Vanliga frågor om internet- och mobilbanken

Hur loggar jag in på internetbanken?

För att logga in på vår internetbank kan du välja att använda Mobilt BankID som du installerar på din mobil/surfplatta eller ett BankID på fil i din dator.

BankID är en e-legitimation som du använder för att identifiera dig med på internet.

Du beställer BankID på din huvudbanks internetbank och du behöver också installera BankID säkerhetsprogram/-app.

Om du använder en dator så loggar du in genom att skanna en QR-kod. QR-kod är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att den enhet där du använder BankID-tjänsten finns nära mobilen med BankID-appen. QR-kod höjer säkerheten när man använder olika enheter för att exempelvis logga in på en internetbank.

Så här gör du:

  1. Starta din BankID-app och tryck på ikonen för QR-kod.
  2. Rikta mobiltelefonens kamera mot QR-koden på den här sidan för att skanna av den.
  3. Identifiera dig i din BankID-app.

Logga in till internetbanken

Om du vill ha hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig över telefon, 08-559 514 00. Våra öppettider är vardagar 9.00–16.00.

Publicerad 07 oktober, 2021

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in i appen behöver du ha Mobilt BankID installerat på din telefon eller surfplatta.

När du öppnar appen fyller du i ditt personnummer och trycker på 'Logga in med mobilt BankID'. Din BankID-app öppnas automatiskt och du fyller i ditt lösenord för BankID. När du har legitimerat dig i BankID-appen hämtas din information och du kommer sedan tillbaka till vår app som inloggad. 

Har du precis blivit kund hos oss kan ta upp till ett dygn för din profil att skapas. Testa logga in imorgon.

Om du inte är kund hos oss har du inte möjlighet att använda vår app.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Hur hittar jag mina uppgifter i appen?

Du hittar dina uppgifter genom att kicka på ditt namn högst upp till höger eller via menyn (de dre strecken) i vänstra hörnet - 'Visa mina uppgifter'. 

Vill du se de uppgifter som vi har sparat om dig kan du ladda ner en fil via Internetbanken och Min profil.

Uppdaterad 14 december, 2021

Kan jag göra överföringar i appen?

Vill du göra en överföring från ditt konto, väljer du önskat konto och klickar på 'Banköverföring'. Du kommer då skickas vidare till internetbanken för att genomföra banköverföringen.

Uppdaterad 12 november, 2021

Hur spärrar jag mitt kort i appen?

Du kan spärra ditt kort genom att gå in på aktuellt kort och sen trycka dig vidare till ”Hantera kort” där du väljer ”Spärra kort”.

Publicerad 05 februari, 2019

Var kan jag se min ränta i appen?

Du kan se din nuvarande ränta på dina kort, konton och lån genom att klicka på din produkt och sedan länken 'Mer kontoinformation'.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Hur ändrar jag mina uppgifter i appen?

Du hittar dina uppgifter genom att kicka på ditt namn högst upp till höger eller via menyn (de dre strecken) i vänstra hörnet - 'Visa mina uppgifter'. 

Du har möjlighet att själv ändra dina telefonnummer och e-postadress. Klicka sedan på 'Spara uppgifter'.

Namn och adress kan du inte ändra. Om du har några frågor gällande namn och adress ber vi dig kontakta oss genom att skicka ett meddelande via internetbanken eller ringa oss på 08-559 514 00. Våra öppettider är vardagar 9.00–16.00.

Uppdaterad 12 november, 2021

Kan jag kontakta er genom appen?

Ja,  i menyraden väljer du ”Kontakt” där finns möjlighet att skicka in ett meddelande till oss direkt. Du finner även kontaktuppgifter till kundtjänst om du föredrar att ringa istället för att skriva. 

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag avsluta mitt konto i appen?

Det går inte att avsluta sitt konto i appen. Du är välkommen att ringa oss på 08-559 514 00, vardagar mellan 9.00–16.00 så hjälper vi dig med att avsluta ditt konto.

Uppdaterad 12 november, 2021

Kan någon annan få tillgång till mina transaktioner om jag använder appen?

Ingen tredje part (annat företag) får tillgång till dina transaktioner om du använder appen. Vi har vidtagit många åtgärder för att ditt användande ska vara säkert.

Tänk på att inte dela dina personuppgifter och personliga koder med andra. Vi uppmanar till extra försiktighet när appen används på allmänna platser då den vanligaste formen av id-kapningar sker genom att obehöriga får syn på dina personuppgifter.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag betala min faktura i appen?

I dagsläget går det inte att betala fakturor i appen.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur ser jag information om mitt lån i appen?

Genom att klicka på ditt lån på startsidan kommer du till en kontoöversikt. På kontoöversikten kan du se hur mycket du har kvar att betala och hur stort lånet var från början. Du ser även hur mycket du betalat hittils samt din nuvarande ränta. Väljer du 'Mer kontoinformation' får du ytterlgare information om ditt lån som exempelvis eventuell medlåntagare, försäkring och om du har möjlighet att använda en betalningsfri månad.

Kan jag se hur mycket jag ska betala den här månaden?

Ja, du hittar fakturan när du klickar in dig på det aktuella kontot. Längst ned i appen finns en menyrad där ett av alternativen är 'Fakturor'. Där hittar du information om din aktuella månadsbetalning. Välj den faktura du önskar för fakturadetaljer. Klicka på pappersikonen för att kopiera ditt OCR-nummer.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Kan jag se mina transaktioner för min kredit i appen?

För att se dina transaktioner går du in till kontoöversikten genom att välja konto på startsidan. Där ser du först hur mycket du har kvar att spendera, utnyttjad kredit, kreditgräns samt evenuellt reserverat belopp. För att se dina transaktioner så skrollar du lite längre ner till rubriken 'Transaktioner'.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Jag lyckas inte logga in i appen, vad gör jag för fel?

Du behöver ha BankID installerat på samma enhet som du försöker logga in med. Om du har BankID installerat och det inte fungerar kan du testa att skriva in ditt personnummer på nytt.

Har du precis blivit kund hos oss kan ta upp till ett dygn för din profil att skapas. Testa logga in imorgon.

Om du inte är kund hos oss har du inte möjlighet att använda vår app.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Har Santander någon app?

Ja, vi har en jättefin mobilapp! Som kund hos oss kan du ladda ner den både för iPhone och Android på Appstore och Google play.

Läs mer om vår app och se en demofilm

Uppdaterad 27 maj, 2020

Varför ser jag inte mina konton på startsidan i internetbanken ?

Använder du en gammal webbläsare? Det kan medföra att internetbanken inte ser ut som den ska, bland annat visas inte dina konton på startsidan.

Byt eller uppdatera din webbläsare – för bästa upplevelse rekommenderar vi att du använder senaste versionen av Chrome, Firefox eller Internet Explorer.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Så här kommer du igång med Mobilt BankID:

  1. Ladda ner appen BankID Säkerhetsapp från App Store eller Google Play via din mobiltelefon eller surfplatta.
  2. Logga in på din huvudbanks internetbank och välj att ansluta dig till Mobilt BankID. När du ansluter dig aktiveras tjänsten och du får välja en säkerhetskod som du sedan alltid kommer att använda när du loggar in eller signerar med ditt Mobila BankID.

Om du vill ha hjälp är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice 08-559 514 00, vardagar 9.00–16.00.

Observera att Santander Consumer Bank inte är utgivare av BankID.

Publicerad 13 februari, 2020

Var hittar jag mina villkor?

Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.

Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.