Ska du flytta till ny bostad?
Att flytta till en ny bostad är både roligt och spännande. Du kanske flyttar ihop med din partner eller till ett kollektiv med kompisar. Oavsett hur din flytt ser ut så finns det några saker som är bra att tänka på – både för dig och din plånbok.
Vi har samlat några tips för att du ska få en bra överblick över de kostnader som är kopplade till ditt bostadsbyte.
Ta hjälp av vänner och familj vid din flytt
Att flytta på egen hand är billigt men kan vara tungt och tidskrävande. Har du starka kompisar och släktingar? Be om hjälp! De ställer sannolikt upp som bärhjälp av tunga flyttkartonger och möbler. Det kommer gå snabbt och inte kosta dig så mycket pengar.
Om du inte har tillgång till egen bil eller släpvagn så bör du hyra en minilastbil. Kostnaden för en minilastbil i fyra timmar kostar under tusenlappen. Hör av dig till din lokala biluthyrare för exakt pris.
Är ni en stor familj som ska flytta? Då kanske ni vill ta hjälp av en flyttfirma.
Ta hjälp av en flyttfirma när du flyttar
Är ni en familj med många saker som behöver packas och sorteras? Då kan det vara klokt att anlita en flyttfirma, det sparar både tid och energi.
Här är några saker att tänka på innan du bokar en flyttfirma:
Kolla upp vilka flyttfirmor som finns just där du bor, och jämför gärna flera offerter för att få bästa möjliga pris. En genomsnittlig flytt med två flyttarbetare och en flyttbil kostar mellan 500 och 1 000 kronor i timmen.
Boka flyttfirman i tid! Det blir ofta dyrare ju närmare inpå du bokar.
Fundera om du behöver hjälp med ned- och uppackning eller endast flytthjälp.
Kom ihåg att göra RUT-avdrag på flyttjänster.
Vissa Hyresgästföreningar har medlemsrabatt hos flyttfirmor – kolla upp innan du bokar!
Betala aldrig flyttfirman kontant! Om din flyttfirma vill ha kontant betalning så är de inte seriösa. Ofta gör de detta för att kunna undvika redovisning och skatt.
Flyttstäd vid flytt
När du äntligen fått nycklarna till ditt nya hem och börjar packa upp flyttkartongerna har du kanske helt förträngt din gamla bostad – inte minst flyttstädningen. Då kan det vara skönt att få hjälp. Här gäller samma princip som för flyttfirmor: ta in offerter från olika städfirmor, betala aldrig kontant och gör RUT-avdrag. För lägenheter upp till cirka 50 kvadratmeter brukar kostnaden för flyttstädning hamna på 1 300–2 000 kronor efter RUT-avdrag.
När gäller RUT-avdraget för din flytt?
- Flytt av bohag mellan bostäder.
- Flytt av bohag till och från magasinering, förutsatt att magasineringen sker under en kortare period och ingår som ett led i flytten.
- Packning och uppackning.
- Lastning, lossning eller annat iordningställande för transport.
- Arbetstiden för transporten.
Däremot ger inte kostnader för flyttbil, bränsle eller magasinhyra rätt till rutavdrag. Det innebär att arbetskostnaden måste redovisas separat på flyttfirmans faktura.
Gör en flyttanmälan
När du flyttar till en ny bostad måste du göra en flyttanmälan för att din folkbokföring ska stämma. Det gör du gratis på Skatteverkets webbplats. Om du vill kan du även adressändra och ordna eftersändning av post. Det gör du hos Adressändring. Eftersändning i 12 månader kostar 249 kronor för dig som är under 26 år eller studerar, 498 kronor om du är över 26 år.
Flytta abonnemang och försäkringar
Du har många olika abonnemang kopplade till din bostad som du kanske inte tänker på att du har. Vissa avtal och abonnemang kan flyttas till den nya bostaden medan andra behöver sägas upp. Även om det kan kännas jobbigt att rodda i abonnemang och avtal är det ett bra tillfälle att se över vilka tjänster du använder – är det något du inte längre behöver? Eller finns det kanske ett billigare alternativ nu än när du tecknade det?
Flytta internetabonnemang
Internetabonnemanget följer inte automatiskt med när du flyttar. Flyttar du till lägenhet är ett tips att kolla med din nya hyresvärd eller bostadsrättsförening innan du tecknar ett nytt abonnemang, ibland kan det ingå i bostaden. Om det inte ingår behöver du säga upp och teckna ett nytt abonnemang. Skulle det visa sig att det är samma operatör i din nya bostad kan du enkelt flytta abonnemanget.
Flytta hemförsäkring
Precis som med dina abonnemang kan det vara klokt att kolla hur ditt hemförsäkringsavtal ser ut och jämföra olika alternativ. Om du vill behålla din nuvarande försäkring bör du ringa till ditt försäkringsbolag och berätta om din flytt. Kom ihåg att ansöka om en ny hemförsäkring så att den är godkänd innan du säger upp den gamla. Står du utan en försäkring så kan det bli dyrt om du råkar ut för en olycka eller ett inbrott. Avsluta sedan din gamla försäkring och be om en skriftlig bekräftelse.
Säg upp ditt gamla elavtal
När du flyttar är det viktigt att säga upp ditt gamla elavtal, annars kan du behöva betala elräkningen i din före detta bostad. Du behöver kontakta både ditt elnätsbolag och din elnätsleverantör. När det är avklarat behöver du ordna med elen i din nya bostad. Börja med att kolla med din förening om el ingår. Om inte så behöver du fixa det på egen hand.
Säg upp gasavtal
Flyttar du från en bostad med gasspis måste du säga upp gasavtal. Kontakta din gasleverantör innan flytten. Flyttar du däremot till en bostad med gasspis behöver du teckna ett gasavtal.
Säg upp gammal parkeringsplats
Har du en parkeringsplats som du betalar för men inte längre kommer att använda? Då bör du säga upp den. Har du behov av parkeringsplats vid din nya bostad så är det bra att börja leta och ansöka om en ny tidigt.
Sammanfattningsvis: är du ute i god tid, har koll på dina abonnemangskostnader och kommer ihåg att göra RUT-avdrag på dina flyttjänster så kommer din flytt bli både billig, smidig och enkel.