Vanliga frågor om kort

Genvägar: Visa-kortVirtuellt kortMastercard

Visa

Hur hittar jag mitt räntebesked?

Du hittar ditt årsbesked längst ner på sidan under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken. Om beloppet underskrider 100 kronor skapas inget årsbesked. 

Publicerad 21 januari, 2021

Hur aktiverar jag mitt Visa-kort?

När du har fått kort och kod kan du aktivera kortet genom att göra ett första kortköp med PIN-kod i butik. Du kan även aktivera kortet genom att göra ett uttag i uttagsautomat.

Publicerad 14 december, 2020

Hur mycket pengar kan jag ta ut på mitt kort per dygn?

Du har möjlighet att ta ut maximalt 8 000 kronor per 24 timmar och maximalt 15 000 kronor inom 7 dagar.

Publicerad 05 februari, 2019

Jag har ett Mitt kort, hur fungerar det?

Obs, ej tillgängligt för nyförsäljning.

  • Upp till 54 dagars räntefrihet på det du handlar (gäller ej kontantuttag), så räntefritt inköpsmånaden och följande månad.
  • Välj att betala hela fakturan eller dela upp betalningen 
  • Kompletterande reseförsäkring  
  • Ingen årsavgift eller aviavgift 
  • Ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift när du tar ut pengar utomlands, däremot är det ränta från första dagen på kontantuttag & valutaköp som räknas som kontantuttag  
  • Betala räkningar via Betalo utan kostnad 

För att minimera räntan vid kontantuttag kan man betala in när som helst i månaden med OCR nummer 900kontonummer68 (900xxxxx68) till bankgiro 191-9851. Vid inbetalning går pengarna i första hand mot räntebärande skuld om sådan finns.

Fakturering sker mellan den 4e - 8e i månaden och avin kommer per post i mitten på månaden. Det går bra att ha e-faktura. Du får då din avi på din internetbank istället för per post, runt den 10e i månaden. Du ansöker om detta hos din huvudbank. 

Publicerad 18 mars, 2019

Vilket OCR-nummer ska jag använda för inbetalning till mitt Visa-kort?

OCR-numret är detsamma som kontonumret för ditt Visa-kort och du hittar det på internetbanken. Du betalar till Bankgiro 281-0547. 

Publicerad 15 december, 2020

Vad krävs för att bli beviljad ett kreditkort?

För att bli beviljad ett kreditkort hos oss behöver du uppfylla följande grundkrav:

  • Vara minst 20 år gammal.
  • Ha fast inkomst från pension eller arbete, minst 110 000 kr per år.
  • Fri från betalningsanmärkningar.

Publicerad 17 januari, 2019

Hur spärrar jag mitt Visa-kort?

Du kan själv spärra ditt kort via internetbanken under fliken "Hantera kort" eller så kan vi hjälpa dig genom att ringa vår spärrservice på telefon  +46 8 559 511 20.

Publicerad 14 december, 2020

Var hittar jag mina transaktioner?

Du kan se alla dina bokförda transaktioner på internetbanken samt i appen. Innan de är bokförda ser du att ett belopp är reserverat. 

När du kan se transaktionerna i transaktionslistan på internetbanken och i appen beror på när butiken registrerar köpet, därför kan det ibland dröja ett par dagar innan du kan se det. Speciellt när du handlar utomlands kan det ta några dagar extra för köpen att synas i transaktionslistan.

Så här gör du för att hitta transaktionslistan:

  1. Logga in på internetbanken.
  2. Klicka på ditt konto.
  3. Scrolla sedan ned för att se alla dina transaktioner

Publicerad 05 februari, 2019

Hur beställer jag ett nytt kort?

Du beställer ett nytt kort på internetbanken under fliken "Hantera kort". Vi postar det nya kortet och en ny PIN-kod i separata försändelser. Det kan ta upp till 14 dagar att få ditt nya kort. Det kostar inget att få ett ersättningskort.

