Vanliga frågor om sparkonton

Vad krävs för att öppna ett sparkonto?

För att öppna ett sparkonto måste du:

  • fyllt 18 år
  • ha ett svenskt bankkonto för insättning och uttag
  • ha BankID. (Om du inte har det, är det enkelt att skaffa genom din bank.)

Publicerad 06 april, 2021

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Du kan göra en insättning till bankgiro 156-2461. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. När betalningen är genomförd har du pengarna på ditt konto inom en bankdag.

Publicerad 18 januari, 2019

Hur tar jag ut pengar från sparkontot?

Du gör uttag från ditt sparkonto när du är inloggad på internetbanken under fliken 'Överför'. Pengarna finns på mottagarkontot inom tre bankdagar. 

Vill du lägga till ett nytt mottagarkonto väljer du 'Nytt konto' under rubriken 'Till' och anger clearingnummer och kontonummer för det nya kontot.

Observera att om du har Mitt Spar+ genomförs uttaget först efter 31 dagar.

Uppdaterad 14 december, 2021

Hur byter jag uttagskonto?

Om du vill byta ditt uttagskonto på Mitt spar eller Mitt spar + så loggar du in med BankID på internetbanken

Du ändrar ditt uttagskonto när du är inloggad på internetbanken under fliken 'Överför'. 

Vill du lägga till ett nytt mottagarkonto väljer du 'Nytt konto' under rubriken 'Till' och anger clearingnummer och kontonummer för det nya kontot.

Uppdaterad 14 december, 2021

Jag vill flytta över pengar från Mitt Spar till Mitt Spar +

För att göra en överföring mellan dina sparkonton Mitt spar eller Mitt spar + loggar du in på internetbanken med BankID. 

När du är inloggad klickar du 'Överför' och väljer det konto du önskar överföra pengar ifrån. Du väljer sedan belopp och till vilket konto du vill göra överföringen till och tryck sedan bekräfta. 

Överföringen görs direkt och du kan se ditt nya saldo på kontoöversikten. 

Uppdaterad 14 december, 2021

Vad innebär insättningsgaranti?

Insättningsgaranti innebär att pengarna du sparar hos oss är skyddade ifall det skulle hända något med banken. Garantin gäller för alla våra sparkonton och är en trygghet för dig som satt in pengarna.

Som filial till en norsk bank så lyder vi under den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) som täcker belopp upp till motsvarande 100 000 euro. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.

Mer information om Bankenes sikringsfond hittar du på www.bankenessikringsfond.no där du också kan hitta Santander Consumer Bank AS under fliken medlemmar.

Även på Riksgäldens webbplats kan du läsa mer om hur insättningsgarantin fungerar för utländska banker med filial i Sverige.

Publicerad 18 januari, 2019

Hur hittar jag mitt räntebesked?

Du hittar ditt årsbesked längst ner på sidan under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken. Om beloppet underskrider 100 kronor skapas inget årsbesked. 

Uppdaterad 08 maj, 2020

Kan jag ha ett delat sparkonto med annan person?

Tyvärr går det inte att dela ett sparkonto med annan person.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag öppna ett sparkonto för ett företag?

Nej, för närvarande kan vi inte erbjuda sparkonto för företag eller föreningar, utan endast för privatpersoner.

Publicerad 06 april, 2021

Kan jag öppna sparkonto i mina barn/barnbarns namn?

Nej, det går i dagsläget inte att öppna ett sparkonto i någon annans namn.

Fördelen med att öppna ett konto i ditt eget namn är att du behåller kontrollen över pengarna tills personen du sparar åt har fyllt 18 år och du har då själv kontroll över när och hur mycket som tas ut från kontot.

Publicerad 06 april, 2021

Kan en annan person sätta in pengar på mitt sparkonto?

Ja, andra kan sätta in pengar på ditt sparkonto genom att betala in på bankgiro 156-2461 och ange ditt 12-siffriga sparkontonummer på Santander som OCR-nummer.

Publicerad 05 februari, 2019

Finns det något maxbelopp på sparkontot?

Du kan som mest spara 5 miljoner kronor per sparkonto, men du kan självklart öppna ytterligare konton om vill.

Publicerad 25 februari, 2019

Hur gör jag en inbetalning från utlandet till mitt sparkonto?

Det är inte möjligt att göra en insättning från utlandet till Mitt spar eller Mitt spar+. Transaktioner från utlandet måste ske till din svenska bank och därefter till Mitt spar eller Mitt spar+.

Publicerad 05 februari, 2019

Är du skatteskyldig utanför Sverige?

Har du ansökt om ett sparkonto och är skattskyldig i ett annat land än Sverige så kommer vi kontakta dig för att be om ytterligare information för att kunna öppna ditt konto.

FATCA och CRS

Sedan en tid tillbaka följer alla svenska banker en lagstiftning som syftar till att förhindra skatteflykt och kommer från de internationella avtal som Sverige har skrivit under:
FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act (skattskyldig i USA)
CRS – Common Reporting Standard

Lagen  innebär att alla svenska finansinstitut behöver fastställa vilka av deras kunder som är skattskyldiga i annat land än Sverige och lämna ut uppgifter kontosaldon och upplupen ränta till Skatteverket en gång om året. 

Uppdaterad 08 maj, 2020

Jag vill avsluta sparkontot. Hur gör jag?

Du kan själv avsluta Mitt spar och Mitt spar+ på internetbanken. Logga in med BankID på internetbanken. Gå in på ditt sparkonto för att hantera kontot och kicka på knappen 'Avsluta konto'. 

Du behöver sedan välja ett konto för utbetalning innan du kan gå vidare. När du avslutar ditt sparkonto görs en transaktion på ditt aktuella belopp inklusive ränta med avdragen skatt till ditt uttagskonto.

Observera att om du har ett Mitt spar+ utbetalas ditt innestående saldo efter 31 dagar.

Uppdaterad 03 november, 2020

Vad händer med sparkonton vid dödsfall?

Vi får information om dödsfallet automatiskt från Skatteverket och skickar därefter ut ett ränte- och kapitalbesked inför bouppteckningen.

För att avsluta kontot och få pengarna utbetalda skickar dödsbodelägare in ett kontobevis som styrker att det angivna kontot tillhör dödsboet. Eftersom utbetalningen sker till annat konto tillhörande dödsboet behöver bouppteckningen inte vara klar innan vi betalar ut.

Kontobeviset kan skickas som en bifogad PDF till dodsbo@santander.se eller med post till:

Santander Consumer Bank
Dödsboavdelningen
FE302
171 75 Stockholm

Uppdaterad 09 december, 2019

Var hittar jag mina villkor?

Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.

Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.