankerna är skyldiga att gå igenom sina kundregister och söka efter personer som är skattskyldiga i USA. Det kan därför hända ibland att vi kontaktar kunder som faktiskt inte är skattskyldiga i USA.

Jag är skattskyldig i USA, hur påverkas jag?

Om du är skattskyldig i USA kan Santander Consumer Bank kontakta dig för att be om ytterligare information. Det är bra om du själv tar reda på om du måste skicka ytterligare uppgifter till den amerikanska skattemyndigheten.
Observera att vi på Santander Consumer Bank inte kan hjälpa dig med dessa frågor, utan vi rekommenderar att du vänder dig till en skatterådgivare.

Jag är inte skattskyldig i USA, hur påverkas jag?

De flesta kunder som inte är skattskyldiga i USA kommer inte att märka något och behöver inte göra något. Det kan dock vara så att vi ber dig bekräfta att du inte är skattskyldig i USA om det finns skäl att tro du är det.

Vilka uppgifter måste jag lämna till er?

Vi talar om vilka uppgifter som behövs och skickar de formulär du måste fylla i. Det kan handla om anmälningsblanketter, blanketter från den amerikanska skattemyndigheten eller så kallade W-blanketter.

Får jag alla blanketter jag behöver från Santander Consumer Bank?

Ja. När vi kontaktar dig bifogar vi de blanketter som ska fyllas i.

Vad gör Santander Consumer Bank om jag inte lämnar de uppgifter som begärts?

Som ny kund kommer inte ditt konto att öppnas om du inte lämnat de uppgifter som begärts. Enligt FATCA måste bankerna betrakta kunder som inte lämnar begärda uppgifter som skattskyldiga i USA. Det innebär att vi kommer att lämna ut samma uppgifter om dessa kunder till skattemyndigheten som vi hade gjort om kunderna lämnat uppgifter som bekräftar att de är skattskyldiga i USA. 

Varför ställer vi frågor till dig?

Vi har i enlighet med svensk och internationell lagstiftning en omfattande skyldighet att motverka bland annat penningtvätt. Därför ställer vi en rad frågor till dig då du blir kund hos Santander, och vi fortsätter att ställa frågor också därefter. Vi kanske frågar varifrån pengar som sätts in ditt konto kommer, eller varför du vill använda vissa av våra tjänster. Allt du berättar är konfidentiellt, i enlighet med reglerna för banksekretess.

Några av frågorna ställer vi dock av andra orsaker. Som en av Världens största banker tar vi vårt samhällsansvar på stort allvar. Vi arbetar för att skydda våra kunder, vårt företag och samhället i stort från brottslig verksamhet och vi jobbar aktivt för att motverka penningtvätt, trafficking, knarkhandel, terroristfinansiering, illegal vapenhandel, skattefusk med mera.

Utan information får vi inte hjälpa dig
I de sällsynta fall där vi inte får tillräckligt med information får vi inte utföra den tjänst som begärs. Du kan läsa mer om varför bankerna måste fråga på Bankföreningens hemsida om penningtvätt, via länken till höger. (länk: http://www.penningtvatt.se/fragor)

Frågor och svar om PEP (Personer i politisk utsatt ställning)

Vem är en PEP?

En person i politiskt utsatt ställning (Politically Exposed Person – PEP) är en person som har eller haft (senaste 18 månaderna) viktiga offentliga funktioner i en stat eller i en internationell organisation. Med viktiga offentliga funktioner avses bla:
Stats- eller regeringschef, minister, vice eller biträdande minister,
Riksdagsledamot
Domare i högsta domstolen, konstitutionell domstol eller annat rättsligt organ på hög nivå, 
Högre tjänsteman vid revisionsmyndighet eller ledamot i centralbanks styrande organ,
Ambassadör, beskickningschef eller hög officerare i försvarsmakten,
Person som ingår i statsägt företags förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan, eller
Person i ledningen i en internationell organisation

