Kvinna i röd jacka och hennes hund på klippa vid en skogssjö

Vanliga frågor

Har du frågor om hur ditt lån, sparande eller delbetalning påverkas av corona? På den här sidan håller vi dig uppdaterad om hur våra produkter och tjänster påverkar din ekonomi och vår verksamhet till följd av covid-19.

Har du andra frågor som inte rör Coronaviruset hittar du dem på sidan 
Kundservice.

Kan jag använda mig av en betalningsfri månad och vad innebär det?

Om du har ett privatlån kan du ha möjlighet till två betalningsfria månader per kalenderår. En betalningsfri månad innebär att du skjuter fram betalningen, inte att den inte behöver betalas alls. När man nyttjar en betalningsfri månad innebär det att månadsbeloppet fördelas på de resterande betalningar som finns på lånet. Det betyder att nästkommande månadsbelopp kommer att öka.

Du måste alltid kontakta oss i god tid för att ansöka om en betalningsfri månad. Du gör detta enklast genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.

Om du har möjlighet till en betalningsfri månad hittar du en knapp på sidan för ditt lån i internetbanken.

Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år, dock kan inte dessa användas i följd.  Du behöver ha betalat in minst sex månaders aviseringar, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor.

Observera att om du tackat ja till betalningsfritt och sedan höjer ditt lån så försvinner den betalningsfria månaden och kan användas vid ett annat tillfälle.

Har du ett fordonslån eller en leasing kan du inte ha betalningsfritt.  Det beror på att betalplanen är baserad på fordonets värdeminskning.

Jag behöver använda reseförsäkringen som är kopplad till mitt kort. Hur gör jag?

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla resor köpta från och med den 1 november 2016 samarbetar vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERV:s hemsida och gör din anmälan online.

Följande kort innehåller en kompletterande reseförsäkring i samarbete med Europeiska ERV:

Om du behöver göra en skadeanmälan som gäller en resa köpt till och med den 31 oktober 2016 ber vi dig istället kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Uppdaterad 15 oktober, 2021

Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda mitt Kreditskydd. Hur gör jag?

Vi ber dig kontakta ditt försäkringsbolag så att du kan göra en skadeanmälan. Om du är osäker på vilket försäkringsbolag du har, kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande på internetbanken under "Meddelanden".

Här hittar du kontaktuppgifter till de försäkringsbolag som vi samarbetar med.

Om du tecknat Kreditskydd 23 november 2016 eller senare

Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget CNP Santander Insurance. Du anmäler via CNP Santander Onlinetjänst. Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com.

Kreditskydd tecknat till och med den 22 november 2016

Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget Lighthouse eller AXA genom att gå in på AXAs Onlinetjänst. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa

Tips! På försäkringsbolagens Onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.

AXA har tagit över som försäkringsgivare för dig som har ett Kreditskydd och varit försäkrad via Lighthouse. För dig som försäkringstagare innebär det ingen förändring vad gäller försäkringens premie, innehåll eller skadeservice. Överföringen skedde den 29 november 2019. Lighthouse har upphört med sin verksamhet.

Uppdaterad 09 januari, 2020

Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda Låneskydd som är kopplat till mitt fordonslån. Hur gör jag?

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera lån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan både till AXA och till CNP Santander Insurance.

Är du tveksam vilket eller vilka försäkringsbolag du har kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.

CNP Santander Insurance är försäkringsgivare för alla nya Låneskydd kopplat till fordonslån som är tecknade från och med 2 maj 2014.

Kontaktuppgifter CNP Santander Insurance:
Du anmäler ditt ärende direkt till försäkringsbolaget via CNP Santander Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

AXA är försäkringsgivare för Låneskydd tecknade fram till och med 1 maj 2014.

Kontaktuppgifter AXA:
Du anmäler ditt ärende via AXAs Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

Tips! På försäkringsbolagens onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.

Uppdaterad 09 januari, 2020

Vad innebär insättningsgaranti?

Insättningsgaranti innebär att pengarna du sparar hos oss är skyddade ifall det skulle hända något med banken. Garantin gäller för alla våra sparkonton och är en trygghet för dig som satt in pengarna.

Som filial till en norsk bank så lyder vi under den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) som täcker belopp upp till motsvarande 100 000 euro. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.

Mer information om Bankenes sikringsfond hittar du på www.bankenessikringsfond.no där du också kan hitta Santander Consumer Bank AS under fliken medlemmar.

Även på Riksgäldens webbplats kan du läsa mer om hur insättningsgarantin fungerar för utländska banker med filial i Sverige.

Publicerad 18 januari, 2019

Kan jag fortfarande ansöka om lån?

Ja, det kan du göra, din låneansökan kommer inte att påverkas.

Här kan du läsa mer om våra lån

Uppdaterad 31 mars, 2021

I vilka fall gäller inte Låneskydd?

Försäkringen gäller inte vid följande:

  • självförvållad skada eller sjukskrivning på grund av alkohol-, läkemedels-, eller drogmissbruk
  • sjukdom eller skada som inträffar inom kvalificeringstiden som är 30 dagar från det att du anslutits till försäkringen
  • varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid anslutning till försäkringsskyddet
  • arbetslöshet på grund av uppsägning som du har underrättats om inom kvalificeringstiden som är 90 dagar från försäkringens ikraftträdande
  • anställning som har varit tidsbegränsad (t.ex. vikariat, provanställning, projektanställning eller säsongsarbete) som pågått kortare tid än 6 månader
  • arbetslöshet som är frivillig.
Kan jag fortfarande ansöka om ett kreditkort?

Ja, det kan du göra, din ansökan om ett kreditkort kommer inte att påverkas. Du kan använda kortet som vanligt.

Läs mer om vårt kreditkort – Mitt kort+

Publicerad 20 mars, 2020

Kan mitt kreditkort användas som vanligt?

Ja, ditt kreditkort kan användas precis som vanligt.

Läs om alla fördelar med ditt kort

Publicerad 20 mars, 2020

Har Santander vidtagit några försiktighetsåtgärder i förhållande till COVID-19?

Merparten av våra medarbetare arbetar hemifrån, vilket Folkhälsomyndigheten har rekommenderat. Vår kundservice hjälper dig med svar till dina frågor.

Läs mer här

Publicerad 20 mars, 2020