Vanliga frågor om sparkonton
Vad krävs för att öppna ett sparkonto?
För att öppna ett sparkonto måste du:
- fyllt 18 år
- ha ett svenskt bankkonto för insättning och uttag
- ha BankID. (Om du inte har det, är det enkelt att skaffa genom din bank.)
Publicerad 06 april, 2021
Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?
Du kan göra en insättning till bankgiro 156-2461. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. När betalningen är genomförd har du pengarna på ditt konto inom en bankdag.
Publicerad 18 januari, 2019
Hur tar jag ut pengar från sparkontot?
Du gör uttag från ditt sparkonto när du är inloggad på internetbanken under fliken 'Överföringar', alternativt via knappen "Ta ut pengar" när du är inne på ett sparkonto. Pengarna finns på mottagarkontot inom tre bankdagar. Observera att om du har Mitt Spar+ genomförs uttaget först efter 31 dagar.
Vill du lägga till ett nytt uttagskonto väljer du "Lägg till uttagskonto" på Överföringar-sidan.
Vad är Kreditz?
Kreditz är en underleverantör som Santander använder sig av för att låta våra kunder välja sitt uttagskonto, på ett lätt och säkert sätt. Funktionen är inbyggd i vår internetbank.
Varför kan jag inte lägga till uttagskonton hos till exempel Avanza eller Nordnet?
Ett uttagskonto måste vara ett så kallat ”betalkonto/transaktionskonto” eller ”lönekonto” som det ibland också kallas. Avanza och Nordnet erbjuder inga betalkonton/transaktionskonton.
Det går endast göra uttag till de banker som finns med som alternativ på listan du får upp i internetbanken när du vill lägga till ett uttagskonto.
Detta då metodiken (PSD2) som används för att verifiera uttagskonton bygger på att uttag görs till betalkonton/transaktionskonton.
Varför får jag inte upp alla mina konton i listan när jag ska välja ett uttagskonto?
Det finns typer av konton som inte omfattas av de aktuella reglerna i PSD2-direktivet. Mottagarbanken kan välja att inte dela med sig av information gällande sådana konton. Dessa konton kommer då inte upp på listan av konton som du kan välja ifrån. Det kan till exempel gälla aktiedepåkonton eller sparkonton.
Vad menas med ”Mina uttagskonton”?
Detta är bankkonton som vi verifierat tillhör dig, vilket är ett krav för uttag från våra sparkonton.
Vad menas med ”Övriga uttagskonton”?
Detta är bankkonton som antingen tillhör någon annan än dig, alternativt som vi inte lyckats verifiera. Uttagskontona måste nämligen tillhöra dig för att vi ska tillåta uttag från sparkonton. Detta är för din egen säkerhet.
Kan jag ringa in och be er lägga till ett uttagskonto?
Nej, för din säkerhet måste du som kund själv lägga in uttagskonton när du är inloggad på internetbanken.
Jag vill flytta över pengar från Mitt Spar till Mitt Spar +
För att göra en överföring mellan dina sparkonton Mitt spar eller Mitt spar + loggar du in på internetbanken med BankID.
När du är inloggad klickar du 'Överför' och väljer det konto du önskar överföra pengar ifrån. Du väljer sedan belopp och till vilket konto du vill göra överföringen till och tryck sedan bekräfta.
Överföringen görs direkt och du kan se ditt nya saldo på kontoöversikten.
Uppdaterad 14 december, 2021
Vad innebär insättningsgaranti?
Insättningsgaranti innebär att pengarna du sparar hos oss är skyddade ifall det skulle hända något med banken. Garantin gäller för alla våra sparkonton och är en trygghet för dig som satt in pengarna.
Som filial till en norsk bank så lyder vi under den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) som täcker belopp upp till motsvarande 100 000 euro. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.
Mer information om Bankenes sikringsfond hittar du på www.bankenessikringsfond.no där du också kan hitta Santander Consumer Bank AS under fliken medlemmar.
Även på Riksgäldens webbplats kan du läsa mer om hur insättningsgarantin fungerar för utländska banker med filial i Sverige.
