Stephan Wilson ser allvarlig ut.

#MinKlassiker flyttar in i tv-rutan

Sociala medie-serien #MinKlassiker attraherade mångmiljonpublik på bara några månader. I november tar serien sitt nästa stora kliv – till tv-rutan. Vi tog ett snack med initiativtagaren och seriens berättare Stephan Wilson, om hur det känns att flytta in i tv-soffan.

Från sociala medie-satsning till tv-serie: hur känns det?

– Det känns fantastiskt roligt att vi kommer nå en annan publik med det här oerhört inspirerande projektet. Desto fler som få ta del av berättelsen, desto gladare blir vi alla – jag, En Svensk Klassiker och Santander Consumer Bank.

Vad ser du mest fram emot med att #MinKlassiker kommer sändas på tv?

– Tv är en slags institution som är en del av många människors vardag, även om vi såklart blir mer och mer befästa vid våra mobiltelefoner och datorer, så är det något magiskt med tv. Att få chansen att nå ut till fler med den här berättelsen känns spännande, man får inte glömma att #MinKlassiker har så många fler värden än just underhållning. Serien ska inspirera. Förhoppningsvis kan det bli den sista ”knuffen”, och en energibost, för de som önskar förändra sitt liv.

Lagbild på de peppade och glada Min klassiker-deltagarna innan Vätternrundan

Lagbild innan starten till Vätternrundan

Det här har blivit ett så mycket större projekt än jag någonsin kunnat föreställa mig.

Vad har överträffat dina förväntningar?

– När jag berättade om idén för Mikael Thorén, vd En Svensk Klassiker, var allt bara en skiss. Thorén förde mig samman med Santander Consumer Bank, och jag frågade helt enkelt om de ville förverkliga min idé. Det kändes som en naturlig fortsättning på Johan Olssons första Klassiker och det långsiktiga samarbetet som Santander har med En Svensk Klassiker.

– När vi sedan lanserade #MinKlassiker på sociala medier och närmare 1 000 människor skickade ansökningsvideos och brev – då fick vi ett kvitto på att vi var spot-on, det här projektet är viktigt. Det här har blivit ett så mycket större projekt än jag någonsin kunnat föreställa mig, det här handlar om riktiga människors livsval. Det här har gått och blivit en bebis för mig, det är så mycket mer än bara ett jobb.

Vad är största skillnaden mellan sociala medier-serien och tv-serien?

– Den absolut största skillnaden är ju att det blir ett längre berättande. Lite mer anpassat för soffan. Den här gången hinner man äta upp sina popcorn eller grönsaksstavar, haha. Som sociala medie-tittare kommer man känna igen sig men också känna att det är något nytt med tv-episoderna. Det blir en härlig bonus, som grädden på moset!

Jag har hundratals timmar inspelat material från varje deltagare, och jag ser någon ny filmsekvens varje dag.

Vad har påverkat dig mest under projektet?

– Man har blivit som en familj med deltagarna. Jag pratar med alla fyra på regelbunden basis. Jag har hundratals timmar inspelat material från varje deltagare, och jag ser någon ny filmsekvens varje dag. Jag umgås mer med dem än dem med mig. Jag är så uppslukad av deras toppar och dalar så det känns som jag är rakt inne i deras mörker och ljus. Det är svårt att föreställa sig. Det som är jobbigast och roligast är att jag kommit de här fyra människorna fruktansvärt nära. Det tar inte slut efter Lidingöloppet. Det här är ett slags livsäventyr även för mig, jag är så glad att Santander och En Svensk Klassiker har förverkligat min idé.

Hur känns det inför premiären den 18 november?

Fantastiskt! En Svensk Klassiker och Santander Consumer Bank trodde på mig från första sekund. Vi visste inte från start hur stort det här skulle bli. Det är ett kvitto på att det vi gör håller väldigt hög kvalité. Och hörrni – vi ses i tv-rutan i november!

Läs mer om #MinKlassiker

Se alla klipp och episoder på minklassiker.se och följ @minklassiker på Instagram för extramaterial och de senaste uppdateringarna.