Kundinformation

Som bank har vi en skyldighet att se till att vi har nödvändig information om våra kunder. Det är nu dags att uppdatera din kundinformation.

Som kund hos en bank kommer du att bli ombedd att uppdatera din information med jämna mellanrum. Det beror på att penningtvättslagen kräver att vi som bank har nödvändig information om våra kunder. Det är nu dags att uppdatera din information. Det tar bara några minuter.

Genom att uppdatera informationen hjälper du oss att förebygga och bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism.

Uppdatera din information här

Vanliga frågor

Vad är penningtvätt?

Penningtvätt är förenklat när någon försöker dölja att pengar eller annan egendom kommer från brott eller brottslig verksamhet. Penningtvätt syftar till att få pengar som tjänats genom brott att framstå som lagliga "vita" pengar. Det kan t.ex. vara pengar som erhållits genom att sälja illegala droger, eller fall där människor försöker få betalningar från allmänheten som de inte har rätt till. Det kan också vara en del av den organiserade brottsligheten – t.ex. kedjebedrägerier där personer via företag försöker slippa betala den skatt som de är skyldiga att betala.

Har du blivit ombedd att komplettera med ytterligare information?

Om du har blivit ombedd att komplettera med ytterligare information gällande dina Kundkännedomsfrågor, klicka då på länken här så kommer du direkt in till frågorna.

Varför vill Santander att jag uppdaterar min kundinformation?

Penningtvättslagen kräver att vi har nödvändig information om våra kunder. Du kommer därför att bli ombedd att uppdatera dina kunduppgifter med jämna mellanrum. Genom att uppdatera dina uppgifter hjälper du oss att förebygga och bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism.

Hur uppdaterar jag min kundinformation?

Du uppdaterar din kundinformation i internetbanken. Logga in med BankID så ser du frågorna du behöver besvara.

Om du har problem med att logga in, kontrollera att du har installerat den senaste versionen av BankID.

Logga in här

Vilken kundinformation behöver jag lämna?

Du behöver besvara några frågor om dig, din ekonomi och hur du använder våra produkter och tjänster. Det är viktigt att du ser till att informationen är korrekt. Om din adress är felaktig ber vi dig uppdatera den via folkbokföringen, då vi hämtar adressen därifrån.

Observera: Om du har flera produkter, t.ex. både ett lån och ett kreditkort, behöver du besvara frågorna för varje produkt.

Publicerad 24 oktober, 2023

Vad händer om jag inte uppdaterar min kundinformation?

Det är viktigt att du besvarar frågorna senast 14 februari 2024. Om du inte uppdaterar kundinformationen senast då kan dina möjligheter att använda våra produkter och tjänster begränsas.

  • Ditt lån eller din finansiering blir spärrad för extra tjänster
  • Ditt kreditkort utfärdat av Santander spärras för fortsatt användning
  • Ditt sparkonto blir blockerat för insättningar och uttag
  • Funktionerna i internetbanken blir begränsade

Samtidigt kommer vi att göra en individuell bedömning av din kundrelation, vilket i vissa fall kan leda till att vi måste avsluta kundrelationen med dig.

Om du upplever begränsningar i produkter och tjänster ber vi dig att uppdatera din kundinformation i internetbanken. Om du uppdaterar din kundinformation enligt våra instruktioner har vi möjlighet att utvärdera om vi kan fortsätta att tillhandahålla våra produkter och tjänster till dig.

Har du frågor?
Om du har några frågor angående uppdatering av din kundinformation är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.  Du når oss via chatt på hemsidan och i internetbanken samt på telefon 08-559 514 00 vardagar 10.00-16.00.

Publicerad 24 oktober, 2023

Vad gör jag om jag har frågor?

Om du har några frågor angående uppdatering av din kundinformation är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.  Du når oss via chatt på hemsidan och i internetbanken samt på telefon 08-559 514 44 vardagar 9.00-16.00.

Publicerad 24 oktober, 2023

Hur gör jag om jag har en förvaltare?

Har du en förvaltare behöver den personen kontakta vår kundservice för vidare instruktioner, via telefon 08-559 514 44 vardagar 9.00-16.00.

Publicerad 28 november, 2023

Vad gäller för mig som har Sparkonto+ Santander hos Avanza?

Sparkonto+ Santander är ett samarbete mellan Avanza och Santander.

Även du som har ett Sparkonto+ Santander via Avanza behöver uppdatera dina kunduppgifter här hos oss på Santander.

Du kan dock inte se din kontospecifika information för Sparkonto+ i Santanders internetbank. För att se din kontospecifika information behöver du logga in hos Avanza.

Publicerad 23 januari, 2024

Vad händer om jag som har Sparkonto+ Santander inte besvarar frågorna?

Om du inte besvarar frågorna senast 31 mars 2024 kommer ditt Sparkonto+ Santander att avslutas och eventuellt innestående belopp samt eventuell ränta kommer betalas ut till dig.

Publicerad 23 januari, 2024

Vad gör jag om jag har frågor om Sparkonto+ Santander?

Om du har några frågor om ditt Sparkonto+ Santander kan du kontakta Avanza kundsupport på telefon 08-409 42 00 eller skicka meddelande i inloggat läge på Avanzas hemsida.

Publicerad 23 januari, 2024

Varför behöver jag som Avanza kund uppdaterar min kundinformation hos Santander?

Sparkonto+ Santander är ett samarbete mellan Avanza och Santander. I det dagliga sköter du ditt konto hos Avanza, medan det är Santander som förvarar dina pengar och erbjuder räntan.

Publicerad 23 januari, 2024