Gå direkt till textinnehåll

Tillgänglighetsutlåtande för nätbanken

Det här tillgänglighetsutlåtandet avser Santanders nätbank i Sverige. Den omfattas av lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, som kräver att digitala banktjänster ska uppfylla vissa tillgänglighetskrav. Detta utlåtande publicerades första gången den 28 juni 2025.

Verktyg till utvärdering

Den här tjänstens tillgänglighet har utvärderats av ett externt företag som är specialiserade på tillgänglighet. Tjänsten har testats på olika enheter med hjälp av 

Teknik som använts för att skapa webbplatsen

  • REACT
  • .Net 

Testmiljö

Kontrollerna av innehållsrestitution utfördes baserat på den kombination som tillhandahålls av WCAG 2.1 AA baseline, med följande:

  • Webbläsare (senaste versionen): Chrome, Edge
  • Operativt system: Windows 10/11
  • Testets omfattning: Alla sidor på netbank.santanderconsumer.se

Verktyg för att bedöma tillgängligheten

  • Skärmläsare: NVDA
  • Eye-Able

Status

netbank.santanderconsumer.se uppfyller till stor del WCAG 2.1-standarden på nivå AA, med vissa avvikelser och undantag som beskrivs nedan.
Tillgängligheten till denna tjänst har utvärderats av en tredje part som är specialiserad på tillgänglighet. Tjänsten har testats på flera sätt med hjälp av olika manuella testmetoder, inklusive testning av tangentbordskompatibilitet och funktionalitet med en skärmläsare. Dessutom övervakas tillgängligheten med hjälp av ett automatiserat bedömningsverktyg.
Utvärderingen av våra mobilappar har inte slutförts, utan följande resultat baseras på webbutvärderingarna. Denna bedömning omfattade två metoder: automatiserad testning med hjälp av ett automatiserat verktyg för att bedöma data och en manuell granskning.
Alla resultat från den manuella granskningen har åtgärdats och ändringar har gjorts i alla komponenter för att säkerställa överensstämmelse med WCAG 2.1. Vi har omarbetat alla sidor och funktioner så att de är optimerade för skärmläsare och tangentbordsnavigering, men med vissa begränsningar som anges nedan.

 Möjlig att uppfatta

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)

  • Viss text kan ha otillräcklig kontrast mot sitt innehåll.

WCAG 1.4.11 Icke-textuell kontrast (Nivå AA)

  • Vissa komponenter eller grafiska element kan ha otillräcklig kontrast mot bakgrunden.

WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek (Nivå AA)

  • Viss text blir oläslig när teckenstorleken ökas till 200 %.

Hanterbar

WCAG 2.1.1 Tangentbord (Nivå A)

  • På mobila enheter är tangentbordsnavigeringen inkonsekvent.

WCAG 2.4.7 Synligt fokus (Nivå AA)

  • På vissa element är fokus inte synligt vid navigering med tangentbord.

Dokument

Santander har ett pågående projekt för att göra våra dokument tillgängliga enligt EAA för privatkunder. Vi har uppgraderat våra system för att stödja tillgänglighetstaggning av dokument och arbetar för närvarande med att uppdatera dessa så att de blir tillgängliga. Vi har också ett nära samarbete med tredjepartsleverantörer för att säkerställa att de ändringar som vi gör internt också återspeglas när kunderna går in i gränssnitt som tillhandahålls av tredje part (t.ex. signeringsprocesser). Planen är att detta ska vara klart 2025/Q3.

Feedback om tillgänglighet

Har du stött på hinder i våra digitala tjänster? Vi värdesätter feedback från våra kunder och strävar efter ständiga förbättringar. Om du stöter på några tillgänglighetshinder och  har förslag på förbättringar, kontakta oss på klagomal@santanderconsumer.se.

Tillsyn och vidare åtgärder
Om du upplever problem med tillgängligheten på denna webbplats, börja gärna med att kontakta oss. Från och med den 28 juni 2025, när den europeiska tillgänglighetslagen träder i kraft, kan du vända dig till Post- och telestyrelsen (PTS)

Post- och telestyrelsen
E-post: pts@pts.se
Telefon: 08-678 55 00 

Datum för tillgänglighetsutlåtande

Detta utlåtande har upprättats den 28 juni 2025 och uppdateras löpande vid behov, dock minst en gång per år. Nästa planerade uppdatering sker senast den 29 augusti 2025.