Kundservice för Mitt sparkonto

Har du öppnat ett sparkonto hos fd GE Money Bank? Då hittar du all information kring ditt sparande här.

Vanliga frågor och svar

Omfattas mina insatta pengar av insättningsgarantin?

För dig som har haft sparkonto hos Santander Consumer Bank AB så omfattas dina insättningar nu av den norska insättningsgarantin enligt beslut av ”Bankenes sikringsfond”. Den garanterar insättningar i banken på motsvarande sätt som den svenska insättningsgarantin, upp till ett belopp motsvarande 950 000 SEK per kontohavare och bank.

Hur får jag information om räntan ändras för Mitt sparkonto?

Vi meddelar ränteändringar innan de träder i kraft genom på vår webbplats, internetbanken, annonser i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Våra kunder får även information på sitt kontoutdrag samma månad som ändringen trätt i kraft.

Hur länge dröjer det innan jag kan se min insättning på internetbanken?

Det tar en till tre dagar innan du kan se insättningen. Hur lång tid det tar beror på när på dagen du gör överföringen.

Vad kostar det att göra uttag från Mitt sparkonto?

Det kostar ingenting att göra banköverföringar från Mitt sparkonto till konto i annan bank. 

Hur kommer jag åt mina pengar på sparkontot?

Du kan göra hur många uttag du vill från ditt sparkonto genom att göra en banköverföring till konto i annan bank. Det kostar ingenting.

Hur mycket kan jag spara på Mitt Sparkonto?

Du kan ha maximalt 1 000 000 kronor på ditt sparkonto. Om du har flera sparkonton kan du på dessa tillsammans ha maximalt 1 000 000 kronor.

Hur sätter jag in pengar på Mitt sparkonto?

Du sätter in pengar på ditt sparkonto genom att göra en överföring från din bank. Vid överföringen anger du vårt clearingnummer (9469) och ditt kontonummer. Du behöver normalt sett inte ange eventuella nollor som finns framför ditt kontonummer.

Kan jag öppna ett nytt Mitt sparkonto?

Våra sparkonton heter numera Mitt buffertkonto. Här kan du läsa mer och ansöka om Mitt buffertkonto. 

Kan jag sätta in pengar i Euro?

Nej, du kan endast sätta in pengar i svenska kronor.

När får jag ränta på mina pengar?

Du får ränta på pengarna i slutet av varje månad. 

Är räntan fast eller rörlig?

Räntan för Mitt sparkonto är rörlig.

Hur mycket kan jag föra över till och ifrån mitt konto?

Du kan göra hur stora insättningar/uttag som helst (upp till 1 000 000 kronor som är maximalt sparbelopp).

Hur ofta ändrar ni räntan?

Våra räntor är rörliga och påverkas av utvecklingen på marknaden. Vi kan inte förutspå ränteutvecklingen utan ser kontinuerligt över vilken ränta vi kan erbjuda våra kunder. 

Vid eventuella ränteändringar kommunicerar vi ändringarna genom vår webbplats, internetbanken, annonser i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Våra kunder får även information på sitt kontoutdrag samma månad som ändringen trätt i kraft.

Har ni några fasträntealternativ?

Nej, vi erbjuder sparkonton med rörlig ränta och utan bindningstid.

Kan jag få kontoutdrag hemskickat?

Dina transaktioner redovisas löpande på internetbanken och vi skickar inte några kontoutdrag. 

Om du inte har tillgång till internetbanken är du välkommen att kontakta kundservice. Vi kan du skriva ut en kopia och skicka hem till dig.

Hur lång tid tar det att föra över från sparkontot till mitt förvalda konto?

Överföringen till ditt förvalda konto sker inom 1-2 bankdagar. Om du gör överföringen på morgonen/förmiddagen har du pengarna på kontot senare samma dag. Om du gör din överföring senare på dagen har du pengarna på kontot under nästkommande bankdag.

Övriga vanliga frågor och svar

Hur gör jag adressändring?

När du vill göra en adressändring behöver du kontakta Kundservice på telefon 08-559 514 00, vardagar 9-18.

Du kan också skicka ett skyddat meddelande till oss när du är inloggad på internetbanken.

Vad kan jag göra när jag är inloggad på internetbanken?

internetbanken kan du se dina transaktioner, se dina kontoutdrag och årsbesked. Du kan även skicka och ta emot meddelanden till vår kundservice. 

Du loggar in på internetbanken med BankID eller Mobilt BankID.

Vad är ett BankID?

BankID är en e-legitimation som du använder när du loggar in och skriver under på webbplatser. Det finns olika typer av BankID, till exempel BankID på fil, BankID på kort och Mobilt BankID.

Här hittar du fler frågor och svar om BankID