Vanliga frågor och svar

Hitta svar på din fråga i kunskapsbanken.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Sparkonto

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Var uppmärksam på att vi har olika former av sparkonton och att sättet för hur man gör en insättning skiljer sig mellan dessa.

Mitt spar och Mitt spar+

Om du har ett Mitt Spar och Mitt spar+ sätter du in pengar genom att göra en betalning till bankgiro 156-2461. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. När betalningen är genomförd har du pengarna på ditt konto inom en bankdag.

Mitt sparkonto

Har du ett konto som börjar på 9469 är det ett Mitt sparkonto. Du sätter in pengar på ditt Mitt sparkonto genom att göra en banköverföring från din huvudbank. Vid överföringen anger du vårt clearingnummer 9469 och ditt kontonummer som kontonummer.  Ditt kontonummer hittar du på startsidan på vår internetbank eller på ditt avtal.  Du ska inte uppge utfyllnadsnollorna om inte avsändarbanken kräver det. 

Hur tar jag ut pengar från sparkontot?

Du gör uttag från ditt sparkonto när du är inloggad på sparportalen, under fliken "Uttag". Pengarna finns på ditt uttagskonto inom tre bankdagar efter uttaget. 

Vill du byta uttagskonto anger du det nya kontonumret under fliken "Ändra profil". Uppdateringen tar en bankdag, därefter kan du göra uttaget.

Vill du flytta pengar mellan Mitt spar och Mitt spar+ väljer du i stället fliken "Överföring".

Tänk på att om du har Mitt Spar + genomförs uttaget först efter 31 dagar.

Publicerad 18 januari, 2019

Finns det något maxbelopp på sparkontot?

Du kan som mest spara 5 miljoner kronor på ett sparkonto, men du kan självklart öppna ytterligare konton om vill.

Publicerad 25 februari, 2019

Skatteskyldig i annat land än Sverige

Har du ansökt om ett sparkonto och är skattskyldig i ett annat land än Sverige så kommer vi kontakta dig för att be om ytterligare information för att kunna öppna ditt konto.

FATCA och CRS

Sedan en tid tillbaka följer alla svenska banker en lagstiftning som syftar till att förhindra skatteflykt och kommer från de internationella avtal som Sverige har skrivit under:
FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act (skattskyldig i USA)
CRS – Common Reporting Standard

Lagen  innebär att alla svenska finansinstitut behöver fastställa vilka av deras kunder som är skattskyldiga i annat land än Sverige och lämna ut uppgifter kontosaldon och upplupen ränta till Skatteverket en gång om året. 

Publicerad 18 februari, 2019

Privatlån

Hur skapar jag mitt eget OCR-nummer?

Har du ett kontonummer på 11 siffror som börjar med 2-, 3- eller 4- kan du enkelt skapa ditt eget OCR nummer. 

Du skapar ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer hos oss och 68 efter (utan bindestreck). Ditt OCR-nummer blir 900xxxxxxxxxxx68.

Detta 16-siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt konto.

Manuella inbetalningar gör du till plusgironummer 832902-1.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?

Du som har ett privatlån behöver se efter vilken typ av försäkring du har. 

Är du tveksam kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss här på internetbanken. Har du tagit ditt lån den 23 november 2016 eller senare och har tecknat en försäkring har du ett Låneskydd.

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera privatlån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan till både Lighthouse/AXA och CNP Santander Insurance.

  • Låneskydd som är är tecknat den 23 november 2016 eller senare:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

    Har du ett äldre privatlån där du har tecknat försäkringen innan den 23 november 2016 måste du se efter vilken försäkring du har. 

  • Betalningsskydd  som är tecknat till och med den 22 november 2016:
    Gå in på AXAs hemsida och välj Anmäl ärende. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

  • Låneskydd som är tecknat från och med den 2 maj 2014 till och med den 2 november 2015:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post: kundservice@se.cnpsantander.com.

Publicerad 05 februari, 2019

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.  

En del av våra privatlånekunder som har autogiro hittar enbart sina fakturor på internetbanken. 

Publicerad 05 februari, 2019

Kort

Hur skapar jag mitt eget OCR-nummer?

Har du ett kontonummer på 11 siffror som börjar med 2-, 3- eller 4- kan du enkelt skapa ditt eget OCR nummer. 

Du skapar ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer hos oss och 68 efter (utan bindestreck). Ditt OCR-nummer blir 900xxxxxxxxxxx68.

Detta 16-siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt konto.

Manuella inbetalningar gör du till plusgironummer 832902-1.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur aktiverar jag mitt kort?

