Vanliga frågor om privatlån

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Din faktura hittar du, efter den 10:e varje månad, i bankappen eller på sidan för ditt lån i internetbanken.

Anmäl dig gärna till e-faktura för att inte missa en betalning. Du ansluter dig till e-faktura via din huvudbanks internettjänst.

Använder du Kivra får du automatiskt fakturan till din digitala brevlåda.

Kan jag lösa mitt privatlån i förtid?

Du kan betala av ditt privatlån när du vill. Du betalar bara ränta fram till den dagen då lånet är löst.

Vi har en ny funktion på vår internetbank där du kan räkna fram ett slutlösen själv utan att behöva kontakta oss. För att använda funktionen loggar du in på internetbanken och på startsidan trycker du på det lån du önskar lösa. Du kommer nu till en mer detaljerad sida där du väljer lösa lånet. Du fyller sedan i det datum du vill lösa lånet så får du ett belopp samt inbetalningsuppgifter. 

Du kan även ringa oss så hjälper vi dig att räkna fram ditt slutbelopp och ger dig all inbetalningsinformation du behöver. Du når oss på 08-559 514 00, helgfria vardagar 10.00–16.00.

Kan jag göra extra inbetalningar på mitt Privatlån?

Du har alltid möjlighet att extraamortera på ditt lån, så här gör du:

Om ditt kontonummer består av 7 siffror

Gör en extra inbetalning/amortering med valfritt belopp till det Bankgiro-nummer och med det OCR-nummer som står på din senaste faktura.

Om du betalar av ditt lån med Autogiro och vill göra en extra inbetalning, använder du det Bankgiro- och OCR-nummer som står på din makulerade faktura.

Fakturan hittar du i internetbanken.

Observera: Om extrabetalningen görs innan autogirodragningen gjorts, kan autogirodragningen stoppas, men bara för den månaden, då den extra inbetalningen räknas som en förskottsbetalning. Kontakta oss och tala om att du vill att det aviserade beloppet ska dras som vanligt.

Kan jag använda mig av en betalningsfri månad och vad innebär det?

Om du har ett privatlån kan du ha möjlighet till två betalningsfria månader per kalenderår. En betalningsfri månad innebär att du skjuter fram betalningen, inte att den inte behöver betalas alls. När man nyttjar en betalningsfri månad innebär det att månadsbeloppet fördelas på de resterande betalningar som finns på lånet. Det betyder att nästkommande månadsbelopp kommer att öka.

Du måste alltid kontakta oss i god tid för att ansöka om en betalningsfri månad. Du gör detta enklast genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.

Om du har möjlighet till en betalningsfri månad hittar du en knapp på sidan för ditt lån i internetbanken.

Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år, dock kan inte dessa användas i följd.  Du behöver ha betalat in minst sex månaders aviseringar, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor.

Observera att om du tackat ja till betalningsfritt och sedan höjer ditt lån så försvinner den betalningsfria månaden och kan användas vid ett annat tillfälle.

Har du ett fordonslån eller en leasing kan du inte ha betalningsfritt.  Det beror på att betalplanen är baserad på fordonets värdeminskning.

Hur hittar jag mitt räntebesked?

Du hittar ditt årsbesked längst ner på sidan under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken. Om beloppet underskrider 100 kronor skapas inget årsbesked. 

Vad får jag för ränta på mitt lån?

Räntan för Mitt Lån är individuell och för närvarande 7.95% till 15.40%.

Beskedet om räntan kommer först när ansökan har gjorts, innan det kan vi inte ge dig en räntesats. Se räkneexempel för ett privatlån här.

Kan jag höja mitt befintliga lån?

Det går för det mesta bra att höja ett privatlån. Många gånger finns det ett höjningserbjudande på internetbanken. Logga in i internetbanken

Finns inget erbjudande kontaktar du oss på 08-559 514 00, vardagar 10-16, så kan vi hjälpa dig se om det går att höja ditt lån.

På ett fordonslån är lånebeloppet baserat på fordonets värde. Det går därför inte att höja ett fordonslån.

Hur mycket får jag låna?

Hos oss kan du ansöka om privatlån utan säkerhet mellan 10 000 kr och 350 000 kronor.

Vi är måna om att ditt lån ska vara tryggt och baserar bedömningen på dina ekonomiska förutsättningar, lånets storlek och eventuella tidigare lån.

Ibland görs bedömningen att vi inte kan bevilja ett lån på hela det belopp som ansökan gäller. Vi kan då i vissa fall erbjuda ett lån på ett lägre belopp. Hur mycket man får låna framgår av det svar vi ger dig när vi har behandlat din ansökan.

Du kan öka sannolikheten att bli beviljad genom att ha en medsökande på lånet, till exempel en familjemedlem.

Vi hjälper dig med att besvara några av de vanligaste frågorna i vår artikel Hur mycket får jag låna?

Vad innebär effektiv ränta?

Effektiv ränta är den totala kostnaden för ett lån eller en kredit under 1 år. I den effektiva räntan inkluderas avgifter som uppläggningsavgifter, aviavgifter och andra avgifter som banken tar ut för lånet.

Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?

Du som har ett privatlån behöver se efter vilken typ av försäkring du har. 

Är du tveksam kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken. Har du tagit ditt lån den 23 november 2016 eller senare och har tecknat en försäkring har du ett Låneskydd.

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera privatlån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan till både Lighthouse/AXA och CNP Santander Insurance.