En person i politiskt utsatt ställning (Politically Exposed Person – PEP) är en person som har eller haft (senaste 18 månaderna) viktiga offentliga funktioner i en stat eller i en internationell organisation. Med viktiga offentliga funktioner avses bla:

Stats- eller regeringschef, minister, vice eller biträdande minister

Riksdagsledamot

Domare i högsta domstolen, konstitutionell domstol eller annat rättsligt organ på hög nivå

Högre tjänsteman vid revisionsmyndighet eller ledamot i centralbanks styrande organ

Ambassadör, beskickningschef eller hög officerare i försvarsmakten

Person som ingår i statsägt företags förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan

Person i ledningen i en internationell organisation

Jag har en bekant som är en PEP, vad menas med närstående mer exakt?

Som närstående räknas familjemedlemmar och kända medarbetare. Med familjemedlemmar avses maka/make, registrerad partner, sambo, barn och deras make/maka, registrerade partner eller sambor samt föräldrar. Med kända medarbetare avses dels en person som gemensamt med en PEP äger eller på annat sätt har bestämmande inflytande över ett företag, dels en person som på annat sätt har eller har haft nära förbindelse med en PEP – det behöver inte vara fråga om en affärsförbindelse - och dels en person som ensam äger eller utövar inflytande över ett företag som egentligen har bildats till förmån för en PEP.

Varför måste jag svara på de här frågorna?

Den 1 augusti 2015 infördes nya krav i penningtvättslagen som innebär att vi och alla andra banker måste veta vilka kunder som är personer i politiskt utsatt ställning.

Varför behöver ni veta om jag är en PEP?

Den 1 augusti 2015 infördes nya krav i penningtvättslagen som innebär att vi och alla andra banker måste veta vilka kunder som är personer i politiskt utsatt ställning.

Personer i politisk utsatt ställning anses på grund av sin ställning ha en ökad risk att utnyttjas för bland annat mutbrott. Santander och övriga banker behöver enligt nya krav i penningtvättslagen veta detta för att säkerställa att ingen utnyttjas och att det sökta lånet/krediten/sparkontot endast tecknas för sin egen skull på eget initiativ.

Jag vill inte svara på frågorna, hur gör vi då?

Enligt lag behöver Santander likt andra banker få de här svaren från dig innan vi kan öppna lånet/krediten/sparkontot du har ansökt om/vill ansöka om. Om du inte vill svara på frågorna kan vi därför inte gå vidare med din ansökan.

Det känns inte bra att ge ut namn på min närstående, räcker det inte med titel?

Nej tyvärr. Santander behöver likt andra banker namn, titel och relation för att uppfylla krav i penningtvättslagen. Du kan känna dig trygg med att all information som vi tar emot behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretess.

Jag vet inte exakt vilken titel min närstående har, bara att hon/han har en sådan ställning. Räcker den informationen?

Nej tyvärr. För att uppfylla lagkraven behöver vi information om namn, titel och relation för att kunna gå vidare med din ansökan/din utbetalning.

Tar min ansökan/utbetalning längre tid om jag svarar JA på någon fråga?

Eftersom en högre beslutsfattare inom banken behöver godkänna ansökan om du räknas som en PEP kan det ta något längre tid men vi strävar alltid efter att din ansökan ska bli färdigbehandlad så snart som möjligt.

Hur vet ni att jag/en närstående inte blir en PEP framöver?

I penningtvättslagen står det att banken måste hålla sina kunduppgifter uppdaterade. Santander och andra banker har processer som säkerställer att det kravet uppfylls automatiskt och vi kommer inte att behöva fråga dig dessa frågor igen framöver.

Jag är ju redan kund hos Santander, måste jag svara på frågorna?

Ja, när du öppnar ett till konto behöver du svara på frågorna innan vi kan slutföra din nya ansökan och detta gäller även om du redan är kund.

Frågor och svar om CRS

Vad är CRS?

