Vanliga frågor och svar

Hitta svar på din fråga i kunskapsbanken.

Har du frågor om hur ditt lån, sparande eller delbetalning påverkas av corona?

Här håller vi dig uppdaterad om hur coronaviruset påverkar din ekonomi och vår verksamhet.
Till frågor & svar om corona

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Sparkonton

Vad innebär insättningsgaranti?

Insättningsgaranti innebär att pengarna du sparar hos oss är skyddade ifall det skulle hända något med banken. Garantin gäller för både Mitt Spar och Mitt Spar+ och är en trygghet för dig som satt in pengarna.

Som filial till en norsk bank så lyder vi under den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) som täcker belopp upp till motsvarande 100 000 euro. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.

Mer information om Bankenes sikringsfond hittar du på www.bankenessikringsfond.no där du också kan hitta Santander Consumer Bank AS under fliken medlemmar.

Även på Riksgäldens webbplats kan du läsa mer om hur insättningsgarantin fungerar för utländska banker med filial i Sverige.

Publicerad 18 januari, 2019

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Du kan göra en insättning till bankgiro 156-2461. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. När betalningen är genomförd har du pengarna på ditt konto inom en bankdag.

Hur tar jag ut pengar från sparkontot?

Du gör uttag från ditt sparkonto när du är inloggad på internetbanken under fliken "Överför". Pengarna finns på mottagarkontot inom tre bankdagar. 

Vill du lägga till ett nytt mottagarkonto väljer du "Nytt konto" under rubriken "Till" och anger clearingnummer och kontonummer för det nya kontot.

Banköverföring i Internetbanken

Observera att om du har Mitt Spar+ genomförs uttaget först efter 31 dagar.

Publicerad 13 februari, 2020

När betalas min ränta ut på Mitt spar /Mitt spar +?

Din ränta betalas ut netto vid årsskiftet eller när du avslutar ditt konto.

 

Publicerad 16 april, 2020

Finns det något maxbelopp på sparkontot?

Du kan som mest spara 5 miljoner kronor per sparkonto, men du kan självklart öppna ytterligare konton om vill.

Publicerad 25 februari, 2019

Är du skatteskyldig utanför Sverige?

Har du ansökt om ett sparkonto och är skattskyldig i ett annat land än Sverige så kommer vi kontakta dig för att be om ytterligare information för att kunna öppna ditt konto.

FATCA och CRS

Sedan en tid tillbaka följer alla svenska banker en lagstiftning som syftar till att förhindra skatteflykt och kommer från de internationella avtal som Sverige har skrivit under:
FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act (skattskyldig i USA)
CRS – Common Reporting Standard

Lagen  innebär att alla svenska finansinstitut behöver fastställa vilka av deras kunder som är skattskyldiga i annat land än Sverige och lämna ut uppgifter kontosaldon och upplupen ränta till Skatteverket en gång om året. 

Publicerad 08 maj, 2020

Privatlån

Hur skapar jag mitt eget OCR-nummer?

Har du ett kontonummer på 11 siffror som börjar med 2-, 3- eller 4- kan du enkelt skapa ditt eget OCR nummer. 

Du skapar ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer hos oss och 68 efter (utan bindestreck). Ditt OCR-nummer blir 900xxxxxxxxxxx68.

Detta 16-siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt konto.

Manuella inbetalningar gör du till plusgironummer 832902-1.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?

Du som har ett privatlån behöver se efter vilken typ av försäkring du har. 

Är du tveksam kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken. Har du tagit ditt lån den 23 november 2016 eller senare och har tecknat en försäkring har du ett Låneskydd.

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera privatlån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan till både Lighthouse/AXA och CNP Santander Insurance.

  • Låneskydd som är är tecknat den 23 november 2016 eller senare:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

    Har du ett äldre privatlån där du har tecknat försäkringen innan den 23 november 2016 måste du se efter vilken försäkring du har. 

  • Betalningsskydd  som är tecknat till och med den 22 november 2016:
    Gå in på AXAs hemsida och välj Anmäl ärende. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

  • Låneskydd som är tecknat från och med den 2 maj 2014 till och med den 2 november 2015:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post: kundservice@se.cnpsantander.com.

