Vanliga frågor om privatlån

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i
Hur mycket får man låna?

Hos oss kan du ansöka om privatlån utan säkerhet mellan 10 000 kr och 350 000 kronor.

Vi är måna om att ditt lån ska vara tryggt och baserar bedömningen på dina ekonomiska förutsättningar, lånets storlek och eventuella tidigare lån.

Ibland görs bedömningen att vi inte kan bevilja ett lån på hela det belopp som ansökan gäller. Vi kan då i vissa fall erbjuda ett lån på ett lägre belopp. Hur mycket man får låna framgår av det svar vi ger dig när vi har behandlat din ansökan.

Du kan öka sannolikheten att bli beviljad genom att ha med en medsökande på lånet, till exempel en familjemedlem.

Publicerad 18 februari, 2019

Kan jag höja mitt befintliga lån?

Det går för det mesta bra att höja ett privatlån. Många gånger finns det ett höjningserbjudande på internetbanken.

Finns inget erbjudande kontaktar du oss på 08-559 514 00, vardagar 9-17, så kan vi hjälpa dig se om det går att höja ditt lån.

På ett fordonslån är lånebeloppet baserat på fordonets värde. Det går därför inte att höja ett fordonslån.

Publicerad 19 december, 2018

Vad innebär betalningsfria månader?

En betalningsfri månad innebär att du skjuter upp din betalning till nästkommande månad. Du kan bli beviljad två betalningsfria månader per kalenderår men det är inte möjligt att nyttja dem direkt efter varandra. Villkoren för att bli beviljad betalningsfria månader är att du gjort minst sex inbetalningar på ditt lån, har en total skuld under 200.000 kronor och skött dina betalningar. När du är inloggad i internetbanken ser du om du uppfyller kraven.

Tänk på att en betalningsfri månad innebär att du skjuter fram betalningen, inte att du inte behöver betala.

Har du ett fordonslån eller en leasing kan du inte ha betalningsfritt.  Det beror på att betalplanen är baserad på fordonets värdeminskning.

Publicerad 19 december, 2018

Kan jag använda mig av en betalningsfri månad?

Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år. Om du har möjlighet till en betalningsfri månad får du ett erbjudande om detta på internetbanken.

Du behöver ha gjort minst sex inbetalningar, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor. 

Om du tackat ja till en betalningsfri månad men din skuld senare överstiger kreditgränsen, har du inte längre möjlighet till den betalningsfria månaden och du behöver betala in aviserat belopp.

Du kan använda två betalningsfri månader per kalenderår, och du kan inte använda dem månaderna efter varann.

Det är endast möjligt att få en betalningsfri månad på våra privatlån som har ett kontonummer som börjar på 4-********** eller en kredit som börjar på 2- eller 3-*********.

Publicerad 05 februari, 2019

Vad är en kreditupplysning?

En kreditkoll, även kallad kreditupplysning, görs när du tar ett lån för att kontrollera din betalningsförmåga. Du får därefter ett kreditbetyg, vilket är en bedömning på din förmåga att betala tillbaka lånet. Många förfrågningar (ex. när du tar lån och krediter hos banker kan sänka ditt kreditbetyg)

Det finns en del saker du själv kan göra för att förbättra ditt betyg - som att ha en fast inkomst, betala dina räkningar i tid och samla ihop dina smålån och krediter.

Publicerad 19 december, 2018

Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?

Du som har ett privatlån behöver se efter vilken typ av försäkring du har. 

Är du tveksam kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss här på internetbanken. Har du tagit ditt lån den 23 november 2016 eller senare och har tecknat en försäkring har du ett Låneskydd.

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera privatlån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan till både Lighthouse/AXA och CNP Santander Insurance.

  • Låneskydd som är är tecknat den 23 november 2016 eller senare:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

    Har du ett äldre privatlån där du har tecknat försäkringen innan den 23 november 2016 måste du se efter vilken försäkring du har. 

  • Betalningsskydd  som är tecknat till och med den 22 november 2016:
    Gå in på AXAs hemsida och välj Anmäl ärende. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

  • Låneskydd som är tecknat från och med den 2 maj 2014 till och med den 2 november 2015:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post: kundservice@se.cnpsantander.com.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag lösa mitt privatlån i förtid?

Du kan betala av ditt privatlån när du vill. Du betalar bara ränta fram till den dagen då lånet är löst.

Kontakta oss per telefon så hjälper vi dig att räkna fram ditt slutbelopp och ger dig all inbetalningsinformation du behöver. Du når oss på 08-559 514 00, helgfria vardagar 9.00–17.00.

Publicerad 24 april, 2019

Hur gör jag en inbetalning från utlandet?

