Vanliga frågor om våra försäkringar

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i
Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?

Du som har ett privatlån behöver se efter vilken typ av försäkring du har. 

Är du tveksam kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken. Har du tagit ditt lån den 23 november 2016 eller senare och har tecknat en försäkring har du ett Låneskydd.

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera privatlån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan till både Lighthouse/AXA och CNP Santander Insurance.

  • Låneskydd som är är tecknat den 23 november 2016 eller senare:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

    Har du ett äldre privatlån där du har tecknat försäkringen innan den 23 november 2016 måste du se efter vilken försäkring du har. 

  • Betalningsskydd  som är tecknat till och med den 22 november 2016:
    Gå in på AXAs hemsida och välj Anmäl ärende. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

  • Låneskydd som är tecknat från och med den 2 maj 2014 till och med den 2 november 2015:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post: kundservice@se.cnpsantander.com.

Publicerad 13 februari, 2020

Jag behöver använda reseförsäkringen som är kopplad till mitt kort. Hur gör jag?

Om coronaviruset och vår kortförsäkring

Det här gäller för kortförsäkring via Europeiska ERV:

  • Kortförsäkringarnas avbeställningskydd gäller inte för avbokning på grund av UD:s avrådan (eftersom ”annan plötslig oförutsedd händelse” inte omfattas av försäkringen).
  • USA:s resestopp för resenärer från Sverige och övriga Schengenländer - som gäller från 13 mars och 30 dagar framåt - är inte ett giltigt skäl för avbokning. Kontakta ditt rese- eller flygbolag för att undersöka eventuell möjlighet att avboka eller omboka din resa till USA.

Läs mer på Europeiska ERVs sida

 

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla resor köpta från och med den 1 november 2016 samarbetar vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERV:s hemsida och gör din anmälan online.

Följande kort innehåller en kompletterande reseförsäkring i samarbete med Europeiska ERV:

  • Mitt kort
  • Mitt kort+
  • MasterCard i samarbete med MediaMarkt

Om du behöver göra en skadeanmälan som gäller en resa köpt till och med den 31 oktober 2016 ber vi dig istället kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Publicerad 23 mars, 2020

Jag behöver använda Köpförsäkringen till Mitt kort trygga köp. Hur gör jag?

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla köp gjorda från och med 1 november 2016 samarbetet vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERVs hemsida och gör din anmälan online. Vår Köpförsäkring består av tre delar:

  • Prisgaranti 90 dagar som ger dig mellanskillnaden tillbaka om du skulle hitta samma vara till ett lägre ordinarie pris.
  • Allrisk 90 dagar som ger dig ersättning om varan oförutsett skadas eller blir stulen.
  • Garanti 3 år som förlänger garantitiden på hemelektronik och hushållsmaskiner.

Du måste aktivera ditt kort i Internetbanken inom 2 månader från att du får kortet för att försäkringen ska gälla.

Om du behöver anmäla en skada för ett köp som gjordes fram till och med 31 oktober 2016, ber vi dig kontakta cxLoyalty (tidigare Affinion) på telefon 0771-88 49 00.

Publicerad 09 januari, 2020

Hur tecknar jag ett kreditskydd?

Ett kreditskydd är en extra säkerhet som täcker dina utgifter om något oförutsett skulle inträffa som påverkar din betalningsförmåga. Om du vill teckna ett kompletterande kreditskydd till ditt kort så görs det via AXA:s hemsida. Det går också bra att ringa på telefonnummer 08-502 520 88.

Publicerad 13 februari, 2020

Var hittar jag information om min bilförsäkring via Trygg-Hansa?

Från och med 1 april 2019 har vi en ny försäkringsgivare för bilförsäkring – Zurich.

Du som teckande bilförsäkring innan den 1 april 2019 har fortfarande kvar försäkring via Trygg-Hansa, och du hittar dina villkor om du loggar in på mina sidor på Trygg-Hansas webbplats https://www.trygghansa.se/

Publicerad 29 april, 2019

Hur anmäler jag en skada på min bil?

Bilförsäkring via Zurich

För att göra en skadeanmälan loggar du in till mina sidor på www.santander.zurich.se  eller så kan du ringa Zurich kundservice på telefon 08–579 331 20.