Publicerad 13 februari, 2020

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 12:e och 24:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. 

Har du autogiro kommer vi inte att skicka några fakturor per post utan du hittar dem endast på internetbanken, detta som en del av vårt miljöarbete. 

Publicerad 08 maj, 2020

Kort

Hur skapar jag mitt eget OCR-nummer?

Har du ett kontonummer på 11 siffror som börjar med 2-, 3- eller 4- kan du enkelt skapa ditt eget OCR nummer. 

Du skapar ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer hos oss och 68 efter (utan bindestreck). Ditt OCR-nummer blir 900xxxxxxxxxxx68.

Detta 16-siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt konto.

Manuella inbetalningar gör du till plusgironummer 832902-1.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur aktiverar jag mitt kort?

Börja med att logga in på internetbanken. Du aktiverar sedan ditt kort under fliken "Hantera kort".

Innan du aktiverar ditt kort – kontrollera att kortnumret är samma på kortet och det som står på internetbanken. 

Publicerad 28 november, 2018

Jag behöver använda reseförsäkringen som är kopplad till mitt kort. Hur gör jag?

Om coronaviruset och vår kortförsäkring

Det här gäller för kortförsäkring via Europeiska ERV:

  • Kortförsäkringarnas avbeställningskydd gäller inte för avbokning på grund av UD:s avrådan (eftersom ”annan plötslig oförutsedd händelse” inte omfattas av försäkringen).
  • USA:s resestopp för resenärer från Sverige och övriga Schengenländer - som gäller från 13 mars och 30 dagar framåt - är inte ett giltigt skäl för avbokning. Kontakta ditt rese- eller flygbolag för att undersöka eventuell möjlighet att avboka eller omboka din resa till USA.

Läs mer på Europeiska ERVs sida

 

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla resor köpta från och med den 1 november 2016 samarbetar vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERV:s hemsida och gör din anmälan online.

Följande kort innehåller en kompletterande reseförsäkring i samarbete med Europeiska ERV:

  • Mitt kort
  • Mitt kort+
  • MasterCard i samarbete med MediaMarkt

Om du behöver göra en skadeanmälan som gäller en resa köpt till och med den 31 oktober 2016 ber vi dig istället kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Publicerad 23 mars, 2020

Hur läser jag min faktura?

Så här ser en faktura ut:

  1. Faktureringsdatum: Det här datumet tillverkade vi din faktura, det som händer på kontot efter det kommer att redovisas på nästa faktura. I dina sidor i vår internetbank och i vår app kan du se köp och inbetalningar du gjort efter faktureringsdatumet.
  2. Belopp kvar att utnyttja: Beloppet som är kvar av krediten att använda när fakturan skapades (se faktureringsdatum längst upp på sidan). Observera att om du gör köp efter det datumet innebär det att beloppet du har är lägre.
  3. Årsränta: Den ränta du betalar om ditt köp är räntebärande är en så kallad årsränta. D.v.s. den ränta du betalar årligen. Vi delar upp räntan så du betalar den månadsvis. 


    Representativt räkneexempel för årsränta: Om du vill låna 10 000 kr och räntan är 19,95 % årligen så kan beräkningen göras enligt följande: 10 000 x 0,1995/12 = 166 kr i månaden.

  4. Ränta beräknas fr.o.m: Visar när ditt köp blir räntebärande. D.v.s. om du har skuld kvar på ditt köp efter detta datum så läggs det på ränta för det belopp du har kvar att betala.
  5. Lägsta belopp att betala: Detta belopp är det lägsta belopp du måste betala men du kan själv välja att betala ett valfritt högre belopp eller hela skulden. Har du valt en ränte- och betalfri kampanj för ditt köp kommer det att stå 0 kr att betala fram till att räntefriheten tar slut.
  6. Saldo: Här står din skuld per det datum fakturan skapades. Om det inte står minus (–) framför ditt saldo har du ett tillgodo, d.v.s. du har betalat in för mycket. När du gör ditt nästa köp kommer dessa pengar dras av från kontot, vill du få pengarna utbetalda kontaktar du oss på kundservice.

