Vanliga frågor och svar

Hitta svar på din fråga i kunskapsbanken.

Har du frågor om hur ditt lån, sparande eller delbetalning påverkas av corona?

Här håller vi dig uppdaterad om hur coronaviruset påverkar din ekonomi och vår verksamhet.
Till frågor & svar om corona

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Privatlån

Kan jag lösa mitt privatlån i förtid?

Du kan betala av ditt privatlån när du vill. Du betalar bara ränta fram till den dagen då lånet är löst.

För att få ett korrekt belopp ber vi dig att kontakta oss per telefon så hjälper vi dig att räkna fram ditt slutbelopp och ger dig all inbetalningsinformation du behöver. Du når oss på 08-559 514 00, helgfria vardagar 9.00–17.00.

Publicerad 08 maj, 2020

Kan jag använda mig av en betalningsfri månad?

Det är endast möjligt att få en betalningsfri månad på våra privatlån som har ett kontonummer som börjar på 4-********** eller en kredit som börjar på 2- eller 3-*********.  Kontonumret ska ha 11 siffror.

Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år, dock kan inte dessa användas i följd. Om du har möjlighet till en betalningsfri månad får du ett erbjudande om detta på internetbanken.

Du behöver ha betalat in minst sex månaders aviseringar innan erbjudandet finns tillgängligt, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor. 

Observera att betalningsfritt inte är möjligt om du har en räntefri avbetalning.

Publicerad 08 maj, 2020

Kan jag höja mitt befintliga lån?

Det går för det mesta bra att höja ett privatlån. Många gånger finns det ett höjningserbjudande på internetbanken.

Finns inget erbjudande kontaktar du oss på 08-559 514 00, vardagar 9-17, så kan vi hjälpa dig se om det går att höja ditt lån.

På ett fordonslån är lånebeloppet baserat på fordonets värde. Det går därför inte att höja ett fordonslån.

Publicerad 19 december, 2018

Bil- och fritidslån

Hur gör man ett ägarbyte för bil?

Det finns tre sätt att genomföra ägarbytet på bilen. Via transportstyrelsens hemsida via transportstyrelsens app, eller med det fysiska registreringsbeviset.

Via transportstyrelsens hemsida

Säljaren måste kunna legitimera sig via e-legitimation (ex mobilt BankID).

Både säljare och köpare måste ha giltiga Svenska körkortoch vara över 18 år.

Säljaren måste kunna uppge behörighetskoden från del 1 av fordonets regsitreringsbevis, den blåa delen. Behörighetskoden visar att säljaren har tillgång till det senast utfärdade registreringsbeviset och är dessutom en uppgift som omgående uppdateras i vägtrafikregistret efter ägarbytet.

Via transportstyrelsens app (Mina fordon)

För att anmäla ägarbyte via appen krävs tillgång till fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2, den gula delen. Dessutom måste både köpare och säljare ha ett giltigt svenskt körkort. (Både köpare och säljare behöver vara en privatperson på minst 18 år.)

Via registreringsbeviset

Använd det senast utfärdade registreringsbeviset i original. Anmälan görs på del 2, den gula delen, av registreringsbeviset. Om du har ett registreringsbevis som utfärdats innan september 2004 så finns bara en del.

Anmälans innehåll

Anmälan om ägarbyte ska innehålla:

  • köparens personnummer, organisationsnummer eller annat tilldelat nummer
  • köparens namn
  • köparens adress i Sverige
  • datum för äganderättens övergång
  • underskrifter av både säljare och köpare.

Vid ägarbyte till en underårig ska anmälan även innehålla:

  • vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter
  • uppgift om vem av vårdnadshavarna som ska registreras.

Skicka anmälan

Anmälan om ägarbyte skickas till:

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Du bör själv se till att anmälan läggs på brevlådan och verkligen skickas in till Transportstyrelsen. Kontrollera också att motparten är den person som han eller hon utger sig för att vara.

Anmälan måste komma in till Transportstyrelsen inom 10 dagar från överlåtelsen. Annars kommer anmälans ankomstdag att registreras som datum för ägarbytet (i stället för det datum som på anmälan anges som datum för ägarbytet).

Publicerad 22 januari, 2019

Hur skaffar jag autogiro för mitt fordonslån?

