Gå direkt till textinnehåll

Tillgänglighetsutlåtande

Santander har åtagit sig att se till att vårt digitala finansiella tjänsteutbud är tillgängligt för alla. Detta uttalande beskriver de åtgärder som vi har vidtagit för att följa EU:s tillgänglighetslag och visar vårt engagemang för att skapa en inkluderande digital miljö. 

Santander följer WCAG 2.1 AA-standarden (Web Content Accessibility Guidelines).

Status för överensstämmelse

netbank.santanderconsumer.se och santanderconsumer.se uppfyller till stor del WCAG 2.1-standarden på nivå AA, med vissa avvikelser och undantag som beskrivs på denna sida.

 

Tillgängligheten för denna tjänst har utvärderats av en tredje part som är specialiserad på tillgänglighet. Tjänsten har testats på flera sätt med hjälp av olika manuella testmetoder, inklusive testning av tangentbordskompatibilitet och funktionalitet med en skärmläsare. Dessutom övervakas tillgängligheten med hjälp av ett automatiserat bedömningsverktyg.

 

Santander har ett pågående projekt för att göra våra dokument tillgängliga enligt EAA för privatkunder. Vi har uppgraderat våra system för att stödja tillgänglighetstaggning av dokument och arbetar för närvarande med att uppdatera dessa så att de blir tillgängliga. Vi har också ett nära samarbete med tredjepartsleverantörer för att säkerställa att de ändringar som vi gör internt också återspeglas när kunderna går in i gränssnitt som tillhandahålls av tredje part (t.ex. signeringsprocesser). Planen är att detta ska vara klart 2025/Q3.

 

Datum för tillgänglighetsutlåtande

Detta utlåtande har upprättats den 28 juni 2025 och uppdateras löpande vid behov, dock minst en gång per år. Nästa planerade uppdatering sker senast den 29 augusti 2025.

Tillgänglighetsutlåtandena - privatkunder

Feedback om tillgänglighet

Har du stött på hinder i våra digitala tjänster? Vi värdesätter feedback från våra kunder och strävar efter ständiga förbättringar. Om du stöter på några tillgänglighetshinder och  har förslag på förbättringar, kontakta oss på klagomal@santanderconsumer.se.

Tillsyn och vidare åtgärder
Om du upplever problem med tillgängligheten på denna webbplats, börja gärna med att kontakta oss. Från och med den 28 juni 2025, när den europeiska tillgänglighetslagen träder i kraft, kan du vända dig till Post- och telestyrelsen (PTS)

Post- och telestyrelsen
E-post: pts@pts.se
Telefon: 08-678 55 00 

Därför är digital tillgänglighet viktigt

Enligt WHO lever uppskattningsvis 16 procent (öppnar i nytt fönster) (1 av 6) av den globala befolkningen med en "signifikant funktionsnedsättning", och det är en siffra som bara ökar till följd av bland annat en åldrande befolkning. Bristande digital tillgänglighet innebär att fler behöver kontakta kundtjänst för hjälp, vilket ökar förvaltningskostnaderna.

Tillgänglighet handlar inte bara om syn, hörsel eller rörelseförmåga – även kognitiva och tillfälliga funktionsnedsättningar påverkar hur människor använder digitala tjänster.

För personer med funktionsnedsättning kan god digital tillgänglighet vara avgörande för att kunna ta del av offentlig service. Men tillgängliga webbplatser och appar gynnar alla: de är ofta snabbare, enklare att använda, lättare att underhålla och minskar belastningen på handläggare.