Vanliga frågor om kort

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i
Hur spärrar jag mitt kort?

Du kan själv spärra ditt kort via internetbanken under fliken "Hantera kort" eller så kan vi hjälpa dig genom att ringa vår spärrservice på telefon  +46 8 559 511 20.

Hur aktiverar jag mitt kort?

Börja med att logga in på internetbanken. Du aktiverar sedan ditt kort under fliken "Hantera kort".

Innan du aktiverar ditt kort - kontrollera att kortnumret är samma på kortet och det som står på internetbanken. 

Uppdaterad 2018-12-20

Varför har jag fått ett kort av er? Jag har inte gjort någon ansökan

Om vi har skickat hem ett kreditkort till dig med posten så beror det på att du valt att delbetala ett köp i någon av de butikskedjor som har en avbetalningslösning med Santander.

Kortet du har fått hem är ett betal- och kreditkort som ger dig möjlighet att handla räntefritt i upp till 60 dagar inom samma kedja du valde att delbetala i. I övriga butiker påförs en ränta på 19,95 %.

För att börja använda kortet behöver du aktivera ditt kort, senast två månader efter att du fått hem det i brevlådan.

Och kom ihåg - du har inte bundit upp dig på något! Önskar du inte använda kortet så kan du bara strunta i att aktivera det.

Uppdaterad 

Vad bör jag tänka på innan jag använder mitt kort utomlands?

Mitt kort+  är ett kort som fungerar utmärkt på resan. Kortet har inget valutväxlingspåslag (avgift för att du handlar i en annan valuta än svenska kronor), under förutsättning att du i terminalen vid kortköp alltid väljer att betala i den lokala valutan i landet du befinner dig i. Här hittar du Mastercards växlingskurser. 

Vid kontantuttag kan den inhemska banken som står för bankomaten ta ut en växlingsavgift. 

Vid uttag i bankomat är det en uttagsavgift om 3% av beloppet som du tar ut.

Tänk på att ditt kort är en värdehandling och var försiktig med vem som får tillgång till dina uppgifter. 

Uppdaterad 2019-01-18

Jag har fått ett nytt kort men har inte fått min pinkod?

Pinkoden kommer inom cirka 3 arbetsdagar efter att du fått ditt nya kort.

Uppdaterad 2018-09-20

Kan jag använda mig av en betalningsfri månad?

Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år. Om du har möjlighet till en betalningsfri månad får du ett erbjudande om detta på internetbanken.

Du behöver ha gjort minst sex inbetalningar, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor. 

Om du tackat ja till en betalningsfri månad men din skuld senare överstiger kreditgränsen, har du inte längre möjlighet till den betalningsfria månaden och du behöver betala in aviserat belopp.

Du kan använda två betalningsfri månader per kalenderår, och du kan inte använda dem månaderna efter varann.

Det är endast möjligt att få en betalningsfri månad på våra privatlån som har ett kontonummer som börjar på 4-********** eller en kredit som börjar på 2- eller 3-*********.

Uppdaterad 2018-12-12

Var hittar jag mina transaktioner?

Du kan se alla dina bokförda transaktioner på internetbanken. Innan de är bokförda ser du att ett belopp är reserverat. 

När du kan se transaktionerna i transaktionslistan på internetbanken beror på när butiken registrerar köpet, därför kan det ibland dröja ett par dagar innan du kan se det. Speciellt när du handlar utomlands kan det ta några dagar extra för köpen att synas i transaktionslistan.

Så här gör du för att hitta transaktionslistan:

  1. Logga in på internetbanken
  2. Klicka på ditt konto
  3. Scrolla sedan ned för att se alla dina transaktioner

Uppdaterad 2018-12-12

Jag har varit i en butik och köpt en vara på kredit, hur fungerar kortet?

Beroende på vilken butik du har handlat i kan dina villkor variera något.  

För alla kort gäller att du kan göra ytterligare räntefria köp i samma butik eller kedja. Vill du veta vad som gäller för just ditt kort kan du se det i de allmänna villkoren som du fick bifogade vid köpet.  

Uppdaterad 2018-12-20

Kan jag använda kortet i hela världen?

Alla våra kort är Mastercard-kort som fungerar i hela världen, både i kortterminaler och i bankomat.

Vi har inga regionsspärrar på våra kort, så du behöver inte tänka på att låsa upp kortet innan du reser. 

Uppdaterad 2018-12-20

Vad krävs för att bli beviljad ett kreditkort?

För att bli beviljad ett kreditkort hos oss behöver du uppfylla följande grundkrav:

  • Vara minst 20 år gammal.
  • Ha fast inkomst från pension eller arbete, minst 110 000 kr per år.
  • Fri från betalningsanmärkningar.

Uppdaterad 

Hur tecknar jag ett kreditskydd?

Ett kreditskydd är en extra säkerhet som täcker dina utgifter om något oförutsett skulle inträffa som påverkar din betalningsförmåga. Om du vill teckna ett kompletterande kreditskydd till ditt kort så görs det via AXA:s hemsida. Det går också bra att ringa på telefonnummer 08 502 520 88.

Uppdaterad 2018-12-20

Hur mycket pengar kan jag ta ut på mitt kort per dygn?

Du har möjlighet att ta ut maximalt 8000 kronor per 24 timmar och maximalt 15 000 kronor inom 7 dagar.