Börja med att logga in på internetbanken. Du aktiverar sedan ditt kort under fliken "Hantera kort".

Innan du aktiverar ditt kort – kontrollera att kortnumret är samma på kortet och det som står på internetbanken. 

Publicerad 28 november, 2018

Hur använder jag reseförsäkringen på mitt kort?

På Mitt kort och Mitt kort+ ingår det reseförsäkringar. Beroende på vilket kort du har ser villkoren på försäkringarna olika ut. 

Så här gör du anspråk på din reseförsäkring:

  • Gällande resa köpt från och med den 1 november 2016: 
    Gör en skadeanmälan genom ERVs hemsida.
  • Gällande resa köpt till och med den 31 oktober 2016: 
    Kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Publicerad 05 februari, 2019

Bil- och fritidslån

Kan jag göra extra betalningar på mitt fordonslån?

Du kan extraamortera på ditt fordonslån genom att betala in valfri summa till bankgiro 5595-2030.

I meddelandefältet anger du då ditt kund- eller kontraktsnummer samt om du önskar "kortare tid" eller "lägre månadskostnad".

Har du ett fordon med ett restvärde efter kontraktets slut är du välkommen att skicka ett meddelande till oss på internetbanken för mer exakt information om hur detta påverkas av en extra inbetalning på ditt lån.

*Med restvärde menas att du har en större slutbetalning när ditt lån går ut.

Publicerad 14 februari, 2019

Hur skaffar jag autogiro för mitt fordonslån?

Du kan anmäla dig för autogirobetalningar här på internetbanken eller genom att fylla i en blankett som du skickar in till oss. Blanketten hittar du här.

Vill du skicka blanketten per post skickar du den till:

Santander Consumer Bank
FE 302
171 75 Stockholm

Publicerad 14 februari, 2019

Varför är det en aviseringsavgift när jag betalar mitt fordonslån med autogiro?

I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda ett avgiftsfritt alternativ för fakturering på våra fordonslån. Du betalar varje månad en administrativ avgift som täcker våra kostnader för fakturering.

Avgiften sänks med 10 kronor när du har dina betalningar kopplade till autogiro.

Publicerad 14 februari, 2019

Hur tecknar jag garanti?

Din återförsäljare hjälper dig att teckna garanti på plats i butiken i samband med att du köper ett nytt eller begagnat fordon.
Allt om hur du tecknar garantin

Publicerad 18 januari, 2019

Billeasing – privat & företag

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.  

En del av våra privatlånekunder som har autogiro hittar enbart sina fakturor på internetbanken. 

Publicerad 14 februari, 2019

Mitt företagsleasingavtal löper snart ut, vad händer när leasingen går ut?

Sex månader innan ditt kontrakt löper ut får du som kund ett brev från oss på Santander Consumer Bank med information om vad som gäller för ditt kontrakt.

Publicerad 14 februari, 2019

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du länkar till alla blanketter. Klicka på blanketten för att öppna den i ett nytt fönster. Du hittar dem även på internetbanken.

Skicka blanketten till:
Santander Consumer Bank
FE 302
171 75 Stockholm

Lån

Kort och krediter

Fordonslån

Leasing

Sparkonton

Publicerad 14 februari, 2019

Är det samma OCR-nummer på alla fakturor från er?

Nej, det är olika varje månad. Därför bör du använda det OCR-nummer som finns på din senaste faktura vid din aktuella betalning.

Har du inte fått hem din faktura? Se mer information här.

Publicerad 14 februari, 2019

Internet- och mobilbanken

Jag lyckas inte logga in i appen, vad gör jag för fel?

Du behöver ha BankID installerat på samma enhet som du försöker logga in på. Om du har bankID och det inte ändå inte fungerar kan det vara så att du inte är kund hos oss idag eller att din profil inte har hunnits skapas. Det kan ta upp till ett dygn för din profil att skapas.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag göra överföringar i appen?

Nej, vi hänvisar dig till internetbanken för att göra en banköverföring från ditt sparkonto eller kortkonto.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur ändrar jag mina uppgifter i appen?

Du kan ändra dina kontaktuppgifter genom att öppna sidomenyn i det övre vänstra hörnet och sedan klicka på ”Visa mina uppgifter” högst upp i listan. Glöm inte att trycka på ”spara uppgifter” efter att du skrivit in dina ändringar.

Namn och adress kommer du inte kunna ändra på egen hand i appen, utan då ber vi dig kontakta vår kundtjänst antingen via ett meddelande på appen eller via telefon. 

Publicerad 05 februari, 2019