Äldre kvinna som kör rosa cabriolet

Checklista när du köper begagnad bil

Det finns många fördelar med att köpa en begagnad bil - priset är lägre och den största värdeminskningen är redan avklarad. Men du måste vara noggrann och kolla detaljerna för att det ska bli en bra affär.

Oavsett om du är på jakt efter din första bil, en praktisk familjebil eller kanske en bil till barnen eller barnbarnen kan du få till en bra lösning genom att handla begagnat. Men det förutsätter att du gör en noggrann kontroll av bilen du tänkt köpa.

Först och främst ska du se till att ha finansieringen ordnad. Räkna på vad du har råd med så att du börjar din jakt på den efterlängtade bilen med rätt förutsättningar. Du kan också ha nytta av att göra en budget, eftersom du kommer att ha återkommande utgifter som bilägare.

Steg två är att kontakta Transportstyrelsen och kolla upp att säljaren äger bilen, samt att det inte finns några fordonsrelaterade skulder kopplade till bilen.

Regel 1: Fråga, fråga, fråga

När drömbilen står där nytvättad och frestande, kom då ihåg att du inte vet hur den har använts tidigare. Ta inte för givet att den är i toppskick, även om säljaren hävdar det.

Titta inte bara på hur många mil den gått, en välskött bil kan gå tusentals mil och fungera jättebra. Om bilen du tittar på har gått många mil, fråga om vilka större reparationer som gjorts - till exempel byte av motor, växellåda och kamrem.

Ifall du inte kan mycket om bilar är det en bra idé att låta en verkstad du litar på ta en titt på bilen. Kom överens med säljaren innan detta sker om vem som ska stå för den kostnaden.

Fråga alltid om bilen har skadats eller krockat. Har den det, be att få titta på dokumentationen för reparationen. Om skadan inte har reparerats ordentligt kan det finnas dolda problem som att karossen eller hjulupphängningen är skev, vilket kan ge rostskador eller göra att bilen blir mindre stabil.

Det allra viktigaste – kolla servicen

Se till att du får se serviceboken (som allt oftare kan vara digital) eller en fullständig servicehistorik för bilen. Om säljaren har slarvat med att ta bilen på service ska varningsklockorna börja ringa. Serviceboken är en värdehandling. Tillsammans med att bilen nyligen besiktigats är detta en viktig förutsättning för ett lyckat begagnat köp.

Använd ögonen, händerna och professionell hjälp när du undersöker bilen du funderar på att köpa. Här har du vår checklista som du behöver läsa igenom innan du skriver på köpekontraktet:

Lacken

Se noga efter om bilen har sprickor, skador, djupa repor eller utbuktningar. Stryk med handen över karossen, då känner du rispor och utbuktningar som inte syns så bra. Vid normalt slitage kommer en begagnad bil att ha några mindre repor och jack.

Titta efter färgskillnader i lacken. Om bilen har helt eller delvis lackats om, fråga om skadan som orsakade det och be att få se dokumentation samt lackets färgkod. Ifall du skulle få en ny skada är det bra att behålla samma färg på hela bilen.

Ifall lacken mattats kan det bero på att bilen inte tvättats och polerats ordentligt. En del färger bleknar snabbare än andra - till exempel knallrött och gult.

Karossen för övrigt

Titta noga efter rost - på stänkskärmar, dörrkanter, tak- och baklucka med mera. Kolla även vilka problem med rost just den bilmodell du tittar på har, det kan skilja sig från ett märke till ett annat.

Dörren till förarplatsen ska sitta ordentligt, testa det genom att ett fast tag i bakkanten och lyft den upp och ned. Om den känns lös kan det betyda att bilen använts mycket, kanske mer än mätarställningen talar om.

Alla dörrar, bakluckan och motorhuven ska kunna öppnas och stängas lätt, annars kan det vara ett tecken på slitage eller att bilen haft en skada.

Framrutan - om den har stenskott, sprickor eller är matt och sliten, kan du räkna med att den kommer behöva bytas ut. Det kan du förhandla med säljaren om.

Ta en ordentlig titt på innertaket, ifall det är missfärgat eller fläckat kan det tyda på läckage, särskilt om bilen har taklucka eller panoramatak.

Pedaler och ratt - om de är mycket slitna har bilen nog gått många mil. Kanske mer än vad som sagts.

Däck och fälgar - Tål däcken en säsong till? I så fall ska det inte vara mycket eller ojämnt slitage. Äldre däck för dåligt väggrepp och försämrad bromskapacitet, så kontrollera datummärkningen. Den består av fyra siffror - de två första visar månad, de två sista året - och däckbyte rekommenderas vart femte år.