Uppdaterad 2018-05-25

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.  

En del av våra privatlånekunder som har autogiro hittar enbart sina fakturor på internetbanken. 

Uppdaterad 2018-12-20

Hur beställer jag ett nytt kort?

Du beställer ett nytt kort på internetbanken under fliken "Hantera kort". Du får då ett nytt kort, och en ny kod i ett separat kuvert, hemskickat. Du får alltid både ett nytt kort och en ny kod. Det kan ta upp till 14 dagar att få ditt nya kort. Det kostar inget att få ett ersättningskort.

Om giltighetstiden på ditt befintliga kort snart går ut behöver du inte beställa ett nytt kort, det kommer skickas ut ett nytt kort och kod ca en månad innan ditt korts giltighetstid går ut. 

Uppdaterad 2018-09-20

Hur använder jag kreditskyddet på mitt kort?

För extra trygghet kan du teckna tilläggsförsäkringen Kreditskydd. Den kan du teckna på alla våra kort.

För att använda dig av ditt kreditskydd gör du så här:
Gå in på AXAs hemsida och klicka i Anmälanblanketten. Du kan även ringa till Axa och begära anspråk på telefonnummer 08-502 520 88.

Uppdaterad 2018-12-20

Hur använder jag köpförsäkringen till Mitt kort trygga köp?

Med Mitt kort trygga köp ingår en köpförsäkring som ger dig mellanskillnaden tillbaka om du skulle hitta samma vara till ett lägre ordinarie pris. Du kan också få ersättning om varan oförutsett skadas eller blir stulen. Du får även en försäkring som förlänger garantitiden på hemelektronik och hushållsmaskiner.

Du måste aktivera ditt kort i internetbanken inom 2 månader från att du får kortet för att försäkringen ska gälla.

Köp gjorda fr.o.m 1 november 2016
För köp gjorda från och med 1 november 2016 anmäls via Europeiska ERV 

Köp gjorda t.o.m 31 oktober 2016
För köp gjorda till och med 31 oktober 2016, kontakta Affinion på telefon 0771-88 49 00

Uppdaterad 2018-12-20

Kan jag använda kortet i hela världen?

Ja, det går bra. Vårt kort har ingen regionspärr så du behöver inte tänka på att låsa upp kortet när du reser utomlands.

Uppdaterad 2018-12-20

Hur använder jag reseförsäkringen på mitt kort?

På Mitt kort och Mitt kort+ ingår det reseförsäkringar. Beroende på vilket kort du har ser villkoren på försäkringarna olika ut. Du hittar dina villkor här.

Så här gör du anspråk på din reseförsäkring:

  • Gällande resa köpt från och med den 1 november 2016: 
    Gör en skadeanmälan genom ERVs hemsida.
  • Gällande resa köpt till och med den 31 oktober 2016: 
    Kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Uppdaterad 2018-12-20

Hur skapar jag mitt eget OCR-nummer?

Har du ett kontonummer på 11 siffror som börjar med 2-, 3- eller 4- kan du enkelt skapa ditt eget OCR nummer. 

Du skapar ett OCR-nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer hos oss och 68 efter (utan bindestreck). Ditt OCR-nummer blir 900xxxxxxxxxxx68.

Detta 16-siffriga OCR-nummer fungerar alltid när du vill göra inbetalningar till ditt konto.

Manuella inbetalningar gör du till plusgironummer 832902-1.

Uppdaterad 2018-12-12

Jag har ett Mitt kort, hur fungerar det?

Obs, ej tillgängligt för nyförsäljning.

  • Upp till 60 dagars räntefrihet på det du handlar (gäller ej kontantuttag), så räntefritt inköpsmånaden och följande månad.
  • Välj att betala hela fakturan eller dela upp betalningen 
  • Kompletterande reseförsäkring  
  • Ingen årsavgift eller aviavgift 
  • Ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift när du tar ut pengar utomlands, däremot är det ränta från första dagen på kontantuttag & valutaköp som räknas som kontantuttag  
  • Betala räkningar via Betalo utan kostnad 

För att minimera räntan vid kontantuttag kan man betala in när som helst i månaden med OCR nummer 900kontonummer68 (900xxxxx68) till plusgiro 832902-1. Vid inbetalning går pengarna i första hand mot räntebärande skuld om sådan finns.

Fakturering sker mellan den 4e - 8e i månaden och avin kommer per post i mitten på månaden. Det går bra att ha e-faktura. Du får då din avi på din internetbank istället för per post, runt den 10e i månaden. Du ansöker om detta hos din huvudbank. 

Var hittar jag mina villkor?

Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal. Du kan logga in på internetbanken och hitta dina villkor.

Här nedan hittar du villkoren för en del av våra produkter. Klicka på de villkor du vill se för att öppna dem.

Kort och krediter

Lån

Sparkonton

Försäkringar 

 

Uppdaterad 2018-12-20

Var hittar jag blanketter?

Här hittar du länkar till alla blanketter. Klicka på blanketten för att öppna den i ett nytt fönster. Du hittar dem även på internetbanken.

Skicka blanketten till:
Santander Consumer Bank
FE 302
171 75 Stockholm

Lån

Kort och krediter

Fordonslån

Leasing

Sparkonton

Uppdaterad 2018-12-20