Ska du göra en inbetalning från utlandet skiljer det sig något mellan olika produkter. Var därför noga med att se efter så du väljer rätt sätt för det konto du har. 

Har du ett privatlån som betalas till bankgiro 191-9851 och plusgiro 83 29 02-1 eller kreditkonton så gör du en betalning till plusgiro 83 29 02-1.
Du kommer få upp texten ''Nordea banken Hamngatan 10 Stockholm'' när du betalar.

  • BIC kod: NDEASESS
  • IBAN: SE1095000099604208329021

Som referens anger du ditt kontonummer hos Santander Consumer Bank.

Har du ett fordonslån eller privatlån som betalas till bankgiro 5562-1734 använder du:

  • SWIFT / BIC: ESSESESS
  • IBAN: SE 895 000 000 005 385 111 4051

Ange kontraktnummer, avbetalningsnummer eller lånenummer som referens. (Inget bankgiro eller plusgiro ska anges).

Det är inte möjligt att göra en insättning från utlandet till Mitt spar eller Mitt spar+. Transaktioner från utlandet måste ske till din svenska bank och därefter till Mitt spar eller Mitt spar+.

Publicerad 05 februari, 2019

Vad tittar ni på när jag gör en ansökan?

När du ansöker om ett lån eller en kredit via Santander Consumer Bank gör vi en kreditupplysning via UC (Upplysningscentralen). Du får alltid hem en kopia när en kreditupplysning tas, antingen med posten eller i din digitala Kivra-brevlåda.

Den information vi tittar på i kreditupplysningen är bland annat tidigare lån och krediter, tidigare ansökningar och dina taxerade inkomster. 

Vi tittar även på att du har angett uppgifter som stämmer överens med våra grundkrav. De hittar du här.

För att din ansökan ska bli beviljad behöver vi kunna se att uppgifterna du anger i din ansökan stämmer överens med vad vi ser i kreditupplysningen. Det vi kan se i kreditupplysningen är samma uppgifter som i den senaste deklarationen. 

Publicerad 05 februari, 2019

Vad innebär effektiv ränta?

Effektiv ränta är den totala kostnaden för ett lån eller en kredit under 1 år. I den effektiva räntan inkluderas avgifter som uppläggningsavgifter, aviavgifter och andra avgifter som banken tar ut för lånet eller krediten.

Publicerad 05 februari, 2019

Vad får jag för ränta på mitt lån?

Räntan för Mitt Lån är individuell och för närvarande 3,95–12,95 %. 

Räntan bestäms efter en kreditprövning. Vi väger in all information vi fått från dig och den information vi får från Upplysningscentralen UC AB. Den information vi går efter på kreditupplysningen är bland annat tidigare lån, tidigare ansökningar och de taxerade inkomsterna.

Publicerad 05 februari, 2019

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.  

En del av våra privatlånekunder som har autogiro hittar enbart sina fakturor på internetbanken. 

Publicerad 05 februari, 2019

Varför ska jag ta ett privatlån via Santander om jag ska köpa bil av privatperson?

Du kan låna till hela bilens pris och behöver inte betala en kontantinsats. Du kan lägga upp lånet på upp till 12 år och kan på så vis själv välja lämplig månadskostnad som passar dig.

Dessutom:

  • Ingen uppläggningsavgift
  • Ingen avi-avgift
  • Nöjd kund garanti – ansök och få pengarna insatta på ditt konto – hittar du inte drömbilen inom 2 veckor kan du betala tillbaka lånet utan någon kostnad alls.

Fundera på bilens kommande värdeminskning när du väljer avbetalningstiden på lånet. Försök att betala av lånet i takt med bilens värdeminskning så att du inte står med ett lån som är högre än bilen är värd den dag du ska sälja bilen.

Publicerad 04 mars, 2019

Hur skapar jag mitt eget OCR-nummer?

Har du ett kontonummer på 11 siffror som börjar med 2-, 3- eller 4- kan du enkelt skapa ditt eget OCR nummer. 

Du skapar ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer hos oss och 68 efter (utan bindestreck). Ditt OCR-nummer blir 900xxxxxxxxxxx68.

Detta 16-siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt konto.

Manuella inbetalningar gör du till plusgironummer 832902-1.

Publicerad 05 februari, 2019

Var hittar jag mina villkor?

Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.

Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken.

Uppdaterad 05 februari, 2019

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du länkar till alla blanketter. Klicka på blanketten för att öppna den i ett nytt fönster. Du hittar dem även på internetbanken.

Skicka blanketten till:
Santander Consumer Bank
FE 302
171 75 Stockholm

Lån

Kort och krediter

Fordonslån

Leasing

Sparkonton

Uppdaterad 05 februari, 2019