Om giltighetstiden på ditt befintliga kort snart går ut behöver du inte beställa ett nytt kort, det skickas automatiskt och kommer att skickas ut innan giltighetstiden går ut.

Publicerad 07 december, 2020

Jag har fått ett nytt kort men har inte fått min PIN-kod?

PIN-koden kommer i en separat försändelse inom cirka 3 arbetsdagar efter att du fått ditt nya kort.

Publicerad 14 december, 2020

Varför har ni bytt kort från Mastercard till Visa?

Vi strävar ständigt efter att utveckla och förenkla våra system, produkter och kringliggande tjänster, och ändringarna möjliggör goda utvecklingsmöjligheter i framtiden.

Publicerad 15 december, 2020

Förändras mina villkor nu när ni övergår till Visa?

De villkorsändringar som kommer att vara är att det är upp till 54 dagars räntefrihet (idag upp till 60 dagar) samt att det minsta fakturerade beloppet är 4 % (idag faktureras 1/24 av saldot, vilket motsvarar 4,16666 %). På ditt visa kort erbjuds inga betalningsfria månader.

Publicerad 15 december, 2020

Kommer jag få ett nytt kontonummer?

Ja, eftersom vi byter system så får du ett nytt kontonummer hos Santander. Det nya kontonumret framgår av fakturor som skickas ut från och med januari, och kommer även att synas i internetbanken.

Publicerad 15 december, 2020

Kommer alla transaktioner jag gjort med Mastercard-kortet, som jag inte betalt än, följa med över till den nya fakturan?

När vi flyttar över ditt kortkonto till det nya systemet, så kommer aktuell balans (saldo) att överföras till det nya systemet, och detta saldo kommer att finnas med på din faktura i januari. Dock kommer den synas som en post med ett totalbelopp, med namnet “balansöverföring”. För att se vilka tidigare transaktioner som detta avser – behöver du kolla på dina fakturor som finns i internetbanken.

Publicerad 15 december, 2020

Kommer jag få två fakturor för januari, en för Mastercard-kortet och en för Visa-kortet?

Du kommer endast att få en Visa-kortfaktura som ska betalas i slutet av januari. Men du kommer även få en redovisning med en detaljerad översikt av dina Mastercard-kortköp för december månad - denna hittar du under Fakturor i internetbanken.

Publicerad 13 januari, 2021

Kommer det vara samma BG/PG och OCR för inbetalning?

Nej, det kommer vara nya inbetalningsuppgifter från och med decembers faktura, och då tar vi även bort vårt PlusGiro-nummer.  Betala alltid enligt de uppgifter som står på aktuell månadsfaktura så vet du att inbetalningen hamnar rätt.

Publicerad 15 december, 2020

Jag vill betala in till mitt konto, hur gör jag det?

Har du ett Visa använder du ditt kontonummer som OCR-nummer och betalar till Bankgiro 281-0547.

Har du ett Mastercard skapar du ett eget OCR-nummer genom att skriva 900kontonummer68. Exempel 90033333333368 och Bankgiro 191-9851.

Publicerad 15 december, 2020

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 12:e och 24:e varje månad. 

Har du använt kortet efter vår fakturering för innevarande månad får du fakturan månaden efter.

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för våra privatkunder.

Är du ansluten till Kivra så hamnar även fakturan i din digitala brevlåda, Kivra.

En del av våra privatlånekunder som har autogiro hittar enbart sina fakturor på internetbanken. 

Publicerad 09 december, 2020

Hur läser jag min kortfaktura?

Så här ser en faktura från oss ut:

  1. Faktureringsdatum: Det här datumet tillverkade vi din faktura, det som händer på kontot efter det kommer att redovisas på nästa faktura. I dina sidor i vår internetbank och i vår app kan du se köp och inbetalningar du gjort efter faktureringsdatumet.
  2. Belopp kvar att utnyttja: Beloppet som är kvar av krediten att använda när fakturan skapades (se faktureringsdatum längst upp på sidan). Observera att om du gör köp efter det datumet innebär det att beloppet du har är lägre.
  3. Årsränta: Den ränta du betalar om ditt köp är räntebärande är en så kallad årsränta. D.v.s. den ränta du betalar årligen. Vi delar upp räntan så du betalar den månadsvis. Se räkneexempel nedan.


