Så bidrar CHOOOSE till en bättre värld

CHOOOSE är en av de mest framgångsrika norska miljöorganisationerna, och utgångspunkten är att göra saker lite annorlunda än alla andra.

När han ska förklara hur CHOOOSE kom till börjar vd:n Andreas Slettvoll med något som mest låter som ett skämt: Det var en jurist, en expert på positiv psykologi, en ingenjör och en entreprenör som gick in på en bar och diskuterade klimatproblemet.

– Det de fyra var helt överens om var att något måste göras. Samtidigt kände de att det som redan fanns där ute inte passade.

Kommunikationen byggde på att pekpinnar och att skambelägga Men vi som småbarnsföräldrar tycker inte att det är så man engagerar någon, säger han.

Slettvoll likställer vägen mot ett grönare klimat med kampen för att få sin son att äta sina grönsaker.

Det naturliga sättet för mig är att tvinga honom att äta den där broccolin – men det går inte. Klimatet är lite detsamma för oss på CHOOOSE. Vi vill inte vara de som säger till dig vad du ska göra, vi vill hellre skapa de lösningar som gör det väldigt enkelt att bidra.

Så fungerar CHOOOSE

CHOOOSE kopplar samman företag, individer och organisationer med de mest hållbara och effektiva klimatåtgärderna världen över.

En del av det vi gör handlar om att knyta an till processer man redan är involverad i. Till exempel om man ska boka flyg, hotell eller hyrbil. Det innebär koldioxidutsläpp. Vi gör det så att man kan lägga till litegrann, vare sig det är en eller tolv kronor, för att kompensera för klimatavtrycket av det man köper, förklarar han.

Dessutom har CHOOOSE ett nära samarbete med företag i flera branscher, för att låta företagens kunder engagera sig ännu mer och lära sig mer om företagens totala hållbarhetsarbete.

Den motivationen gör att Santander i Norden hela tiden arbetar för att bli ännu bättre, bland annat genom samarbetet med CHOOOSE.

Det är därför vi klimatkompenserar våra anställda och det är också därför vi hela tiden jobbar med att utveckla mer hållbara produkter, avslutar han.