Vanliga frågor om internet- och mobilbanken

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i
Hur hittar jag mina uppgifter i appen?

Du kan inte se uppgifterna direkt i appen men du kan enkelt komma åt dem.

Logga in med BankID i appen.

När du är inloggad och på första sidan så trycker du på de dre strecken i vänstra hörnet.

När du tryckt på strecken så ser det ut som nedan. Du trycker på 'Mina uppgifter' under ditt namn.

När du kommit till dina uppgifter behöver du bläddra längst ner på sidan och välja 'Gå till internetbanken'.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag göra överföringar i appen?

Nej, vi hänvisar dig till internetbanken för att göra en banköverföring från ditt sparkonto eller kortkonto.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur spärrar jag mitt kort i appen?

Du kan spärra ditt kort genom att gå in på aktuellt kort och sen trycka dig vidare till ”Hantera kort” där du väljer ”Spärra kort”.

Publicerad 05 februari, 2019

Var kan jag se min ränta i appen?

Du kan se din nuvarande ränta på dina kort, konton och lån genom att använda den detaljerade översikten för respektive engagemang. Den informationen finns tillgänglig när du trycker på ”Läs mer” för det valda kontot. 

Publicerad 05 februari, 2019

Hur ändrar jag mina uppgifter i appen?

Du kan ändra dina kontaktuppgifter genom att öppna sidomenyn i det övre vänstra hörnet och sedan klicka på ”Visa mina uppgifter” högst upp i listan. Glöm inte att trycka på ”spara uppgifter” efter att du skrivit in dina ändringar.

Namn och adress kommer du inte kunna ändra på egen hand i appen, utan då ber vi dig kontakta vår kundtjänst antingen via ett meddelande på appen eller via telefon. 

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag kontakta er genom appen?

Ja,  i menyraden väljer du ”Kontakt” där finns möjlighet att skicka in ett meddelande till oss direkt. Du finner även kontaktuppgifter till kundtjänst om du föredrar att ringa istället för att skriva. 

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag avsluta mitt konto i appen?

Det går inte att avsluta sitt konto i appen. Du är välkommen att ringa oss på 08-559 514 00, vardagar mellan 9-17 så hjälper vi dig att avsluta ditt konto.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan någon annan få tillgång till mina transaktioner om jag använder appen?

Ingen tredje part (annat företag) får tillgång till dina transaktioner om du använder appen. Vi har vidtagit många åtgärder för att ditt användande ska vara säkert.

Tänk på att inte dela dina personuppgifter och personliga koder med andra. Vi uppmanar till extra försiktighet när appen används på allmänna platser då den vanligaste formen av id-kapningar sker genom att obehöriga får syn på dina personuppgifter.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag betala min faktura i appen?

I dagsläget går det tyvärr inte att betala sin faktura i appen.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur ser jag information om mitt lån i appen?

Från översikten väljer du det lån du önskar se (om du har fler än ett lån). När du har valt lån skickas du vidare till kontoöversikten, där kan du se hur mycket du har kvar att betala och hur stort lånet var från början. Du ser även hur mycket du betalat hittils samt din nuvarande ränta. Väljer du "Läs mer" kommer du vidare till information om ditt lånenummer, försäkring och medlåntagare.

Kan jag se hur mycket jag ska betala den här månaden?

Ja, du hittar fakturan när du klickar in dig på det aktuella kontot. Längst ned på sidan finns en menyrad där ett av alternativen är ”Fakturor”. Väl där finner du all information om din aktuella månadsbetalning. Välj den faktura du önskar se, du kan även öppna upp fakturan i sin helhet på "visa pappersfakturan"

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag se mina transaktioner för min kredit i appen?

För att se dina transaktioner gör du enligt följande: 

Tryck på det konto som du vill se, i detta fall har vi valt kontot "butikskredit". När du valt konto skickas du vidare till kontoöversikten, där kan du se hur mycket du har kvar att använda och hur mycket du har använt av din kredit. 

För att se dina transaktioner så scrollar du ner i appen . Där ser du köp, om du har några ränteposter samt inbetalningar.

Publicerad 05 februari, 2019

Jag lyckas inte logga in i appen, vad gör jag för fel?

Du behöver ha BankID installerat på samma enhet som du försöker logga in på. Om du har bankID och det inte ändå inte fungerar kan det vara så att du inte är kund hos oss idag eller att din profil inte har hunnits skapas. Det kan ta upp till ett dygn för din profil att skapas.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in på mobilappen behöver du ha mobilt BankID installerat på din telefon eller surfplatta. När du öppnar appen fyller du i ditt personnummer och trycker på ”Logga in med Mobilt BankID”. Här öppnas din BankID-app automatiskt och du fyller i ditt lösenord för BankID. När du har signerat hämtas din information och du kommer sedan till din översikt. 

Publicerad 05 februari, 2019

Har Santander någon app?

Ja vi har en mobilapp. Du kan ladda ner den både för iPhone och Android på Appstore och Google play.

Appen fungerar i dagsläget för alla kunder med ett sparkonto, lån, billån, kort eller delbetalning. Kunder med en privatleasing har just nu inte möjlighet att se sitt engagemang i appen. Vår ambition är att även du med en privatleasing ska kunna se ditt konto inom en snar framtid. 

Publicerad 05 februari, 2019

Varför ser jag inte mina konton på startsidan i internetbanken ?

Använder du en gammal webbläsare? Det kan medföra att internetbanken inte ser ut som den ska, bland annat visas inte dina konton på startsidan. Byt eller uppdatera din webbläsare – vi rekommenderar att du använder Chrome, Firefox eller Internet Explorer (version 10 eller senare).

Publicerad 10 januari, 2019