    Representativt räkneexempel för årsränta: Om du vill låna 10 000 kr och räntan är 19,95 % årligen så kan beräkningen göras enligt följande: 10 000 x 0,1995/12 = 166 kr i månaden. I takt med att skulden betalas ner minskar räntebeloppet per månad.

  4. Saldo: Här står din skuld per det datum fakturan skapades. Om det inte står minus (–) framför ditt saldo har du ett tillgodo, d.v.s. du har betalat in för mycket. När du gör ditt nästa köp kommer dessa pengar dras av från kontot, vill du få pengarna utbetalda kontaktar du oss på kundservice.
  5. Lägsta belopp att betala: Detta belopp är det lägsta belopp du måste betala men du kan själv välja att betala ett valfritt högre belopp eller hela skulden.
  6. Bankomatuttag och banköverföringar är räntebärande från och med datumet som uttaget gjordes.

Publicerad 14 december, 2020

Kan jag använda kortet i hela världen?

Våra kort fungerar i hela världen, både i kortterminaler och i bankomat. Vi har inga regionsspärrar på våra kort, så du behöver inte tänka på att låsa upp kortet innan du reser.

Publicerad 14 december, 2020

Vad bör jag tänka på innan jag använder mitt kort utomlands?

Mitt kort+  är ett kort som fungerar utmärkt på resan. Kortet har inget valutväxlingspåslag (avgift för att du handlar i en annan valuta än svenska kronor), under förutsättning att du i terminalen vid kortköp alltid väljer att betala i den lokala valutan i landet du befinner dig i. 

Vid kontantuttag kan den inhemska banken som står för bankomaten ta ut en växlingsavgift. 

Vid uttag i bankomat är det en uttagsavgift om 3 % av beloppet som du tar ut.

Tänk på att ditt kort är en värdehandling och var försiktig med vem som får tillgång till dina uppgifter. 

Publicerad 14 december, 2020

Jag behöver använda reseförsäkringen som är kopplad till mitt kort. Hur gör jag?

Om coronaviruset och vår kortförsäkring

Det här gäller för kortförsäkring via Europeiska ERV:

  • Kortförsäkringarnas avbeställningskydd gäller inte för avbokning på grund av UD:s avrådan (eftersom ”annan plötslig oförutsedd händelse” inte omfattas av försäkringen).
  • USA:s resestopp för resenärer från Sverige och övriga Schengenländer - som gäller från 13 mars och 30 dagar framåt - är inte ett giltigt skäl för avbokning. Kontakta ditt rese- eller flygbolag för att undersöka eventuell möjlighet att avboka eller omboka din resa till USA.

Läs mer på Europeiska ERVs sida

 

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla resor köpta från och med den 1 november 2016 samarbetar vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERV:s hemsida och gör din anmälan online.

Följande kort innehåller en kompletterande reseförsäkring i samarbete med Europeiska ERV:

Om du behöver göra en skadeanmälan som gäller en resa köpt till och med den 31 oktober 2016 ber vi dig istället kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Publicerad 14 december, 2020

Hur tecknar jag ett kreditskydd?

Ett kreditskydd är en extra säkerhet som täcker dina utgifter om något oförutsett skulle inträffa som påverkar din betalningsförmåga. Om du vill teckna ett kompletterande kreditskydd till ditt kort läs mer här.

Publicerad 14 december, 2020

Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda mitt Kreditskydd. Hur gör jag?

Vi ber dig kontakta ditt försäkringsbolag så att du kan göra en skadeanmälan. Om du är osäker på vilket försäkringsbolag du har, kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande på internetbanken under "Mina meddelanden".

