Vanliga frågor om våra försäkringar

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i
Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?

Du som har ett privatlån behöver se efter vilken typ av försäkring du har. 

Är du tveksam kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken. Har du tagit ditt lån den 23 november 2016 eller senare och har tecknat en försäkring har du ett Låneskydd.

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera privatlån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan till både Lighthouse/AXA och CNP Santander Insurance.

  • Låneskydd som är är tecknat den 23 november 2016 eller senare:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

    Har du ett äldre privatlån där du har tecknat försäkringen innan den 23 november 2016 måste du se efter vilken försäkring du har. 

  • Betalningsskydd  som är tecknat till och med den 22 november 2016:
    Gå in på AXAs hemsida och välj Anmäl ärende. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

  • Låneskydd som är tecknat från och med den 2 maj 2014 till och med den 2 november 2015:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post: kundservice@se.cnpsantander.com.
Jag behöver använda reseförsäkringen som är kopplad till mitt kort. Hur gör jag?

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla resor köpta från och med den 1 november 2016 samarbetar vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERV:s hemsida och gör din anmälan online.

Följande kort innehåller en kompletterande reseförsäkring i samarbete med Europeiska ERV:

Om du behöver göra en skadeanmälan som gäller en resa köpt till och med den 31 oktober 2016 ber vi dig istället kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Uppdaterad 15 oktober, 2021

Jag behöver använda Köpförsäkringen till Mitt kort trygga köp. Hur gör jag?

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla köp gjorda från och med 1 november 2016 samarbetet vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERVs hemsida och gör din anmälan online. Vår Köpförsäkring består av tre delar:

  • Prisgaranti 90 dagar som ger dig mellanskillnaden tillbaka om du skulle hitta samma vara till ett lägre ordinarie pris.
  • Allrisk 90 dagar som ger dig ersättning om varan oförutsett skadas eller blir stulen.
  • Garanti 3 år som förlänger garantitiden på hemelektronik och hushållsmaskiner.

Du måste aktivera ditt kort i Internetbanken inom 2 månader från att du får kortet för att försäkringen ska gälla.

Om du behöver anmäla en skada för ett köp som gjordes fram till och med 31 oktober 2016, ber vi dig kontakta cxLoyalty (tidigare Affinion) på telefon 0771-88 49 00.

Uppdaterad 09 januari, 2020

Hur tecknar jag ett kreditskydd?

Ett kreditskydd är en extra säkerhet som täcker dina utgifter om något oförutsett skulle inträffa som påverkar din betalningsförmåga. Om du vill teckna ett kompletterande kreditskydd till ditt kort läs mer här.

Uppdaterad 14 december, 2020

Var hittar jag information om min bilförsäkring via Trygg-Hansa?

Du som teckande bilförsäkring innan den 1 april 2019 har försäkring via Trygg-Hansa, och du hittar dina villkor om du loggar in på mina sidor på Trygg-Hansas webbplats https://www.trygghansa.se/

Uppdaterad 30 juni, 2021

Hur anmäler jag en skada på min bil?

Bilförsäkring via Zurich

För att göra en skadeanmälan loggar du in till mina sidor på nordic.zurich.com/santander eller så kan du ringa Zurich kundservice på telefon 08–579 331 20.

Bilförsäkring via Trygg-Hansa

Har du tecknat bilförsäkring innan 1 april 2019 och har Trygg-Hansa som försäkringsgivare, anmäler du skada via deras hemsida www.trygghansa.se eller via telefon: 0771-111 500, vardagar 8-17 .

Publicerad 29 april, 2019

Hur säger jag upp min bilförsäkring?

Om du vill säga upp din bilförsäkring via Zurich kan du kontakta Zurich kundservice på 08–579 331 20 eller via e-post: bilforsakring.santander@zurich.com.

Du kan även logga in på nordic.zurich.com/santander.

Publicerad 29 april, 2019

Vad krävs för att teckna Låneskydd för bil- eller fritidslån?

För att teckna försäkringen krävs att du uppfyller följande grundkrav:

  • är mellan 20–64 år och bosatt i Sverige
  • är fullt frisk och arbetsför
  • att du har en tillsvidare- eller visstidsanställning på minst 17 timmar per vecka alternativt är egenföretagare med f-skattsedel
  • inte vara medveten om varsel om uppsägning eller arbetslöshet
  • inte ha kännedom om förestående sjukskrivning

Uppdaterad 29 mars, 2019

Jag har tappat bort länken där jag kan teckna fortsatt bilförsäkring. Var hittar jag den?

Om du tappat bort länken för att fortsätta med bilförsäkringen kan du logga in på nordic.zurich.com/santander 

Publicerad 29 april, 2019

Kan jag lägga till bilförsäkring i efterhand?

Nej, bilförsäkring kan endast tecknas vid köptillfället.

Uppdaterad 30 juni, 2021

Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda Låneskydd som är kopplat till mitt fordonslån. Hur gör jag?

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera lån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan både till AXA och till CNP Santander Insurance.

Är du tveksam vilket eller vilka försäkringsbolag du har kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.

CNP Santander Insurance är försäkringsgivare för alla nya Låneskydd kopplat till fordonslån som är tecknade från och med 2 maj 2014.

Kontaktuppgifter CNP Santander Insurance:
Du anmäler ditt ärende direkt till försäkringsbolaget via CNP Santander Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

AXA är försäkringsgivare för Låneskydd tecknade fram till och med 1 maj 2014.

Kontaktuppgifter AXA:
Du anmäler ditt ärende via AXAs Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

Tips! På försäkringsbolagens onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.

Uppdaterad 09 januari, 2020

Hur säger jag upp mitt Låneskydd?

Du kan säga upp försäkringen när du vill om du inte önskar fortsätta. Inom de första 30 dagarna gäller din ångerrätt och du behöver inte betala någon premie.

Om du vill säga upp försäkringen lämnar du ett säkert meddelande via Internetbanken.

Uppdaterad 29 mars, 2019

I vilka fall gäller inte Låneskydd?

Försäkringen gäller inte vid följande:

  • självförvållad skada eller sjukskrivning på grund av alkohol-, läkemedels-, eller drogmissbruk
  • sjukdom eller skada som inträffar inom kvalificeringstiden som är 30 dagar från det att du anslutits till försäkringen
  • varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid anslutning till försäkringsskyddet
  • arbetslöshet på grund av uppsägning som du har underrättats om inom kvalificeringstiden som är 90 dagar från försäkringens ikraftträdande
  • anställning som har varit tidsbegränsad (t.ex. vikariat, provanställning, projektanställning eller säsongsarbete) som pågått kortare tid än 6 månader
  • arbetslöshet som är frivillig.

Uppdaterad 29 mars, 2019