Frågor och svar kring kortbytet

Jag har fått ett nytt kort men inte min PIN-kod?

PIN-koden kommer i en separat försändelse inom cirka 3 arbetsdagar efter att du fått ditt nya kort.

Du kan även logga in på internetbanken och se din PIN under "Kortinställningar". Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

Varför byter ni kortsystem och går över till Visa-kort?

Vi strävar alltid efter att utveckla och förenkla våra system, produkter och kringliggande tjänster, och ändringarna möjliggör goda utvecklingsmöjligheter i framtiden.

Uppdaterad 13 september, 2021

Får jag ett nytt kontonummer?

Ja, eftersom vi byter system så får du ett nytt kontonummer hos Santander. Det nya kontonumret framgår av fakturor som skickas ut från och med oktober, och kommer även synas i internetbanken.

Uppdaterad 13 september, 2021

Kommer fakturan att se likadan ut som innan?

Fakturan kommer få ett nytt utseende från och med oktober.

Uppdaterad 13 september, 2021

Kommer jag få två fakturor för september, en för Mastercard-kortet och en för Visa-kortet?

Du kommer endast att få en Visa-kortfaktura som ska betalas i slutet av oktober. Men du kommer även få en redovisning med en detaljerad översikt av dina Mastercard-kortköp för september månad - du hittar den senaste fakturan på internetbanken.

Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

Kommer alla transaktioner jag gjort med Mastercard-kortet, som jag inte betalt än, följa med över till den nya fakturan?

När vi flyttar över ditt konto till det nya systemet, så kommer aktuell balans (saldo) att överföras till det nya systemet, och detta saldo kommer att finnas med på din faktura i oktober. Dock kommer den synas som en post med ett totalbelopp, med namnet "balansöverföring".

För att se vilka tidigare transaktioner som detta avser – behöver du kolla på dina tidigare fakuror som finns i internetbanken.

Uppdaterad 13 september, 2021

Kan jag se alla transaktioner i internetbanken som vanligt?

Nya transaktioner som du gör med Visa-kortet kommer synas som vanligt i internetbanken, däremot kommer du inte se köphistorik från ditt Mastercard under transaktioner i internetbanken.

Köphistorik från Mastercard-kortet hittar du istället i dina fakturor som finns arkiverade på internetbanken.

Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

Kommer jag fortfarande kunna se på fakturan vilket belopp jag ska betala för att betala av räntefria köp i tid?

Nej, det kommer du inte. Däremot är alla köp du ser på månadsfakturan räntefria fram till förfallodagen samma månad, så för att inte bli debiterad ränta nästkommande månad, behöver du betala av alla köp som syns på den aktuella månadsfakturan.

Köp som görs efter vår fakturering (den 7 september) kommer på nästa månadsfaktura, och ska betalas den månaden.

Uppdaterad 13 september, 2021

Kommer det vara samma BG/PG och OCR för inbetalning?

Nej, det kommer vara nya inbetalningsuppgifter från och med septembers faktura, och då tar vi även bort vårt PG-nummer. 

Betala alltid enligt de uppgifter som står på aktuell månadsfaktura så vet du att inbetalningen hamnar rätt.

Du hittar den senaste fakturan på internetbanken. Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

När får jag mitt nya Visa-kort och PIN-kod och när börjar det fungera?

Visa-kortet börjar fungera den 8 september. Du kan aktivera kortet när du fått din PIN-kod som kommer i en separat försändelse. Du hittar även din PIN-kod på internetbanken under Kortinställningar. Logga in på internetbanken

Ditt Mastercard slutar att gälla den 8 september eller i samband med att du aktiverar ditt nya Visa-kort. När du aktiverat ditt Visa-kort, klipp ditt gamla Mastercard och sortera det som brännbart.

Du aktiverar kortet genom att göra ett första köp i butik med chip och PIN-kod. (gäller från 8:e september)

Uppdaterad 13 september, 2021

Kan jag välja PIN-kod själv?

Nej, det är inte möjligt. Du hittar din PIN-kod under "Kortintsällningar" i internetbanken.

Uppdaterad 13 september, 2021

Blir det ett nytt kortnummer?

Ja, ditt nya Visa-kort kommer ha ett annat kortnummer än ditt gamla Mastercard.

Uppdaterad 13 september, 2021

Jag brukar betala räkningar via Betalo, behöver jag göra något eftersom jag får ett nytt kortnummer?

Ja, du behöver registrera om ditt kort med det nya kortnumret.

Uppdaterad 13 september, 2021

Jag har automatiska betalningar från min kredit varje månad, till exempel Spotify – hur blir det med dom när jag får ett nytt kort?

Om du lagt in dina kortuppgifter för automatisk betalning av abonnemangs- och prenumerationstjänster behöver du byta till de nya kortuppgifterna hos företaget som drar pengarna.

Uppdaterad 13 september, 2021

Kommer jag att kunna se alla kortuppgifter på internetbanken (kortnummer, CVV/CVC-kod och giltighetstid)?

Ja, du kan se uppgifterna i internetbanken från och med den 8:e september.

Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

När slutar mitt Mastercard att fungera?