Här hittar du kontaktuppgifter till de försäkringsbolag som vi samarbetar med.

Om du tecknat Kreditskydd 23 november 2016 eller senare

Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget CNP Santander Insurance. Du anmäler via CNP Santander Onlinetjänst. Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com.

Kreditskydd tecknat till och med den 22 november 2016

Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget Lighthouse eller AXA genom att gå in på AXAs Onlinetjänst. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa

Tips! På försäkringsbolagens Onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.

AXA har tagit över som försäkringsgivare för dig som har ett Kreditskydd och varit försäkrad via Lighthouse. För dig som försäkringstagare innebär det ingen förändring vad gäller försäkringens premie, innehåll eller skadeservice. Överföringen skedde den 29 november 2019. Lighthouse har upphört med sin verksamhet.

Publicerad 09 januari, 2020

Var hittar jag mina villkor?

Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.

Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.

Virtuellt kort

Vad innebär ”Virtuellt kort”?

Det är ett digitalt kreditkort som du kan använda när du handlar online och där du kan betala med Visa-kort. Kortnummer, giltighetstid och CVV2-kod, som behövs för att genomföra online-köp, finns tillgängligt i internetbanken. Det virtuella kortet/de digitala kortuppgifterna är kopplade till din kredit, och genomförda köp redovisas som vanligt på ditt kontoutdrag och i internetbanken.

Publicerad 22 mars, 2021

Gäller samma räntefrihet när jag handlar med det virtuella kortet?

Ja, det gör det.

Publicerad 22 mars, 2021

Är Santanders virtuella kort samma sak som Apple/Samsung Pay eller kontaktlösa betalningar?

Nej, det är det inte. Det virtuella kortet från Santander är digitala kortuppgifter som kan användas för online-köp.

Publicerad 22 mars, 2021

Får jag någon PIN-kod till det virtuella kortet?

Nej, eftersom kortet endast kan användas för online-köp så får du ingen PIN-kod. Vid online-köp behövs kortnummer, giltighetstid och CVV2-kod. Dessa uppgifter hittar du i internetbanken.

Publicerad 22 mars, 2021

Hur gör jag för att handla online med mitt virtuella kort?

Då hämtar du dina virtuella/digitala kortuppgifter (kortnummer, giltighetstid och CVV-kod) på internetbanken och fyller i dem när du är i kassan och ska betala ditt online-köp.

  1. Logga in på internetbanken
  2. Gå till Hantera kort
  3. Klicka på Visa virtuellt kort
  4. Välj kortnummer
  5. Klicka på Visa kortinformation

Du kan enkelt kopiera kortnumret från internetbanken och sedan klistra in det på sidan du ska handla från.

Publicerad 22 mars, 2021

Behöver jag verifiera online-köpen med BankID också?

Ja, det behöver du göra.

Publicerad 22 mars, 2021

Kan jag visa upp mitt virtuella kortnummer i en fysisk butik och handla på så vis?

Nej, det virtuella kortet fungerar endast för online-köp.

Publicerad 22 mars, 2021

Mastercard

Hur hittar jag mitt räntebesked?

Du hittar ditt årsbesked längst ner på sidan under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken. Om beloppet underskrider 100 kronor skapas inget årsbesked. 

Publicerad 21 januari, 2021

Vad är det för övertrassavgift jag ser på min faktura/kontoutdrag för mitt Mastercard?

På din faktura i januari gällande ditt Mastercard fanns det en övertrasseringsavgift. Avgiften var felaktig och vi har tagit bort den.

Publicerad 12 januari, 2021

Hur aktiverar jag mitt kort?

Börja med att logga in på internetbanken. Du aktiverar sedan ditt kort under fliken "Hantera kort".

Innan du aktiverar ditt kort – kontrollera att kortnumret är samma på kortet och det som står på internetbanken. 

Publicerad 28 november, 2018

Hur mycket pengar kan jag ta ut på mitt kort per dygn?

