Skydda dig mot bedrägerier

För att känna igen olika försök till bedrägeri, kunna skydda dig samt vet hur du ska agera om du blir utsatt, vill vi att du tar del av informationen nedan.

Phishing, eller nätfiske som det ibland kallas, innebär att bedragare via e-post (men även via telefon och sociala medier) försöker komma över känslig information om dig, ditt konto eller kort.

Falska länkar och adresser

För att skapa trovärdighet utnyttjar bedragarna kända företagsnamn och skapar falska avsändaradresser och länkar med det kända företagets logotyp och namn. 

Oftast blir du i dessa fall ombedd att klicka på en länk och/eller lämna ut kort- och kontoinformation. Genom att klicka på länken kan din dator, mobil eller surfplatta smittas med program som lyssnar av och samlar in personlig information om dig.

Våra tjänster bygger på säkra system som innehåller och håller reda på nödvändiga uppgifter vi behöver om dig som kund. Därför har vi ingen anledning att kontakta dig och efterfråga personliga uppgifter som till exempel lösenord, PIN-koder och kortnummer.

Vi uppmanar dig därför att aldrig klicka på misstänkta länkar eller lämna ut känslig information. Tänk på att personliga uppgifter är värdehandlingar som bör hanteras med försiktighet.

Bedragarna använder ofta maskinöversatta texter och deras mejl är därför ofta skrivna på dålig svenska. Detta gör att försök till phishing än så länge är relativt enkelt att upptäcka. De blir trots alllt mer och mer trovärdiga och därför är det viktigt att du har som huvudregel att aldrig lämna ut uppgifter eller klicka på länkar om du blir kontaktad.

Om du får ett misstänkt mejl

Om du misstänker att du har blivit utsatt för phishing och har klickat på en länk och/eller lämnat ut känsliga uppgifter, kontakta oss direkt på 08-559 512 95.

Om du misstänker att du fått ett falskt e-postmeddelande men inte har klickat på någon länk eller lämnat ut några uppgifter ber vi dig att vidarebefordra mejlet till phishing@santanderconsumer.se. Radera sedan mejlet utan att klicka på något i det.

Bedrägerier på Facebook

Bedrägerier på Facebook ökar och sker oftast genom att du via chattfunktionen blir kontaktad av en av dina Facebookvänner. Din vän frågar om du kan hjälpa till med bankärenden (till exempel behöver din vän låna koder från din bankdosa eller vill att du hjälper till med en banköverföring då vännen befinner sig i en nödsituation).

Din väns Facebook-konto har i detta fall antagligen kapats av en bedragare som efterfrågar känslig information eller ber om pengar i förhoppning om att du vill hjälpa din vän.

Om detta händer bör du vara väldigt misstänksam, ställ personliga frågor och meddela att du hellre vill prata med din vän i telefon i stället. Ha samma huvudregel på Facebook som för e-post – lämna aldrig ut några personliga uppgifter.

Virus, trojaner och spionprogram

En trojan är ett virus som kan ge bedragare tillgång till datorn. Utan att du märker det kan alltså någon göra bankärenden, skapa falska sidor och popup-rutor som efterfrågar information, eller hämta personlig information från din dator som kan användas för att till exempel handla på internet.

Trojaner är svåra att upptäcka och kan orsaka mycket skada innan de uppmärksammas. Därför är det viktigt att vara observant och reagera om man upptäcker nya sidor eller popup-rutor som man inte känner igen.

Spyware eller spionprogram är program som ofta döljer sig i andra program, som till exempel gratisprogram. Spionprogrammet installeras på din dator och kan sedan kartlägga dina surfvanor och ta reda på känslig information som inloggningsuppgifter och kontonummer.

För att skydda din dator mot virus, trojaner och spionprogram är det viktigt att du:

  • alltid har ett uppdaterat virusskydd och brandvägg
  • är uppmärksam och aldrig ger ut information på misstänksamma sidor eller pop-up rutor
  • aldrig laddar ned filer från opålitliga sidor

ID-stöld

Om en bedragare kommer åt dina personliga uppgifter kan du utsättas för ID-stöld. ID stöld, även kallat identitetsintrång och ID-kapning, är ett bedrägeri som innebär att den utsattes identitet utnyttjas av bedragare för att handla varor och tjänster i den utsattes namn och personnummer.

Ofta upptäcks ID-stölden genom att den drabbade börjar få hem fakturor för tjänster den inte beställt, meddelanden om kreditupplysningar och oväntade blanketter och papper från banken. 

Läs mer om säkerhet online på Stöldskyddsföreningens webbplats – Säkerhetskollen.se (länken öppnas i nytt fönster)

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Vi har vi lång erfarenhet av att hantera kunders data på ett varsamt och ansvarsfullt sätt.

PSD2 – Ny betaltjänstlag

Du som konsument och kund är skyddad av betaltjänstlagen vid betalningar.

Därför ställer vi frågor till dig

Enligt svensk penningtvättlag ska vi ha dokumenterad kännedom om dig som kund.

Cookies

När du går in på vår webbplats godkänner du att vi använder s.k. cookies, läs mer om vad det innebär.

För din säkerhet

Så skyddar du din personliga information.