  • Låneskydd som är är tecknat den 23 november 2016 eller senare:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

    Har du ett äldre privatlån där du har tecknat försäkringen innan den 23 november 2016 måste du se efter vilken försäkring du har. 

  • Betalningsskydd  som är tecknat till och med den 22 november 2016:
    Gå in på AXAs hemsida och välj Anmäl ärende. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

  • Låneskydd som är tecknat från och med den 2 maj 2014 till och med den 2 november 2015:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post: kundservice@se.cnpsantander.com.
I vilka fall gäller inte Låneskydd?

Försäkringen gäller inte vid följande:

  • självförvållad skada eller sjukskrivning på grund av alkohol-, läkemedels-, eller drogmissbruk
  • sjukdom eller skada som inträffar inom kvalificeringstiden som är 30 dagar från det att du anslutits till försäkringen
  • varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid anslutning till försäkringsskyddet
  • arbetslöshet på grund av uppsägning som du har underrättats om inom kvalificeringstiden som är 90 dagar från försäkringens ikraftträdande
  • anställning som har varit tidsbegränsad (t.ex. vikariat, provanställning, projektanställning eller säsongsarbete) som pågått kortare tid än 6 månader
  • arbetslöshet som är frivillig.
Vad tittar ni på när jag gör en ansökan?

När du ansöker om ett lån via Santander Consumer Bank gör vi en kreditupplysning via UC (Upplysningscentralen). Du får alltid hem en kopia när en kreditupplysning tas, antingen med posten eller i din digitala Kivra-brevlåda.

Den information vi tittar på i kreditupplysningen är bland annat tidigare lån och krediter, tidigare ansökningar och dina taxerade inkomster

Vi tittar även på att du har angett uppgifter som stämmer överens med våra grundkrav. De hittar du här.

Vad är en kreditupplysning?

En kreditupplysning är när en bank undersöker och bedömer din kreditvärdighet. Den visar hur troligt det är att en person kommer kunna betala tillbaka sitt lån till banken.

En kreditupplysning tas alltid när det ska upprättas ett lån med dig och din bank. Man tittar bland annat på taxerade årsinkomster från tidigare år, har det förekommit betalningsanmärkningar, finns det andra lån eller krediter och om det finns ett skuldsaldo hos Kronofogden. Detta blir underlaget för en bedömning som visar en persons betalningsförmåga.

Du kan läsa mer här: Lär dig allt om kreditupplysningar och stärk ditt eget kreditbetyg

Hur skaffar jag autogiro för mitt privatlån?

Ditt nya privatlån ansluts till autogiro per automatik. Autogirot ansluts till det konto vi betalade ut pengarna till. Vill du byta konto för autogiro sköter din huvudbank det.

Om du har BankID kan kan enkelt anmäla dig för autogirobetalningar online och signerar med ditt BankID:
Autogiroanmälan online

Det går även bra att skriva ut och skicka in en anmälan med post.  

Ladda ner blankett för utskrift

Vad krävs för att teckna Låneskydd?

För att teckna försäkringen krävs att du uppfyller följande grundkrav:

  • är mellan 20–64 år och bosatt i Sverige
  • är fullt frisk och arbetsför
  • att du har en tillsvidare- eller visstidsanställning på minst 17 timmar per vecka alternativt är egenföretagare med f-skattsedel
  • inte vara medveten om varsel om uppsägning eller arbetslöshet
  • inte ha kännedom om allvarlig sjukdom, sjukdomstillstånd, skada eller förestående sjukskrivning.
Hur säger jag upp mitt Låneskydd?

Du kan säga upp försäkringen när du vill om du inte önskar fortsätta. Inom de första 30 dagarna gäller din ångerrätt och du behöver inte betala någon premie.

Om du vill säga upp försäkringen lämnar du ett säkert meddelande via Internetbanken.

Hur gör jag en inbetalning från utlandet?

Har du ett fordonslån eller privatlån som betalas till bankgiro 5562-1734 använder du:

  • SWIFT / BIC: ESSESESS
  • IBAN: SE 895 000 000 005 385 111 4051

Ange kontraktnummer, avbetalningsnummer eller lånenummer som referens. (Inget bankgiro eller plusgiro ska anges).

Det är inte möjligt att göra en insättning från utlandet till Mitt spar eller Mitt spar+.Transaktioner från utlandet måste ske till din svenska bank och därefter till Mitt spar eller Mitt spar+.

Varför ska jag ta ett privatlån via Santander om jag ska köpa bil av privatperson?

Du kan låna till hela bilens pris och behöver inte betala en kontantinsats. Du kan lägga upp lånet på upp till 12 år och kan på så vis själv välja lämplig månadskostnad som passar dig.

Dessutom:

  • Ingen uppläggningsavgift
  • Ingen avi-avgift
  • Nöjd kund garanti – ansök och få pengarna insatta på ditt konto – hittar du inte drömbilen inom 2 veckor kan du betala tillbaka lånet utan någon kostnad alls.
Vad händer med lån och krediter vid dödsfall?

När en kund avlider över går dennes lån och krediter till dödsboet. Vi får information om dödsfallet automatiskt från Skatteverket och skickar därefter ut ett ränte-och kapitalbesked inför bouppteckningen.

Är man två låntagare fortsätter den efterlevande betala av lånet eller krediten som tidigare.

Läs mer om dödsbo på Konsumenternas.se (öppnas i nytt fönster)

Var hittar jag mina villkor?

Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.

Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.