Du har möjlighet att ta ut maximalt 8 000 kronor per 24 timmar och maximalt 15 000 kronor inom 7 dagar.

Publicerad 05 februari, 2019

Jag har ett Mitt kort, hur fungerar det?

Obs, ej tillgängligt för nyförsäljning.

  • Upp till 54 dagars räntefrihet på det du handlar (gäller ej kontantuttag), så räntefritt inköpsmånaden och följande månad.
  • Välj att betala hela fakturan eller dela upp betalningen 
  • Kompletterande reseförsäkring  
  • Ingen årsavgift eller aviavgift 
  • Ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift när du tar ut pengar utomlands, däremot är det ränta från första dagen på kontantuttag & valutaköp som räknas som kontantuttag  
  • Betala räkningar via Betalo utan kostnad 

För att minimera räntan vid kontantuttag kan man betala in när som helst i månaden med OCR nummer 900kontonummer68 (900xxxxx68) till bankgiro 191-9851. Vid inbetalning går pengarna i första hand mot räntebärande skuld om sådan finns.

Fakturering sker mellan den 4e - 8e i månaden och avin kommer per post i mitten på månaden. Det går bra att ha e-faktura. Du får då din avi på din internetbank istället för per post, runt den 10e i månaden. Du ansöker om detta hos din huvudbank. 

Publicerad 18 mars, 2019

Hur spärrar jag mitt kort?

Du kan själv spärra ditt kort i appen eller via internetbanken under fliken "Hantera kort" eller så kan vi hjälpa dig genom att ringa vår spärrservice på telefon  +46 8 559 511 20.

Publicerad 18 juni, 2019

Jag behöver använda reseförsäkringen som är kopplad till mitt kort. Hur gör jag?

Om coronaviruset och vår kortförsäkring

Det här gäller för kortförsäkring via Europeiska ERV:

  • Kortförsäkringarnas avbeställningskydd gäller inte för avbokning på grund av UD:s avrådan (eftersom ”annan plötslig oförutsedd händelse” inte omfattas av försäkringen).
  • USA:s resestopp för resenärer från Sverige och övriga Schengenländer - som gäller från 13 mars och 30 dagar framåt - är inte ett giltigt skäl för avbokning. Kontakta ditt rese- eller flygbolag för att undersöka eventuell möjlighet att avboka eller omboka din resa till USA.

Läs mer på Europeiska ERVs sida

 

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla resor köpta från och med den 1 november 2016 samarbetar vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERV:s hemsida och gör din anmälan online.

Följande kort innehåller en kompletterande reseförsäkring i samarbete med Europeiska ERV:

Om du behöver göra en skadeanmälan som gäller en resa köpt till och med den 31 oktober 2016 ber vi dig istället kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Publicerad 14 december, 2020

Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda mitt Kreditskydd. Hur gör jag?

Vi ber dig kontakta ditt försäkringsbolag så att du kan göra en skadeanmälan. Om du är osäker på vilket försäkringsbolag du har, kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande på internetbanken under "Mina meddelanden".

Här hittar du kontaktuppgifter till de försäkringsbolag som vi samarbetar med.

Om du tecknat Kreditskydd 23 november 2016 eller senare

Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget CNP Santander Insurance. Du anmäler via CNP Santander Onlinetjänst. Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com.

Kreditskydd tecknat till och med den 22 november 2016

Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget Lighthouse eller AXA genom att gå in på AXAs Onlinetjänst. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa

Tips! På försäkringsbolagens Onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.

AXA har tagit över som försäkringsgivare för dig som har ett Kreditskydd och varit försäkrad via Lighthouse. För dig som försäkringstagare innebär det ingen förändring vad gäller försäkringens premie, innehåll eller skadeservice. Överföringen skedde den 29 november 2019. Lighthouse har upphört med sin verksamhet.

