Vanliga frågor om sparkonto

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i
Hur öppnar jag ett sparkonto?

Att öppna sparkonto hos oss tar bara några minuter med mobilen eller datorn. Du identifierar dig med hjälp av ditt BankID. All hantering av dina sparkonton sköter du sedan själv med hjälp av BankID.

Har du redan ett sparkonto hos oss i dag och vill öppna ett till? Då gör du på precis samma sätt. Du kan öppna hur många sparkonton som du vill. Notera att insättningsgarantin täcker 950 000 SEK totalt per kontohavare och institut.

Öppna ett sparkonto

Publicerad 18 januari, 2019

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Var uppmärksam på att vi har olika former av sparkonton och att sättet för hur man gör en insättning skiljer sig mellan dessa.

Mitt spar och Mitt spar+

Om du har ett Mitt Spar och Mitt spar+ sätter du in pengar genom att göra en betalning till bankgiro 156-2461. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. När betalningen är genomförd har du pengarna på ditt konto inom en bankdag.

Mitt sparkonto

Har du ett konto som börjar på 9469 är det ett Mitt sparkonto. Du sätter in pengar på ditt Mitt sparkonto genom att göra en banköverföring från din huvudbank. Vid överföringen anger du vårt clearingnummer 9469 och ditt kontonummer som kontonummer.  Ditt kontonummer hittar du på startsidan på vår internetbank eller på ditt avtal.  Du ska inte uppge utfyllnadsnollorna om inte avsändarbanken kräver det. 

Hur tar jag ut pengar från sparkontot?

Du gör uttag från ditt sparkonto när du är inloggad på sparportalen, under fliken "Uttag". Pengarna finns på ditt uttagskonto inom tre bankdagar efter uttaget. 

Vill du byta uttagskonto anger du det nya kontonumret under fliken "Ändra profil". Uppdateringen tar en bankdag, därefter kan du göra uttaget.

Vill du flytta pengar mellan Mitt spar och Mitt spar+ väljer du i stället fliken "Överföring".

Tänk på att om du har Mitt Spar + genomförs uttaget först efter 31 dagar.

Publicerad 18 januari, 2019

Finns det något maxbelopp på sparkontot?

Du kan som mest spara 5 miljoner kronor på ett sparkonto, men du kan självklart öppna ytterligare konton om vill.

Publicerad 25 februari, 2019

Hur byter jag uttagskonto?

Om du vill byta ditt uttagskonto på Mitt spar eller Mitt spar + så loggar du in med BankID på sparportalen

Ange det nya kontonumret under under fliken ‘Ändra profil’ högst uppe på sidan.

Uppdateringen tar en bankdag och sedan kan du genomföra uttaget under fliken 'Uttag'.

Publicerad 18 januari, 2019

Jag vill flytta över pengar från Mitt Spar till Mitt Spar +

För att göra en överföringa mellan dina sparkonton Mitt spar eller Mitt spar + loggar du in på sparportalen med BankID. 

När du är inloggad klickar du 'Överföring' och väljer det konto du önskar överföra pengar ifrån. Du väljer sedan belopp och till vilket annat Mitt spar eller Mitt spar+ du vill göra överföringen till och tryck sedan bekräfta. 

Överföringen görs direkt och du kan se ditt nya saldo på kontoöversikten. 

Publicerad 18 januari, 2019

Vad innebär insättningsgaranti?

Insättningsgaranti innebär att pengarna du sparar hos oss är skyddade ifall det skulle hända något med banken. Garantin gäller för både Mitt Spar och Mitt Spar+ och är en trygghet för dig som satt in pengarna.

Som filial till en norsk bank så lyder vi under den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) som täcker belopp upp till motsvarande 100 000 euro. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.

Mer information om Bankenes sikringsfond hittar du på www.bankenessikringsfond.no där du också kan hitta Santander Consumer Bank AS under fliken medlemmar.