Bilförsäkring via Trygg-Hansa

Har du tecknat bilförsäkring innan 1 april 2019 och har Trygg-Hansa som försäkringsgivare, anmäler du skada via deras hemsida www.trygghansa.se/anmal-en-skada eller via telefon: 0771-111 500, vardagar 8-17 .

Publicerad 29 april, 2019

Jag behöver använda min bilförsäkring hos Zurich. Hur gör jag?

All skadehantering sker digitalt via den här länken Bilförsäkring i samarbete med Zurich. Du anmäler din skada enkelt genom att svara på några frågor. Börja med att logga in med ditt bank-id.

Om du behöver komma i kontakt med Zurich via telefon så ringer du 08- 579 331 20.

Publicerad 09 januari, 2020

Hur säger jag upp min bilförsäkring?

Om du vill säga upp din bilförsäkring via Zurich kan du kontakta Zurich kundservice på 08–579 331 20 eller via e-post: bilforsakring.santander@zurich.com. Du kan även logga in på santander.zurich.se/start

Publicerad 29 april, 2019

Vad krävs för att teckna Låneskydd för bil- eller fritidslån?

För att teckna försäkringen krävs att du uppfyller följande grundkrav:

  • är mellan 20–64 år och bosatt i Sverige
  • är fullt frisk och arbetsför
  • att du har en tillsvidare- eller visstidsanställning på minst 17 timmar per vecka alternativt är egenföretagare med f-skattsedel
  • inte vara medveten om varsel om uppsägning eller arbetslöshet
  • inte ha kännedom om förestående sjukskrivning

Publicerad 29 mars, 2019

Jag har tappat bort länken där jag kan teckna fortsatt bilförsäkring. Var hittar jag den?

Om du tappat bort länken för att fortsätta med bilförsäkringen kan du logga in på santander.zurich.se

Publicerad 29 april, 2019

Kan jag lägga till bilförsäkring i efterhand?

Nej, bilförsäkring kan endast tecknas vid köptillfället.
Läs mer om vår bilförsäkring

Publicerad 29 april, 2019

Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda Låneskydd som är kopplat till mitt fordonslån. Hur gör jag?

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera lån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan både till AXA och till CNP Santander Insurance.

Är du tveksam vilket eller vilka försäkringsbolag du har kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.

CNP Santander Insurance är försäkringsgivare för alla nya Låneskydd kopplat till fordonslån som är tecknade från och med 2 maj 2014.

Kontaktuppgifter CNP Santander Insurance:
Du anmäler ditt ärende direkt till försäkringsbolaget via CNP Santander Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

AXA är försäkringsgivare för Låneskydd tecknade fram till och med 1 maj 2014.

Kontaktuppgifter AXA:
Du anmäler ditt ärende via AXAs Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

Tips! På försäkringsbolagens onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.

Publicerad 09 januari, 2020

Hur säger jag upp mitt Låneskydd?

Du kan säga upp försäkringen när du vill om du inte önskar fortsätta. Inom de första 30 dagarna gäller din ångerrätt och du behöver inte betala någon premie.

Om du vill säga upp försäkringen ringer du eller lämnar ett säkert meddelande via Internetbanken.

Publicerad 29 mars, 2019

I vilka fall gäller inte Låneskydd?

Försäkringen gäller inte vid följande:

  • sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada som du kände till inom 12 månader närmast före försäkringens tecknande
  • självförvållad skada eller sjukskrivning på grund av alkohol-, läkemedels-, eller drogmissbruk
  • sjukdom eller skada som inträffar inom kvalificeringstiden som är 30 dagar från det att du anslutits till försäkringen
  • varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid anslutning till försäkringsskyddet
  • uppsägning som du har underrättats om inom kvalificeringstiden som är 90 dagar från det att du anslutits till försäkringen
  • anställning som har varit tidsbegränsad (t.ex. vikariat, provanställning, projektanställning eller säsongsarbete) som pågått kortare tid än 6 månader
  • arbetslöshet som är frivillig.

Observera att egenföretagare inte omfattas av skyddet för arbetslöshet och att anställda inte omfattas av skyddet för sjukhusvistelse.

Publicerad 29 mars, 2019