Två män mekar med motorcykel i trädgården

Checklista när du köper begagnad motorcykel

Drömmer du om att skaffa motorcykel? Att köpa begagnat kan vara ett sätt att göra den drömmen till verklighet, men då finns det en hel del du ska tänka på. Ta hjälp av vår checklista.

Längtar du efter en egen motorcykel? För många representerar den frihet på två hjul. Om du är en van åkare vet du säkert vad du är på jakt efter, men för nybörjaren är det viktigt att börja med att ta reda vilken slags motorcykel man ska titta efter.

Fyra vänner vid en motorcykel i trädgård

Vad ska du ha motorcykeln till?

Vilken typ av MC-kort du har avgör förstås vilken sort du kan köpa, men minst lika viktigt är vad du tänkt att använda den till. Ska du pendla fram och tillbaka till jobbet, köra på helgturer med partnern eller är det off-roadkörning med kompisarna som gäller? Beroende på vad du väljer blir olika egenskaper hos motorcykeln avgörande. Långa avstånd ställer högre krav på körkomfort, korta sträckor eller att köra på en racerbana innebär helt andra krav.

När du vet vilken typ av motorcykel du är ute efter, kanske det visar sig att en begagnad hoj är det bästa alternativet för dig. Då ska du titta efter det här:

Är alla papper i ordning?

Det första du måste ta reda på är om det verkligen är ägaren av motorcykeln du har kontakt med. Och även om det är så behöver du kolla upp att den är betald och att det inte finns något lån på den. Det här kan du undersöka via Transportstyrelsens sms-tjänst Vem äger fordonet? genom att skicka motorcykelns registreringsnummer till nummer 72503.

En annan sak som är viktigt att ta reda på är hur gammal motorcykeln är, och hur många tidigare ägare den haft. Det första kollar du på mätarställningen, och jämför med vad som står i besiktningspappren. Det andra kan du kontrollera hos Transportstyrelsen med hjälp av registreringsnumret.

Det ska finnas med både servicehäfte och besiktningspapper. I det första kan du se ifall motorcykeln blivit ordentligt genomgången och hur ofta detta skett. I det andra kan du se när den besiktigats senats och att den blev godkänd.

Kom även ihåg att ställa så mycket frågor som möjligt till ägaren om vad som har hänt med motorcykeln under åren. Har den varit inblandad i olyckor, har den haft problem med motorn eller annat? Fråga om allt du kan komma på, och jämför svaren med vad servicehäftet säger.

Ung manlig motorcyklist som reparerar vintage motorcykel utomhus

Checklista när du kollar motorcykeln

Även om motorcykeln ser ut att vara i toppskick när du först får syn på den så måste du fortfarande syna den kritiskt. Här har du ett antal saker att gå igenom:

  • Har motorcykeln repor eller bucklor?  Det kan vara tecken på att den inte tagits om hand ordentligt. Ser ramen bra ut, eller har den blivit svetsad? Det kan bero på att den har kraschat.
  • Läcker det någonstans på motorcykeln, exempelvis efter en krasch, så kan du oftast se det. Oljeläckage från motor, transmission, stötdämpare och framgaffel avslöjas ganska lätt. Andra saker som är lätta att kolla är:
  • Vilket skick är däcken i? Ser de slitna ut eller nya. Mycket slitna däck kan utgöra en fara, och ska i varje fall leda till en prissänkning.
  • Finnas all utrustning med? Ingår det extrautrustning eller reservdelar?
  • Fungerar alla instrument, och instrumentbelysningen?
  • Fungerar strålkastarna, inklusive reflektorer? Hur är det med blinkers och övriga lampor?
  • Hur slitna är bromsarna? Finns det nog med bromsvätska? Är bromsslangarna bytta (de ska bytas vart fjärde år om de inte är stålomspunna)
  • Vilket skick är fälgar i, finns det spår av rost? 
  • Fungerar avgassystemet ordentligt? Det är dyrt att byta ett som krånglar.
  • Hur fungerar växlarna? Kolla såväl kedja och drev som drivrem och koppling.
  • När du synar vajrar och reglage så ska de vara välsmorda och inte göra motstånd. 

Undersök motorn ordentligt

Det viktigaste på motorcykeln är förstås motorn - och om det är minsta problem med den bör du avstå från att köpa.

  • Börja med att testa hur lätt den är att starta.
  • Går motorn bra kan du räkna med att tändsystemet fungerar som det ska.
  • Vad händer när du gasar, svarar den på det med detsamma?
  • Hur mycket låter motorn när den blivit uppvärmd? Lite beroende på märke kan det förekomma en del ljud, från till exempel stötstänger, men  det ska definitivt inte komma något slammer eller knackningar från vev- eller ramlager.
  • Titta på oljestickan - olja ska se fräsch ut. Mycket tjock och svart olja kan bero på att den inte bytts på länge. Ifall den är vitaktig och skummig kan det bero på att kylvatten läcker in i oljan.
  • Kolla färgen på röken som kommer ur avgasröret. Om den är blåaktig kan det bero på slitna kolvringar, cylindrar eller ventilstyrning.
  • Glöm inte att du måste kolla bränslesystemet också. Bränsleledningarna måste vara hela och täta.  Det får inte finnas någon rost i tanken eller på dess undersida. 
  • Om det finns en bensinkran ska den fungera ordentligt och inte visa några tecken på läckage. 
  • Provkör alltid.

Köp inte en begagnad motorcykel utan att ha fått möjlighet att provköra den ordentligt. Och nöj dig inte med en tur runt huset eller kvarteret, du behöver köra mer än så, och i olika miljöer, för att verkligen skaffa dig en bild av motorcykeln. 

 Hand av manlig motorcyklist som lutar sig på motorcykeln

Vilka regler gäller vid köp av begagnad motorcykel?

Om du köper din begagnade motorcykel från en handlare kan det finna en garantitid, och du har också vissa rättigheter enligt Konsumentlagstiftningen. Detta ska du dock alltid kolla upp innan du slår till.

Men om säljaren är en privatperson gäller inte Konsumentlagstiftningen, utan det är Köplagen som styr. Den är inte tvingande, så du och säljaren måste komma överens om vad som gäller - du kan inte ta något för givet.

Läs även: Ska du ta motorcykelkort? Vi guidar dig rätt!