CRS står för Common Reporting Standard. Enligt en ny svensk skattelagstiftning rörande en global standard för automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton (CRS-lagen) måste svenska finansinstitut inhämta information från sina kunder avseende eventuell skattskyldighet i annat land/länder. Santander Consumer Bank, är som sådant svenskt finansinstitut skyldig att följa denna lag. Bankens skyldigheter består av att identifiera kontohavarens skatterättsliga hemvist; och översända uppgifter till Skatteverket. CRS-lagen trädde i kraft 1 januari 2016.
CRS har som syfte att utbyta information mellan de deltagande länderna i CRS-samarbetet. Detta för att förhindra att kontohavare kringgår skatt med hjälp av internationella placeringar och depositioner. CRS innebär att finansinstitut är skyldiga att rapportera till Skatteverket insatt belopp och upplupen ränta för de kunder med skattskyldighet i andra länder. 

CRS står för Common Reporting Standard. Enligt en ny svensk skattelagstiftning rörande en global standard för automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton (CRS-lagen) måste svenska finansinstitut inhämta information från sina kunder avseende eventuell skattskyldighet i annat land/länder. Santander Consumer Bank, är som sådant svenskt finansinstitut skyldig att följa denna lag. Bankens skyldigheter består av att identifiera kontohavarens skatterättsliga hemvist; och översända uppgifter till Skatteverket. CRS-lagen trädde i kraft 1 januari 2016.


CRS har som syfte att utbyta information mellan de deltagande länderna i CRS-samarbetet. Detta för att förhindra att kontohavare kringgår skatt med hjälp av internationella placeringar och depositioner. CRS innebär att finansinstitut är skyldiga att rapportera till Skatteverket insatt belopp och upplupen ränta för de kunder med skattskyldighet i andra länder. 

Vad innebär CRS?

CRS innebär att bankerna måste fastställa vilka av deras kunder som är skatteskyldiga i något annat land förutom Sverige och därefter lämna ut uppgifter om deras kontosaldon en gång om året. Bankerna skickar uppgifterna till skattemyndigheten i sitt land, för Sveriges del Skatteverket. Eftersom CRS har blivit lag i Sverige, måste Santander Consumer Bank följa CRS. Det innebär att samtliga kunder, både befintliga och nya, måste bekräfta om de berörs av CRS eller inte när de startar ett nytt konto. Detta kommer att ske genom att kunderna ska intyga om de är skattskyldiga i enbart Sverige eller skattskyldiga i andra länder. Kunder som är skattskyldiga i fler länder än Sverige berörs av CRS.  Om så krävs kommer Santander Consumer Bank att kontakta kunderna och be om ytterligare information.

Är Santander Consumer Bank den enda banken som gör det här?

Nej, alla banker i Sverige måste följa CRS, det kan dock skilja något i hur varje enskild bank väljer att gå till väga när de samlar in uppgifter från sina kunder för att kontrollera om de berörs av CRS. Därför kan formulären skilja sig åt mellan bankerna. Santander Consumer Bank har tyvärr ingen möjlighet att avgöra vilken skattestatus du har i något annat land. Om du behöver hjälp med detta eller andra skattefrågor bör du vända dig till en skatterådgivare.

Vad måste Santander Consumer Bank göra för att följa CRS?

Santander Consumer Bank måste:
•    Fråga alla befintliga och nya kunder om de berörs av CRS när de startar ett nytt konto.
•    Lämna uppgifter till skattemyndigheten om alla konton som ägs direkt eller indirekt av personer som är skattskyldiga i något annat land än Sverige, samt söka efter indikationer på att kunder är skattskyldiga i något annat land än Sverige. Sådana indikationer är adress och telefonnummer i andra länder än Sverige. 

Santander Consumer Bank måste:

•    Fråga alla befintliga och nya kunder om de berörs av CRS när de startar ett nytt konto.