Även på Riksgäldens webbplats kan du läsa mer om hur insättningsgarantin fungerar för utländska banker med filial i Sverige.

Publicerad 18 januari, 2019

Kan jag uppdatera Mitt Spar till Mitt Spar+?

Har du nått ett kapital på över 100.000 kronor på ditt Mitt Spar kan du välja att istället öppna ett Mitt Spar+ konto och uppgradera till 0,90 % sparränta.

I dagsläget går det inte att uppdatera ett Mitt Spar till ett Mitt Spar+ konto men att öppna ett nytt konto hos oss är helt gratis och går på en minut.

Publicerad 01 november, 2019

Jag vill avsluta sparkontot. Hur gör jag?

Du kan själv avsluta Mitt spar och Mitt spar+ på internetbanken. Logga in med BankID på internetbanken. Under fliken kontoöversikt finns en knapp som heter avsluta konto. Klicka där för att avsluta ditt konto.

Har du ett Mitt spar+ så behöver kontot vara nollställt för att kunna avslutas. Gör ett uttag på hela saldot. När du ser pengarna på ditt konto hos din huvudbank så loggar du in och avslutar Mitt spar+.

Om du har Mitt sparkonto måste du höra av dig till oss per telefon, 08-559 514 00 eller genom att skicka ett meddelande när du är inloggad på internetbanken, så hjälper vi dig att avsluta ditt Mitt sparkonto.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan en annan person sätta in pengar på mitt sparkonto?

Ja, andra kan sätta in pengar på ditt sparkonto genom att betala in på bankgiro 156-2461 och ange ditt 12-siffriga sparkontonummer på Santander som OCR-nummer.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag ha ett delat sparkonto med annan person?

Tyvärr går det inte att dela ett sparkonto med annan person.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur hittar jag mitt räntebesked?

Du hittar ditt årsbesked under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken.

Vill du ha ditt besked per post ber vi dig att kontakta vår kundtjänst som kan skicka beskedet till dig.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur gör jag en inbetalning från utlandet till mitt sparkonto?

Det är inte möjligt att göra en insättning från utlandet till Mitt spar eller Mitt spar+. Transaktioner från utlandet måste ske till din svenska bank och därefter till Mitt spar eller Mitt spar+.

Publicerad 05 februari, 2019

Skatteskyldig i annat land än Sverige

Har du ansökt om ett sparkonto och är skattskyldig i ett annat land än Sverige så kommer vi kontakta dig för att be om ytterligare information för att kunna öppna ditt konto.

FATCA och CRS

Sedan en tid tillbaka följer alla svenska banker en lagstiftning som syftar till att förhindra skatteflykt och kommer från de internationella avtal som Sverige har skrivit under:
FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act (skattskyldig i USA)
CRS – Common Reporting Standard

Lagen  innebär att alla svenska finansinstitut behöver fastställa vilka av deras kunder som är skattskyldiga i annat land än Sverige och lämna ut uppgifter kontosaldon och upplupen ränta till Skatteverket en gång om året. 

Publicerad 18 februari, 2019

Vad händer med sparkonton vid dödsfall?

Vi får information om dödsfallet automatiskt från Skatteverket och skickar därefter ut ett ränte- och kapitalbesked inför bouppteckningen.

För att avsluta kontot och få pengarna utbetalda skickar dödsbodelägare in ett kontobevis som styrker att det angivna kontot tillhör dödsboet. Eftersom utbetalningen sker till annat konto tillhörande dödsboet behöver bouppteckningen inte vara klar innan vi betalar ut.

Publicerad 30 augusti, 2019

Var hittar jag mina villkor?

Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.

Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du alla blanketter. Klicka på blanketten för att öppna den i ett nytt fönster. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.

Skicka blanketten till:
Santander Consumer Bank
FE 302
171 75 Stockholm

Lån

Kort och krediter

Fordonslån

Leasing

Sparkonton