Publicerad 18 januari, 2019
Hur hittar jag mitt räntebesked?
Du hittar ditt årsbesked längst ner på sidan under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken. Om beloppet underskrider 100 kronor skapas inget årsbesked.
Uppdaterad 08 maj, 2020
Kan jag ha ett delat sparkonto med annan person?
Tyvärr går det inte att dela ett sparkonto med annan person.
Publicerad 05 februari, 2019
Kan jag öppna ett sparkonto för ett företag?
Nej, för närvarande kan vi inte erbjuda sparkonto för företag eller föreningar, utan endast för privatpersoner.
Publicerad 06 april, 2021
Kan jag öppna sparkonto i mina barn/barnbarns namn?
Nej, det går i dagsläget inte att öppna ett sparkonto i någon annans namn.
Fördelen med att öppna ett konto i ditt eget namn är att du behåller kontrollen över pengarna tills personen du sparar åt har fyllt 18 år och du har då själv kontroll över när och hur mycket som tas ut från kontot.
Publicerad 06 april, 2021
Kan en annan person sätta in pengar på mitt sparkonto?
Ja, andra kan sätta in pengar på ditt sparkonto genom att betala in på bankgiro 156-2461 och ange ditt 12-siffriga sparkontonummer på Santander som OCR-nummer.
Publicerad 05 februari, 2019
Finns det något maxbelopp på sparkontot?
Du kan som mest spara 5 miljoner kronor per sparkonto, men du kan självklart öppna ytterligare konton om vill.
Publicerad 25 februari, 2019
Hur gör jag en inbetalning från utlandet till mitt sparkonto?
Det är inte möjligt att göra en insättning från utlandet till Mitt spar eller Mitt spar+. Transaktioner från utlandet måste ske till din svenska bank och därefter till Mitt spar eller Mitt spar+.
Publicerad 05 februari, 2019
Är du skatteskyldig utanför Sverige?
Har du ansökt om ett sparkonto och är skattskyldig i ett annat land än Sverige så kommer vi kontakta dig för att be om ytterligare information för att kunna öppna ditt konto.
FATCA och CRS
Sedan en tid tillbaka följer alla svenska banker en lagstiftning som syftar till att förhindra skatteflykt och kommer från de internationella avtal som Sverige har skrivit under:
FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act (skattskyldig i USA)
CRS – Common Reporting Standard
Lagen innebär att alla svenska finansinstitut behöver fastställa vilka av deras kunder som är skattskyldiga i annat land än Sverige och lämna ut uppgifter kontosaldon och upplupen ränta till Skatteverket en gång om året.
Uppdaterad 08 maj, 2020
Jag vill avsluta sparkontot. Hur gör jag?
Du kan själv avsluta Mitt spar och Mitt spar+ på internetbanken. Logga in med BankID på internetbanken. Gå in på ditt sparkonto för att hantera kontot och kicka på knappen 'Avsluta konto'.
Du behöver sedan välja ett konto för utbetalning innan du kan gå vidare. När du avslutar ditt sparkonto görs en transaktion på ditt aktuella belopp inklusive ränta med avdragen skatt till ditt uttagskonto.
Observera att om du har ett Mitt spar+ utbetalas ditt innestående saldo efter 31 dagar.
Uppdaterad 03 november, 2020
Vad händer med sparkonton vid dödsfall?
Vi får information om dödsfallet automatiskt från Skatteverket och skickar därefter ut ett ränte- och kapitalbesked inför bouppteckningen.
För att avsluta kontot och få pengarna utbetalda skickar dödsbodelägare in ett kontobevis som styrker att det angivna kontot tillhör dödsboet. Eftersom utbetalningen sker till annat konto tillhörande dödsboet behöver bouppteckningen inte vara klar innan vi betalar ut.
Kontobeviset kan skickas som en bifogad PDF till dodsbo@santander.se eller med post till:
Santander Consumer Bank
Dödsboavdelningen
FE302
171 75 Stockholm
Uppdaterad 09 december, 2019
Var hittar jag mina villkor?
Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.
Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.
Var hittar jag blanketter?
Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.