•    Lämna uppgifter till skattemyndigheten om alla konton som ägs direkt eller indirekt av personer som är skattskyldiga i något annat land än Sverige, samt söka efter indikationer på att kunder är skattskyldiga i något annat land än Sverige. Sådana indikationer är adress och telefonnummer i andra länder än Sverige. 

Ersätter CRS andra länders skattelagar?

Nej. CRS handlar bara om vad som krävs av bankerna i de länder som slutit CRS-avtal. CRS påverkar inte de skattelagar som du måste följa som privatperson. Vi rekommenderar att du vänder dig till en skatterådgivare om du behöver hjälp med frågor som rör skattelagstiftning.

Vilka får del av de uppgifter som jag lämnar till banken?

Santander Consumer Bank är skyldiga enligt lag att lämna ut kundens namn, adress och skatteregistreringsnummer samt kontonummer och kontosaldon till Skatteverket.  

Påverkas jag endast om jag är bosatt utomlands?

Nej. Det finns flera villkor för att en person ska anses vara skattskyldig i något annat land än Sverige och bankerna måste undersöka dem alla. Kunder som har konton och uppfyller något av dessa villkor kan kontaktas av Santander Consumer Bank och uppmanas att lämna ytterligare information: 
•    Bostadsadress i något annat land än Sverige i vårt kundregister
•    Telefonnummer i något annat land än Sverige i vårt kundregister
•    Har lämnat fullmakt till en person med adress i något annat land än Sverige
Observera att bankerna är skyldiga att gå igenom sina kundregister och söka efter personer som är skattskyldiga i något annat land än Sverige. Det kan därför hända ibland att vi kontaktar kunder som faktiskt inte är skattskyldiga i något annat land än Sverige.

Nej. Det finns flera villkor för att en person ska anses vara skattskyldig i något annat land än Sverige och bankerna måste undersöka dem alla. Kunder som har konton och uppfyller något av dessa villkor kan kontaktas av Santander Consumer Bank och uppmanas att lämna ytterligare information:

•    Bostadsadress i något annat land än Sverige i vårt kundregister

•    Telefonnummer i något annat land än Sverige i vårt kundregister

•    Har lämnat fullmakt till en person med adress i något annat land än SverigeObservera att bankerna är skyldiga att gå igenom sina kundregister och söka efter personer som är skattskyldiga i något annat land än Sverige. Det kan därför hända ibland att vi kontaktar kunder som faktiskt inte är skattskyldiga i något annat land än Sverige.

Jag är skattskyldig i ett/eller flera andra länder än Sverige, hur påverkas jag?

När du startar ett nytt konto ombeds du att svara på om din skatterättsliga hemvist är Sverige. Om du svarar ”NEJ” eller ”JA och ett annat land” ska du fylla i vilket/vilka länder det gäller och ditt TIN-nummer. (skatteregistreringsnummer). Kontakta sedan kundservice så hjälper de dig vidare. Epost: kundservice@santanderconsumer.se eller telefon: 08 470 79 80 

Jag är inte skattskyldig i något annat land än Sverige, hur påverkas jag?

När du startar ett nytt konto ombeds du att svara på om din skatterättsliga hemvist är Sverige. På denna fråga svarar du då JA. Det kan dock vara så att vi ber dig bekräfta att du inte är skattskyldig i något annat land än Sverige om det finns skäl att tro du är det.

Vilka uppgifter måste jag lämna till er?

När du ansöker om nytt konto ska du uppge det land/länder du är skatteskyldig i och TIN-nummer (skatteregistreringsnummer). Om det finns skäl att tro att du är skattskyldig i något annat land kommer vi be dig fylla i ett formulär där du får uppge: förnamn, efternamn, nuvarande bostadsort, land, födelsedatum, födelseort.

Får jag alla blanketter jag behöver från Santander Consumer Bank?

Ja. Vi bifogar de blanketter som ska fyllas i när vi är i kontakt med dig.

Vad gör Santander Consumer Bank om jag inte lämnar de uppgifter som begärts?