Publicerad 09 januari, 2020

Varför har jag fått ett kort av er? Jag har inte gjort någon ansökan

Om vi har skickat hem ett kreditkort till dig med posten så beror det på att du valt att delbetala ett köp i någon av de butikskedjor som har en avbetalningslösning med Santander.

Kortet du har fått hem är ett betal- och kreditkort som ger dig möjlighet att handla räntefritt i upp till 60 dagar inom samma kedja du valde att delbetala i. I övriga butiker påförs en ränta på 19,95 %.

För att börja använda kortet behöver du aktivera ditt kort, senast två månader efter att du fått hem det i brevlådan.

Publicerad 13 februari, 2020

Hur läser jag min faktura?

Så här ser en faktura ut:

  1. Faktureringsdatum: Det här datumet tillverkade vi din faktura, det som händer på kontot efter det kommer att redovisas på nästa faktura. I dina sidor i vår internetbank och i vår app kan du se köp och inbetalningar du gjort efter faktureringsdatumet.
  2. Belopp kvar att utnyttja: Beloppet som är kvar av krediten att använda när fakturan skapades (se faktureringsdatum längst upp på sidan). Observera att om du gör köp efter det datumet innebär det att beloppet du har är lägre.
  3. Årsränta: Den ränta du betalar om ditt köp är räntebärande är en så kallad årsränta. D.v.s. den ränta du betalar årligen. Vi delar upp räntan så du betalar den månadsvis. 


    Representativt räkneexempel för årsränta: Om du vill låna 10 000 kr och räntan är 19,95 % årligen så kan beräkningen göras enligt följande: 10 000 x 0,1995/12 = 166 kr i månaden.

  4. Ränta beräknas fr.o.m: Visar när ditt köp blir räntebärande. D.v.s. om du har skuld kvar på ditt köp efter detta datum så läggs det på ränta för det belopp du har kvar att betala.
  5. Lägsta belopp att betala: Detta belopp är det lägsta belopp du måste betala men du kan själv välja att betala ett valfritt högre belopp eller hela skulden. Har du valt en ränte- och betalfri kampanj för ditt köp kommer det att stå 0 kr att betala fram till att räntefriheten tar slut.
  6. Saldo: Här står din skuld per det datum fakturan skapades. Om det inte står minus (–) framför ditt saldo har du ett tillgodo, d.v.s. du har betalat in för mycket. När du gör ditt nästa köp kommer dessa pengar dras av från kontot, vill du få pengarna utbetalda kontaktar du oss på kundservice.

Publicerad 06 februari, 2020

Vad bör jag tänka på innan jag använder mitt kort utomlands?

Mitt kort+  är ett kort som fungerar utmärkt på resan. Kortet har inget valutväxlingspåslag (avgift för att du handlar i en annan valuta än svenska kronor), under förutsättning att du i terminalen vid kortköp alltid väljer att betala i den lokala valutan i landet du befinner dig i. 

Vid kontantuttag kan den inhemska banken som står för bankomaten ta ut en växlingsavgift. 

Vid uttag i bankomat är det en uttagsavgift om 3 % av beloppet som du tar ut.

Tänk på att ditt kort är en värdehandling och var försiktig med vem som får tillgång till dina uppgifter. 

Publicerad 14 december, 2020

Jag har fått ett nytt kort men har inte fått min PIN-kod?

PIN-koden kommer i en separat försändelse inom cirka 3 arbetsdagar efter att du fått ditt nya kort.

Publicerad 14 december, 2020

Var hittar jag mina transaktioner?

Du kan se alla dina bokförda transaktioner på internetbanken samt i appen. Innan de är bokförda ser du att ett belopp är reserverat. 

När du kan se transaktionerna i transaktionslistan på internetbanken och i appen beror på när butiken registrerar köpet, därför kan det ibland dröja ett par dagar innan du kan se det. Speciellt när du handlar utomlands kan det ta några dagar extra för köpen att synas i transaktionslistan.