Publicerad 06 februari, 2020

Bil- och fritidslån

Kan jag göra extra betalningar på mitt fordonslån?

Du kan extraamortera på ditt fordonslån genom att betala in en valfri summa med samma OCR-nummer och BankGiro-nummer som står på fakturan. Du ändrar bara beloppet.

Har du autogiro kan du fortfarande använda OCR-numret och BankGiro-numret som du hittar på den makulerade fakturan. Observera att om du gör betalningen innan autogirodragningen skett kan det resultera i att dragningen stoppas, men endast för den månaden.

Har du ett fordon med ett restvärde efter kontraktets slut är du välkommen att skicka ett meddelande till oss på internetbanken för mer exakt information om hur detta påverkas av en extra inbetalning på ditt lån.

*Med restvärde menas att du har en större slutbetalning när ditt lån går ut.

Publicerad 14 februari, 2019

Hur skaffar jag autogiro för mitt fordonslån?

Om du har BankID kan kan enkelt anmäla dig för autogirobetalningar online och signerar med ditt BankID:
Autogiroanmälan online

Det går även bra att skriva ut och skicka in en anmälan med post. den blanketten hittar du här: 
Manuell autogiroanmälan

Du kan även scanna in en signerad kopia och maila till kund@santandercosumer.se

Publicerad 30 oktober, 2019

Hur tecknar jag garanti?

Din återförsäljare hjälper dig att teckna garanti på plats i butiken i samband med att du köper ett nytt eller begagnat fordon.
Allt om hur du tecknar garantin

Publicerad 18 januari, 2019

Billeasing – privat & företag

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.  

Har du autogiro kommer vi inte att skicka några fakturor per post utan du hittar dem endast på internetbanken, detta som en del av vårt miljöarbete. 

Publicerad 14 februari, 2019

Mitt företagsleasingavtal löper snart ut, vad händer när leasingen går ut?

Sex månader innan ditt kontrakt löper ut får du som kund ett brev från oss med information om vad som gäller för ditt kontrakt.

Publicerad 13 februari, 2020

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.

Är det samma OCR-nummer på alla fakturor från er?

Nej, det är olika varje månad. Därför bör du använda det OCR-nummer som finns på din senaste faktura vid din aktuella betalning.

Har du inte fått hem din faktura? Se mer information här.

Publicerad 14 februari, 2019

Internet- och mobilbanken

Jag lyckas inte logga in i appen, vad gör jag för fel?

Du behöver ha BankID installerat på samma enhet som du försöker logga in med. Om du har BankID installerat och det inte fungerar kan du testa att skriva in ditt personnummer på nytt.

Har du precis blivit kund hos oss kan ta upp till ett dygn för din profil att skapas. Testa logga in imorgon.

Om du inte är kund hos oss har du inte möjlighet att använda vår app.

Publicerad 27 maj, 2020

Kan jag kontakta er genom appen?

Ja,  i menyraden väljer du ”Kontakt” där finns möjlighet att skicka in ett meddelande till oss direkt. Du finner även kontaktuppgifter till kundtjänst om du föredrar att ringa istället för att skriva. 

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag göra överföringar i appen?

Vill du göra en överföring från ditt konto, väljer du önskat konto och klickar på 'Banköverföring'. Du kommer då skickas vidare till internetbanken för att genomföra banköverföringen.

Publicerad 27 maj, 2020

Hur ändrar jag mina uppgifter i appen?

Du hittar dina uppgifter genom att kicka på ditt namn högst upp till höger eller via menyn (de dre strecken) i vänstra hörnet - 'Visa mina uppgifter'. 

Du har möjlighet att själv ändra dina telefonnummer och e-postadress. Klicka sedan på 'Spara uppgifter'.

Namn och adress kan du inte ändra. Om du har några frågor gällande namn och adress ber vi dig kontakta oss genom att skicka ett meddelande via appen eller ringa på 08-559 514 00. 

Publicerad 27 maj, 2020