Om du har BankID kan kan enkelt anmäla dig för autogirobetalningar online och signerar med ditt BankID:
Autogiroanmälan online

Det går även bra att skriva ut och skicka in en anmälan med post. den blanketten hittar du här: 
Manuell autogiroanmälan

Du kan även scanna in en signerad kopia och maila till kund@santandercosumer.se

Publicerad 30 oktober, 2019

Kan jag göra extra betalningar på mitt fordonslån?

Du kan extraamortera på ditt fordonslån genom att betala in en valfri summa med samma OCR-nummer och BankGiro-nummer som står på fakturan. Du ändrar bara beloppet.

Har du autogiro kan du fortfarande använda OCR-numret och BankGiro-numret som du hittar på den makulerade fakturan. Observera att om du gör betalningen innan autogirodragningen skett kan det resultera i att dragningen stoppas, men endast för den månaden.

Har du ett fordon med ett restvärde efter kontraktets slut är du välkommen att skicka ett meddelande till oss på internetbanken för mer exakt information om hur detta påverkas av en extra inbetalning på ditt lån.

*Med restvärde menas att du har en större slutbetalning när ditt lån går ut.

Publicerad 14 februari, 2019

Kort

Hur aktiverar jag mitt kort?

Börja med att logga in på internetbanken. Du aktiverar sedan ditt kort under fliken "Hantera kort".

Innan du aktiverar ditt kort – kontrollera att kortnumret är samma på kortet och det som står på internetbanken. 

Publicerad 28 november, 2018

Var hittar jag mina transaktioner?

Du kan se alla dina bokförda transaktioner på internetbanken samt i appen. Innan de är bokförda ser du att ett belopp är reserverat. 

När du kan se transaktionerna i transaktionslistan på internetbanken och i appen beror på när butiken registrerar köpet, därför kan det ibland dröja ett par dagar innan du kan se det. Speciellt när du handlar utomlands kan det ta några dagar extra för köpen att synas i transaktionslistan.

Så här gör du för att hitta transaktionslistan:

  1. Logga in på internetbanken.
  2. Klicka på ditt konto.
  3. Scrolla sedan ned för att se alla dina transaktioner

Publicerad 05 februari, 2019

Hur läser jag min faktura?

Så här ser en faktura ut:

  1. Faktureringsdatum: Det här datumet tillverkade vi din faktura, det som händer på kontot efter det kommer att redovisas på nästa faktura. I dina sidor i vår internetbank och i vår app kan du se köp och inbetalningar du gjort efter faktureringsdatumet.
  2. Belopp kvar att utnyttja: Beloppet som är kvar av krediten att använda när fakturan skapades (se faktureringsdatum längst upp på sidan). Observera att om du gör köp efter det datumet innebär det att beloppet du har är lägre.
  3. Årsränta: Den ränta du betalar om ditt köp är räntebärande är en så kallad årsränta. D.v.s. den ränta du betalar årligen. Vi delar upp räntan så du betalar den månadsvis. 


    Representativt räkneexempel för årsränta: Om du vill låna 10 000 kr och räntan är 19,95 % årligen så kan beräkningen göras enligt följande: 10 000 x 0,1995/12 = 166 kr i månaden.

  4. Ränta beräknas fr.o.m: Visar när ditt köp blir räntebärande. D.v.s. om du har skuld kvar på ditt köp efter detta datum så läggs det på ränta för det belopp du har kvar att betala.
  5. Lägsta belopp att betala: Detta belopp är det lägsta belopp du måste betala men du kan själv välja att betala ett valfritt högre belopp eller hela skulden. Har du valt en ränte- och betalfri kampanj för ditt köp kommer det att stå 0 kr att betala fram till att räntefriheten tar slut.
  6. Saldo: Här står din skuld per det datum fakturan skapades. Om det inte står minus (–) framför ditt saldo har du ett tillgodo, d.v.s. du har betalat in för mycket. När du gör ditt nästa köp kommer dessa pengar dras av från kontot, vill du få pengarna utbetalda kontaktar du oss på kundservice.

Publicerad 06 februari, 2020

Sparkonton

Hur tar jag ut pengar från sparkontot?

Du gör uttag från ditt sparkonto när du är inloggad på internetbanken under fliken "Överför". Pengarna finns på mottagarkontot inom tre bankdagar. 

Vill du lägga till ett nytt mottagarkonto väljer du "Nytt konto" under rubriken "Till" och anger clearingnummer och kontonummer för det nya kontot.

Banköverföring i Internetbanken

Observera att om du har Mitt Spar+ genomförs uttaget först efter 31 dagar.

