Vanliga frågor om Mitt kort trygga köp

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Vanliga frågor och svar

Varför har jag fått ett kort av er?

Om du handlat och valt att delbetala i en butik som är ansluten till oss så får du, utan extra kostad, ett MasterCard hem i brevlådan inom ett par dagar. Kortet är ett betal- och kreditkort som kan användas över hela världen och är laddat med tre trygga produktförsäkringar.

Kortet har ingen årsavgift  och du är inte bunden att använda det utan kan bara välja att inte aktivera det.

Läs mer om kortet och vad som ingår i köpförsäkringen här

Beroende på vilken butik du har handlat i kan dina villkor variera. Vill du veta vad som gäller för just ditt kort kan du se det i de allmänna villkoren som du fick bifogade vid köpet.

 

Publicerad 23 januari, 2019

Hur använder jag köpförsäkringen till Mitt kort trygga köp?

Med Mitt kort trygga köp ingår en köpförsäkring som ger dig mellanskillnaden tillbaka om du skulle hitta samma vara till ett lägre ordinarie pris. Du kan också få ersättning om varan oförutsett skadas eller blir stulen. Du får även en försäkring som förlänger garantitiden på hemelektronik och hushållsmaskiner.

Du måste aktivera ditt kort i internetbanken inom 2 månader från att du får kortet för att försäkringen ska gälla.

Köp gjorda fr.o.m 1 november 2016
För köp gjorda från och med 1 november 2016 anmäls via Europeiska ERV 

Köp gjorda t.o.m 31 oktober 2016
För köp gjorda till och med 31 oktober 2016, kontakta Affinion på telefon 0771-88 49 00.

Publicerad 05 februari, 2019

Hur använder jag reseförsäkringen på mitt kort?

På Mitt kort och Mitt kort+ ingår det reseförsäkringar. Beroende på vilket kort du har ser villkoren på försäkringarna olika ut. 

Så här gör du anspråk på din reseförsäkring:

  • Gällande resa köpt från och med den 1 november 2016: 
    Gör en skadeanmälan genom ERVs hemsida.
  • Gällande resa köpt till och med den 31 oktober 2016: 
    Kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.

Publicerad 05 februari, 2019