Inspektera fälgarna och titta efter eventuella hack och skador. Har bilen fått en törn av trottoarkanten eller liknande, kan däck, fälg och hjulupphängning ha skadats.

Kolla även att alla hjulen är rätt vinklade. Om det är tydliga skillnader mellan hjulen från en sida till den andra, eller mellan fronten och bakdelen, kan det vara ett tecken på slitna bromsbelägg eller skevheter i bilen. Är vinkeln för stor kommer även insidan av slitbanan på däcken att vara mera nötta.

Undersidan

Här kan du hitta mörka hemligheter. Det bästa är om du kan ta in bilen på en verkstad och få upp den på en billyft. Då ska du titta efter det här:

Repor, hack och skador under bilen och på frontspoilern kan tyda på att bilen körts hårt. Om bilen har slagit ned i marken kan det åstadkomma stora skador som är svåra att upptäcka. Repor och hack betyder inte nödvändigtvis något negativt, men fråga alltid säljaren om varför bilen ser sådan ut.

Titta efter rost. Använd fingrarna eller en liten kniv för att peta på eventuella skador. Det som ser ut som rost på ytskiktet kan i verkligheten ha trängt längre in i metallen.

Kontrollera underredesbehandlingen. Är bilen behandlad med Tectyl eller liknande rostskyddsmedel är det viktigt att det skett regelbundet och professionellt. Be om dokumentation på hur behandlingen gjorts och hur ofta. Och om möjligt, få kontrollerat om kanaler och dörrar är rostskyddsbehandlade invändigt.

Droppar det under bilen? Ta reda på om det beror på kondens från luftkonditioneringen, något som är normalt. Ifall det däremot kommer från en läcka av motorolja, bromsolja, kylarvätska eller bensin så kan det innebära allvarliga och dyra fel.

Undersök även avgasröret, hänger det riktigt? Se till att allt är upphängt ordentligt, inte sitter löst och att gummiupphängningen inte är porös eller sliten.

Till sist, ta en titt på bromssystemet. Slitna eller rostiga bromsklossar kostar mycket att byta ut. Även bromsrören kan lätt rosta och skadas av vägsalt. Om de blir skadade kan bromsvätska läcka ut och bromsarna sluta ta ordentligt. I värsta fall slutar de att fungera helt - något som både är farligt och dyrt att fixa.

Motorn

Nu har du tagit dig igenom den första delen av vår checklista – det är dags för den mer kvalificerade delen. Snart är det dags att sätta sig bakom ratten för en provtur, men först behöver du kolla motorn och lite annat viktigt:

Först och främst: När du kikar under motorhuven ska du se en ren och fin motor, utan smuts, oljefläckar och murkna gummislangar. Ser den gammal och sliten ut är den en anledning att rynka på näsan.

Nåväl, det ska gå lätt att starta motorn, och den ska gå jämnt och fint på tomgång, utan hostningar och avbrott. Motorn ska ha ett jämnt varvtal utan att det går upp vid tomgångskörning.

Använd dina öron – om du hör konstiga ljud, till exempel klickningar, kan det vara slitna ventiler - och det kan bli en dyrbar historia. Vinande ljud kan tyda på att fläktremmen har blivit gammal, något som däremot är enkelt att byta ut.

Ta reda på om bilen har kamrem eller kamkedja. En kamrem ska bytas ut efter 9 000 - 12 000 mil, beroende på bilmärke. Det ska vara noterat i serviceboken när den senast byttes. Kolla upp det ordentligt, den är dyr att byta ut. Och dessutom kan en utsliten kamrem förstöra motorn - då blir det ännu dyrare. En kamkedja behöver däremot inte bytas ut.

Titta på avgasen bilen ger ifrån sig. När motorn är varm och det är normal temperatur ute ska den inte ha någon färg eller speciell lukt. Undantaget är dieselmotorer med sin karaktäristiska lukt, men den ska inte vara märkbar på nyare bilar. Här är några saker du ska titta efter:

  • Blåaktig rök betyder ofta att motorn är sliten.
  • Svart rök indikerar att motorn får för mycket drivmedel eller olja.
  • Bildas det vit rök vid varmkörning kan orsaken vara att det finns mycket vatten i motorn. Om till exempel kylvatten läcker in i förbränningsrummet kan det i sin tur bero på fel i topp- eller motorblocket. Det är allvarliga skador.