Publicerad 13 februari, 2020

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Du kan göra en insättning till bankgiro 156-2461. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. När betalningen är genomförd har du pengarna på ditt konto inom en bankdag.

Vad händer med sparkonton vid dödsfall?

Vi får information om dödsfallet automatiskt från Skatteverket och skickar därefter ut ett ränte- och kapitalbesked inför bouppteckningen.

För att avsluta kontot och få pengarna utbetalda skickar dödsbodelägare in ett kontobevis som styrker att det angivna kontot tillhör dödsboet. Eftersom utbetalningen sker till annat konto tillhörande dödsboet behöver bouppteckningen inte vara klar innan vi betalar ut.

Kontobeviset kan skickas som en bifogad PDF till dodsbo@santander.se eller med post till:

Santander Consumer Bank
Dödsboavdelningen
FE302
171 75 Stockholm

Publicerad 09 december, 2019

Billeasing – privat & företag

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.  

Har du autogiro kommer vi inte att skicka några fakturor per post utan du hittar dem endast på internetbanken, detta som en del av vårt miljöarbete. 

Publicerad 14 februari, 2019

Kan jag överlåta min företagsleasingavtal till ett annat bolag?

Det går bra att överlåta en företagsleasing till ett annat företag. Det sker en kreditprövning av det företag som vill ta över kontraktet. Får de godkänt förblir villkoren desamma.

Har du frågor om just ditt kontrakt kan du skicka ett e-mail till foretag@santanderconsumer.se så hjälper vi dig.

Här finns en överlåtelseblankett som även innehåller aktuella avgifter.

Notera att detta endast gäller företag.

Publicerad 14 februari, 2019

Vad händer med privatleasing vid dödsfall?

Vid privatleasing har återförsäljaren i första hand rätt att köpa tillbaka fordonet och anhöriga börjar med att kontakta dem. Vid frågor angående dödsbohanteringen kontaktar anhöriga eller återförsäljaren oss på:

Telefon: 08-559 514 44
E-post: dodsbo@santander.se

Skulle återförsäljaren tacka nej till att köpa in fordonet meddelar de eller anhöriga beskedet till Santander. Då lämnar vi det vidare till ett transportbolag som kontaktar dödsbodelägare för bokning av upphämtning.

Bra att tänka på

Tackar återförsäljaren nej och det istället blir ett återtag av fordonet av Santander debiteras dödsboet 35 % av kvarvarande obetalda hyror samt transportkostnaden.

Publicerad 03 september, 2019

Internet- och mobilbanken

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in i appen behöver du ha Mobilt BankID installerat på din telefon eller surfplatta.

När du öppnar appen fyller du i ditt personnummer och trycker på 'Logga in med mobilt BankID'. Din BankID-app öppnas automatiskt och du fyller i ditt lösenord för BankID. När du har legitimerat dig i BankID-appen hämtas din information och du kommer sedan tillbaka till vår app som inloggad. 

Har du precis blivit kund hos oss kan ta upp till ett dygn för din profil att skapas. Testa logga in imorgon.

Om du inte är kund hos oss har du inte möjlighet att använda vår app.

Publicerad 27 maj, 2020

Kan jag kontakta er genom appen?

Ja,  i menyraden väljer du ”Kontakt” där finns möjlighet att skicka in ett meddelande till oss direkt. Du finner även kontaktuppgifter till kundtjänst om du föredrar att ringa istället för att skriva. 

Publicerad 05 februari, 2019

Hur ser jag information om mitt lån i appen?

genom att klicka på ditt lån på startsidan kommer du till en kontoöversikt. På kontoöversikten kan du se hur mycket du har kvar att betala och hur stort lånet var från början. Du ser även hur mycket du betalat hittils samt din nuvarande ränta. Väljer du 'Mer kontoinformation' får du ytterlgare information om ditt lån som exempelvis eventuell medlåntagare, försäkring och om du har möjlighet att använda en betalningsfri månad.

Kan jag se hur mycket jag ska betala den här månaden?

Ja, du hittar fakturan när du klickar in dig på det aktuella kontot. Längst ned i appen finns en menyrad där ett av alternativen är 'Fakturor'. Där hittar du information om din aktuella månadsbetalning. Välj den faktura du önskar för fakturadetaljer. Klicka på pappersikonen fö ratt kopiera ditt OCR-nummer.

Publicerad 27 maj, 2020