Som ny kund kommer inte ditt konto att öppnas om du inte lämnat de uppgifter som begärts. Uppgifter Santander behöver är bekräftelse på om du är skattskyldig i annat land än Sverige och i så fall ditt TIN-nummer. Om du som befintlig kund blivit kontaktad för att det finns skäl att tro att du är skatteskyldig i något annat land, så måste bankerna enligt CRS betrakta kunder som skattskyldiga i ett annat land än Sverige om de inte lämnar begärda uppgifter, Santander behöver information om nuvarande bostadsort, land, födelsedatum, födelseort, samt bekräftelse på om kund är skattskyldig i annat land än Sverige och TIN-nummer. Santander kommer att lämna ut samma uppgifter till skattemyndigheten om kunder som ej inkommit med information som vi hade gjort om kunderna lämnat uppgifter som bekräftar att de är skattskyldiga i något annat land än Sverige. 
Uppgifter Santander rapporterar till Skatteverket är: kontonummer, personnr, förnamn, efternamn, insatt belopp och upplupen ränta.

Som ny kund kommer inte ditt konto att öppnas om du inte lämnat de uppgifter som begärts. Uppgifter Santander behöver är bekräftelse på om du är skattskyldig i annat land än Sverige och i så fall ditt TIN-nummer. Om du som befintlig kund blivit kontaktad för att det finns skäl att tro att du är skatteskyldig i något annat land, så måste bankerna enligt CRS betrakta kunder som skattskyldiga i ett annat land än Sverige om de inte lämnar begärda uppgifter, Santander behöver information om nuvarande bostadsort, land, födelsedatum, födelseort, samt bekräftelse på om kund är skattskyldig i annat land än Sverige och TIN-nummer. Santander kommer att lämna ut samma uppgifter till skattemyndigheten om kunder som ej inkommit med information som vi hade gjort om kunderna lämnat uppgifter som bekräftar att de är skattskyldiga i något annat land än Sverige.

Uppgifter Santander rapporterar till Skatteverket är: kontonummer, personnr, förnamn, efternamn, insatt belopp och upplupen ränta.

Varför ställer vi frågor till dig?

Vi har i enlighet med svensk och internationell lagstiftning en skyldighet att motverka bland annat penningtvätt. Därför ställer vi en rad frågor till dig när du blir kund hos Santander. Vi kan även komma att ställa frågor under tiden du är kund, till exempel gällande vart insatta pengar kommer från eller syftet med användandet av våra tjänster. Alla uppgifter hanteras självklart konfidentiellt och i enlighet med reglerna för banksekretess.
 
Vi ställer även frågor för att öka vår kundkännedom.
Santander Consumer Bank tillhör den globala bankkoncernen Banco Santander, en av de största bankerna i Europa och världen med 107 miljoner kunder i över 45 länder.
Vi tar vårt samhällsansvar på stort allvar och arbetar för att skydda våra kunder, vårt företag och samhället från brottslig verksamhet. 

Vi har i enlighet med svensk och internationell lagstiftning en skyldighet att motverka bland annat penningtvätt. Därför ställer vi en rad frågor till dig när du blir kund hos Santander. Vi kan även komma att ställa frågor under tiden du är kund, till exempel gällande vart insatta pengar kommer från eller syftet med användandet av våra tjänster. Alla uppgifter hanteras självklart konfidentiellt och i enlighet med reglerna för banksekretess.

Vi ställer även frågor för att öka vår kundkännedom.

Santander Consumer Bank tillhör den globala bankkoncernen Banco Santander, en av de största bankerna i Europa och världen med 107 miljoner kunder i över 45 länder.Vi tar vårt samhällsansvar på stort allvar och arbetar för att skydda våra kunder, vårt företag och samhället från brottslig verksamhet. 

Utan information får vi inte hjälpa dig

I de sällsynta fall där vi inte får tillräckligt med information får vi inte utföra den tjänst som begärs. Du kan läsa mer om varför bankerna måste fråga på Bankföreningens hemsida om penningtvätt, via länken till höger.