Ditt Mastercard fungerar fram till midnatt den 7 september (förutsatt att giltighetstiden inte löpt ut tidigare). Därefter upphör det att gälla och Visa-kortet fungerar i stället.

Uppdaterad 13 september, 2021

Har Visa någon motsvarighet till Mastercards Priceless-program?

Nej, det har de inte. Däremot kan du ansluta dig till Santanders egna återbäringsprogram, och få pengar tillbaka när du handlar online i över 200 anslutna webbutiker.

Här kan du läsa mer om vårt återbäringsprogram

Uppdaterad 13 september, 2021

Jag har registrerat mig för Santanders återbäringsprogram med mitt Mastercard, flyttas allt över till Visa-kortet?

Ja, det sker per automatik – du behöver inte göra något.

Uppdaterad 13 september, 2021

Är det samma reseförsäkring framöver som ingår med Visa-kortet?

Ja, det är det.

Uppdaterad 13 september, 2021

Hur blir det med reseförsäkringen för kommande resor som är bokade med mitt Mastercard?

Reseförsäkringen gäller som vanligt och följer med över till Visa-kortet, förutsatt att Visa-kortet aktiveras inom 30 dagar från och med att du fick det.

Uppdaterad 13 september, 2021

Behåller jag samma årsränta?

Ja, du behåller samma årsränta som du hade på ditt Mastercard. 

Uppdaterad 13 september, 2021

Behåller jag samma aviavgift?

Ja, du behåller samma aviavgift som du hade på ditt Mastercard. 

Uppdaterad 13 september, 2021

Behåller jag samma årsavgift?

Ja, du behåller samma årsavgift som du hade på ditt Mastercard. 

Uppdaterad 13 september, 2021

Är det fortfarande 0 kr i valutaväxlingspåslag?

Ja, det är samma valutaväxlingspåslag som på ditt gamla Mastercard.

Uppdaterad 13 september, 2021

Är det fortfarande samma uttagsavgift om 3 % i uttagsautomat?

Ja, det är samma uttagsavgift som på ditt gamla Mastercard.

Uppdaterad 13 september, 2021

Är det fortfarande Upp till 60 dagars räntefrihet för köp?

Med Visa-kortet får du upp till 54 räntefria dagar, istället för upp till 60 dagar som du hade på ditt gamla Mastercard.

Uppdaterad 13 september, 2021

Hur fungerar de räntefria 54 dagarna?

Köp som görs innan den 7:e i månaden, blir räntefria till och med förfallodagen samma månad.

Köp som görs efter den 7:e i månaden, blir räntefria inköpsmånaden, samt nästkommande månad fram till och med förfallodagen.

(Förfallodagen är alltid den näst sista bankdagen i månaden)

Uppdaterad 13 september, 2021

Hur blir det med de köp jag har gjort med mitt Mastercard, som har en räntefrihet kvar?

De flyttas över med gällande villkor – de köp du gjorde med ditt Mastercard behåller alltså sina kvarstående räntefria dagar.

Uppdaterad 13 september, 2021

Kan jag fortfarande ta två betalningsfria månader per år?

Nej, den möjligheten följer inte med över till nya Visa-kortet.

Uppdaterad 13 september, 2021

Vad innebär "Virtuellt kort"?

Det är ett digitalt kort som kan användas för köp på internet. Kortnummer, giltighetstid och CVV/CVC-kod, som behövs för att genomföra online-köp, finns tillgängligt i internetbanken. Det virtuella kortet/de digitala kortuppgifterna är kopplade till din kredit, och genomförda köp redovisas som vanligt på ditt kontoutdrag och i internetbanken.

Du hittar ditt virtuella kort på internetbanken under "Kortinställningar". Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

Var på internetbanken hittar jag det virtuella kortet?

Du hittar ditt virtuella kort på internetbanken under "Kortinställningar". Där kan du klicka fram kortnummer, CVV/CVC-kod och giltighetstid. Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

Kan jag visa upp mitt virtuella kortnummer i en fysisk butik och handla på så vis?

Nej, det virtuella kortet fungerar endast för köp online.

Uppdaterad 13 september, 2021

Kostar det virtuella kortet något?

Eftersom det virtuella kortet har samma innehåll som det fysiska kortet, så är kostnaden densamma som för ett fysiskt kort kopplat till samma produkt. Se villor för ditt kort i internetbanken. Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

Kan jag beställa ett kort, och använda det virtuella kortet fram tills jag fått det nya i brevlådan?

Det virtuella kortet kommer att upphöra direkt när du beställer ett fysiskt kort. Däremot kommer du direkt att kunna se det fysiska kortets kortnummer, giltighetstid och CVV/CVC-kod i internetbanken, trots att det ännu inte kommit i brevlådan.

Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

Kan jag använda det virtuella kortet till prenumerationstjänster som Netflix, Spotify etc.?

Ja, det går bra.

Uppdaterad 13 september, 2021

Gäller alla kortets förmåner trots att kortet är ett virtuellt kort, t.ex. reseförsäkring, räntefri period, återbäringsprogrammet?

Ja, innehållet är detsamma som om du skulle ha ett fysiskt kort.

Uppdaterad 13 september, 2021