När det gäller bilens elektronik ska du låta bilen gå på tomgång och titta efter det här:

  • När du startar bilen ska varningslamporna på instrumentbrädan tändas och därefter snabbt slockna. Om de lyser efter cirka 20 sekunder kan det bero på något problem. Fråga då säljaren varför detta sker.
  • Testa alla ljus – halv- och helljus, varselljus, dimljus, blinkers och parkeringsljus, bakljus och bromsljus.
  • Kolla även att kupéljuset och instrumentljusen fungerar.
  • Du får inte glömma att kolla att stolsvärmen, elektriska fönster, takluckan, bakluckan och andra finesser också fungerar. Och kom ihåg centrallåset också.

Dags för provtur

Nu har det äntligen blivit dags att ge sig ut på provtur. Här ska du komma ihåg att ta god tid på dig, den kan vara avgörande för att bilvalet blir bra. Kör sakta, kör över farthinder, pröva accelerationen och ta även en tur på motorvägen.

För det första, startar bilen enkelt och är tomgången låg och stabil?

Därefter ska du lägga märke till det här medan du kör:

Oljud – Hör du konstiga ljud från motorn, växellådan, bromsarna, stötdämparna eller fjädringssystemet? Slitna hjullager kan också orsaka ovanliga ljud. Tjut när du svänger från en sida till en annan kan tyda på sliten styrbox/lager eller dragstångsände. Och bromsar som "hänger" ger ifrån sig ett pipande ljud.

Bromsar – När du bromsar ska bilen gå rakt fram och inte dra åt sidan. Om den gör det kan det bero på att bromsarna är slitna.

Växellåda – Med manuell växellåda ska växlingarna gå lätt, utan att du får ett punktvis mekaniskt motstånd. Med automatlåda ska växlingen ske utan särskilda ryck i bilen.

Kopplingen – Pröva att starta normalt och i uppförsbacke. Bilen ska dra jämnt utan antydan till vibrationer. Om det vibrerar i pedaler eller ratt kan det betyda att kopplingen är sliten. Samma sak om kopplingen tar mycket långt ut. Att reparera kopplingen kan bli dyrt.

Stötdämpare – Kör över några farthinder och notera om stötdämparna fungerar bra, utan att bilen gungar till efter hindret. Lyssna också efter klankande ljud. I högre hastigheter ska du studera om bilen vinglar till eller "simmar" på vägbanan. Allt sådant är tecken på utslitna stötdämpare.

Framhjulsupphängning – Kör rakt fram och släpp ratten. Bilen ska fortsätta framåt, inte dra åt sidan. Om du hör ljud från framhjulen kan det tyda på förslitning. Här kan det vara smart att göra en besiktning innan köp.

Drivaxel – Om bilen har framhjulsdrift testar du så här: Vrid ratten åt sidan så mycket som går och kör i cirkel ett par varv. Gör sedan samma sak åt motsatt håll. Om du hör ett knackande ljud betyder det att drivaxel är utsliten, och den är dyr att byta ut. Bilen kan då ha gått många kilometer och mest ha körts i stadstrafik.

Dödläge – Stå med öppen dörr och vrid ratten fram och tillbaka medan du ser om framhjulen reagerar. Det ska inte finnas något glapp, men på moderna modeller finns det mycket dämpning mellan ratt och hjul, så det kan vara svårt att upptäcka. 

Luftkonditionering – Sätt på kalluften. Då ska det bli rejält kyligt i bilen. Om det är lång tid sedan filterna byttes kan det lukta "våt hund" i bilen. Filterbyten ska ingå vid normal service. Om du hör konstiga ljud från luftkonditioneringen kan det bli en dyrbar historia. Fråga säljaren om oljudet och vad som eventuellt har gjorts för att fixa det. 

Ett par sista tips

Innan du avslutar köpet, gör upp med säljaren om vad som ingår av tillbehör, reservdelar och annat - det kan vara allt från däck och fälgar till bagageräcke eller toppbox. Se sedan till att få med dig allt på en gång. Några saker som är speciellt viktiga att få med (eller snabbt ersätta) är varningstriangel, domkraft, verktygssats och hylsa för låsbara hjulmuttrar. 

Om du funderar på att skaffa dig en äldre bil eller en bil av ovanligt märke är det klokt att ta kontakt med bilklubbar. Du kan till exempel hitta dem på Facebook och medlemmarna där är ofta rätt personer att rådfråga om säregna och kanske typiska problem med just den bilmodellen.