Tillgänglighetsutlåtande för nätbanken
Det här tillgänglighetsutlåtandet avser Santanders nätbank i Sverige. Den omfattas av lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, som kräver att digitala banktjänster ska uppfylla vissa tillgänglighetskrav. Detta utlåtande publicerades första gången den 28 juni 2025.
Verktyg till utvärdering
Den här tjänstens tillgänglighet har utvärderats av ett externt företag som är specialiserade på tillgänglighet. Tjänsten har testats på olika enheter med hjälp av
Teknik som använts för att skapa webbplatsen
- REACT
- .Net
Testmiljö
Kontrollerna av innehållsrestitution utfördes baserat på den kombination som tillhandahålls av WCAG 2.1 AA baseline, med följande:
- Webbläsare (senaste versionen): Chrome, Edge
- Operativt system: Windows 10/11
- Testets omfattning: Alla sidor på netbank.santanderconsumer.se
Verktyg för att bedöma tillgängligheten
- Skärmläsare: NVDA
- Eye-Able
Status
Möjlig att uppfatta
WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
- Viss text kan ha otillräcklig kontrast mot sitt innehåll.
WCAG 1.4.11 Icke-textuell kontrast (Nivå AA)
- Vissa komponenter eller grafiska element kan ha otillräcklig kontrast mot bakgrunden.
WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek (Nivå AA)
- Viss text blir oläslig när teckenstorleken ökas till 200 %.
Hanterbar
WCAG 2.1.1 Tangentbord (Nivå A)
- På mobila enheter är tangentbordsnavigeringen inkonsekvent.
WCAG 2.4.7 Synligt fokus (Nivå AA)
- På vissa element är fokus inte synligt vid navigering med tangentbord.
Dokument
Santander har ett pågående projekt för att göra våra dokument tillgängliga enligt EAA för privatkunder. Vi har uppgraderat våra system för att stödja tillgänglighetstaggning av dokument och arbetar för närvarande med att uppdatera dessa så att de blir tillgängliga. Vi har också ett nära samarbete med tredjepartsleverantörer för att säkerställa att de ändringar som vi gör internt också återspeglas när kunderna går in i gränssnitt som tillhandahålls av tredje part (t.ex. signeringsprocesser). Planen är att detta ska vara klart 2025/Q3.
Feedback om tillgänglighet
Har du stött på hinder i våra digitala tjänster? Vi värdesätter feedback från våra kunder och strävar efter ständiga förbättringar. Om du stöter på några tillgänglighetshinder och har förslag på förbättringar, kontakta oss på klagomal@santanderconsumer.se.
Tillsyn och vidare åtgärder
Om du upplever problem med tillgängligheten på denna webbplats, börja gärna med att kontakta oss. Från och med den 28 juni 2025, när den europeiska tillgänglighetslagen träder i kraft, kan du vända dig till Post- och telestyrelsen (PTS)
Post- och telestyrelsen
E-post: pts@pts.se
Telefon: 08-678 55 00