Så här gör du för att hitta transaktionslistan:

  1. Logga in på internetbanken.
  2. Klicka på ditt konto.
  3. Scrolla sedan ned för att se alla dina transaktioner

Publicerad 05 februari, 2019

Jag har varit i en butik och köpt en vara på kredit, hur fungerar kortet?

Beroende på vilken butik du har handlat i kan dina villkor variera något.  

För alla kort gäller att du kan göra ytterligare räntefria köp i samma butik eller kedja. Vill du veta vad som gäller för just ditt kort kan du se det i de allmänna villkoren som du fick bifogade vid köpet samt kontakta butiken.

Publicerad 05 februari, 2019

Kan jag använda kortet i hela världen?

Våra kort fungerar i hela världen, både i kortterminaler och i bankomat. Vi har inga regionsspärrar på våra kort, så du behöver inte tänka på att låsa upp kortet innan du reser.

Publicerad 14 december, 2020

Vad krävs för att bli beviljad ett kreditkort?

För att bli beviljad ett kreditkort hos oss behöver du uppfylla följande grundkrav:

  • Vara minst 20 år gammal.
  • Ha fast inkomst från pension eller arbete, minst 110 000 kr per år.
  • Fri från betalningsanmärkningar.

Publicerad 17 januari, 2019

Hur tecknar jag ett kreditskydd?

Ett kreditskydd är en extra säkerhet som täcker dina utgifter om något oförutsett skulle inträffa som påverkar din betalningsförmåga. Om du vill teckna ett kompletterande kreditskydd till ditt kort läs mer här.

Publicerad 14 december, 2020

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 12:e och 24:e varje månad. 

Har du använt kortet efter vår fakturering för innevarande månad får du fakturan månaden efter.

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för våra privatkunder.

Är du ansluten till Kivra så hamnar även fakturan i din digitala brevlåda, Kivra.

En del av våra privatlånekunder som har autogiro hittar enbart sina fakturor på internetbanken. 

Publicerad 09 december, 2020

Hur beställer jag ett nytt kort?

Du beställer ett nytt kort på internetbanken under fliken "Hantera kort". Vi postar det nya kortet och en ny PIN-kod i separata försändelser. Det kan ta upp till 14 dagar att få ditt nya kort. Det kostar inget att få ett ersättningskort.

Om giltighetstiden på ditt befintliga kort snart går ut behöver du inte beställa ett nytt kort, det skickas automatiskt och kommer att skickas ut innan giltighetstiden går ut.

Publicerad 07 december, 2020

Jag behöver använda Köpförsäkringen till Mitt kort trygga köp. Hur gör jag?

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla köp gjorda från och med 1 november 2016 samarbetet vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERVs hemsida och gör din anmälan online. Vår Köpförsäkring består av tre delar:

  • Prisgaranti 90 dagar som ger dig mellanskillnaden tillbaka om du skulle hitta samma vara till ett lägre ordinarie pris.
  • Allrisk 90 dagar som ger dig ersättning om varan oförutsett skadas eller blir stulen.
  • Garanti 3 år som förlänger garantitiden på hemelektronik och hushållsmaskiner.

Du måste aktivera ditt kort i Internetbanken inom 2 månader från att du får kortet för att försäkringen ska gälla.

Om du behöver anmäla en skada för ett köp som gjordes fram till och med 31 oktober 2016, ber vi dig kontakta cxLoyalty (tidigare Affinion) på telefon 0771-88 49 00.

Publicerad 09 januari, 2020

Hur skapar jag mitt eget OCR-nummer?

Har du ett kontonummer på 11 siffror som börjar med 2-, 3- eller 4- kan du enkelt skapa ditt eget OCR nummer. 

Du skapar ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer hos oss och 68 efter (utan bindestreck). Ditt OCR-nummer blir 900xxxxxxxxxxx68.

Detta 16-siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt konto.

Manuella inbetalningar gör du till bankgironummer 191-9851.

Publicerad 05 februari, 2019

Var hittar jag mina villkor?

Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.

Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.