En Svensk Klassiker

Santander Consumer Bank är sedan 2016 en av huvudsponsorerna till En Svensk Klassiker vars grundtanke är att motivera till motion och träning året om och på så sätt bidra till att göra människor i Sverige friskare. Tillsammans stöttar vi #MinKlassiker, en idé av tv-profilen och inspiratören Stephan Wilson som handlar om livsstilsförändringar som kan göra verklig skillnad.

Annie Thorén, Stephan Wilson och Johan Olsson

Om En Svensk Klassiker

Sedan starten 1971 har över 100 000 flitiga motionärer och entusiaster genomfört någon av klassikerna. En Svensk Klassiker är en verklig folkrörelse och lockar årligen cirka 180 000 deltagare till de fem klassikerarrangemangen.

En Svensk klassiker innebär att genomföra:

  • Ett av skidloppen: Engelbrektsloppet, 60 km eller Vasaloppet/Öppet Spår, 90 km
  • Vätternrundan på cykel, 300 km
  • Vansbrosimningen/ Vansbro Öppen Älv, 3 km
  • Lidingöloppet, löpning, 30 km